/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Turkis
Fra : Højris
Vist : 410 gange
100 point
Dato : 31-01-08 16:31

Jeg fyrer med brændeovn og bruger kun rent brænde i år er det så bøgetræ.
Men det pudsige er at der dannes nogle slagger gråsorte der i struktur
Minder om koraller fra et koralrev, men som om det ikke skulle være nok,
nogle af slaggerne har en flot turkis farve.
Hvad er så årsagen til det. ? Bare godt nysgerrig,

Højris

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 17:49

Ja nysgerrig - det er jeg også. Farven stammer sikkert nok fra nogle salte eller metaller der findes i træet, som det har optaget fra den jord, som det har groet i. Husker du dengang man brugte gasfyr? Da fik flammen et gullligt skær når kartoflerne kogte over. Det skyldter saltet man havde tilsat vandet. Herfra er der måske langt til farven på asken af dit brænde.
Der findes en analysemetode der hedder noget i retning af atomabsorberings fotometeri. Den bygger på at de forskellige salte og metaller har deres egen helt specifikke farve når de brændes/opvarmes.

Ja det giver ikke nogen god forklaring på dit spørgsmål

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 17:59

På engelsk: WO/1987/000273) METHOD FOR IMPROVING THE SELECTIVITY OF SPECTROMETRIC MEASUREMENTS, AS WELL AS DEVICE FOR IMPLEMENTING SUCH METHOD

Ein wesentliches Problem bei allen spektrometri sehen ... oder Plasma-Untergrund) auf den Detektor (Foto ... Atomabsorptions- oder Emissionsspektren (einschließlich ...

www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO=1987%2F00273&IA=WO1987%2F00273&DISPLAY=DESC · 30-01-2008 · Cachelagret side

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-01-08 18:02

jeg tror, at træet ikke er helt lagret nok, så det er vedsaft der "krystalliserer" og laver de slagger du nævner

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 19:37
Kommentar
Fra : Højris

Dato : 31-01-08 22:04

For lige at tage tage dova først, hvilket jo kunne være godt at fastslå at det ikke er derfor.
for omkring 3 år siden havde vi en fredag med islag, der bevirkede at de træer der står yderst i skoven, slap et par grene der røg ned gennem mit tag.
Efterfølgende fik skovfogeden fældet to bøgetræer af ca. 20m i højden, det er så dem jeg fyrer med nu, det er her i slutningen af sommeren jeg blev færdig med dem.
Så de er nærmest overmodne.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 00:54

Hvae har du fået svar på dit spørgsmål???Hvis ja så luk det evt ellers hører vi gerne fra dig

Mvh SunoFisk