/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fejl på vaskemaskine - hjælp!
Fra : akaup
Vist : 6561 gange
200 point
Dato : 31-01-08 15:16

Hej
Har en Bauknecht W8988 vaskemaskine, der ikke vil centrifugere.

Først fik jeg F7-fejlkode, der betyder noget i retningen af "problemer med motoren" eller "dårlig kommunikation med motoren".
Den fik nye kul - og den trængte til det, men den er efterfølgende nu begyndt med F11-fejlkoden, når der skal centrifugeres.
F11-fejlkoden betyder noget i retningen af fejl i kommunikationen, eller fejl på printboardet. Det skulle efter sigende også være relæet til dørlukkekontakten, der kan drille.

Fejlen kommer lige så snart tromlen skal til at op i omdrejninger - lige meget om der centrifugeres på 400 eller 1600 o/min. Tidsdisplayet samt nogle af dioderne på fronten begynder at blinke (som ved dårlig forbindelse). 10-20 sekunder efter kommer med fejlmeldingen.
Billede af fronten når fejlen indtræffer er forsøgt vist her:
http://andreaskaup.dk/vaskemaskine.jpg

Jeg har forsøgt at finde dårlige forbindelser, samt hive lidt i alle stik og ledninger når maskinen kører, men det stopper den ikke af. Jeg har også haft kontakten til dørlåsen afmonteret og "kigget på den" men den så umiddelbart fint ud.
Synes det lugter lidt af defekt printboard - men hvad siger I? Nogle der har oplevet det samme, eller har andre forslag til fejlfinding? Et nyt printboard koster vel i omegnen af 1500 kr, så det er jo ikke bare lige at købe et nyt for at prøve

Mvh. - og på forhånd tak - Akaup.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 15:33

Prøv at lægge en hånd mod døren - for at hjælpe den med at holde lukket

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-08 15:33

har du prøvet at rense en evt. trevlesi. det kan også være pumpen der hænger så den ikke pumper vandet ud. så går den i stå når den skal centrifugere, da den ikke har kræfter til at trække tromlen rundt i så meget vand.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 31-01-08 15:44

>Prøv at lægge en hånd mod døren - for at hjælpe den med at holde lukket

Already done

>har du prøvet at rense en evt. trevlesi. det kan også være pumpen der hænger så den ikke >pumper vandet ud. så går den i stå når den skal centrifugere, da den ikke har kræfter til at trække >tromlen rundt i så meget vand.

Already done - ved dog ikke om pumpen ikke virker, men den vil heller ikke centrifugere med "tom tromle", så det er nok ikke der fejlen ligger.

Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 15:48

Ja det kan nok være trevlesien. Det jeg tænkte på i første omgang var en fjederpåvirkning af dørkontakten, der var blevet slap

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 15:52

nå heller ikke.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-01-08 21:29

Når du skifter kul skal kommutatoren renses. Der er sikkert nogle små sår, det giver gnister mellem kommutator og kul når spændingen/omdrejnings hastigheden stiger. Det er jo så små støjpulser der NEMT kan drille det moderne elektronik. Det er en fejl jeg ofte har oplevet med nyere vaskemaskiner.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 01-02-08 00:19

Hej akaup

I henhold til de fejlkoder vi har fra Bauknecht, er fejlkode E7/F7 = Fejl på Timer/elektronik/ prg.værk.
Fejl på Motor / motorkul / Tackospole er E6/F6

Alt andet lige får du her et link til Timer/elektronik/prg.værk til Bauknecht W8988

Direkte link: http://www.hvidevaredele.dk/shop/timer-programvaerk-til-3479p.html

- Hvis maskinen kører OK gennem alt.. - pånær centrifugering, ville jeg nok i første omgang
prøve til med en udskiftning af lågekontakten..

- Dersom maskinen på et tidspunkt har "forsøgt" centrifugering.. - uden held, grundet nedslidte motorkul - da kan strømbelastningen ofte have skadet microswitzen i dørkontakten

- Dørkontakten på disse modeller består at en traditionel dørlås med indbygget bi-metal + en microswitz påbygget - denne microswitz skal være påvirket/slutte for at maskinen kan centrifugere.. - men maskinen kan fint vaske UDEN denne kontak er påvirket - eller måske defekt ?

Her har du "adressen" til dørkontakten:

Direkte link: http://www.hvidevaredele.dk/shop/doerkontakt-laas-til-2999p.html

Held med projektet !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 01-02-08 09:10

>- Hvis maskinen kører OK gennem alt.. - pånær centrifugering, ville jeg nok i første omgang
prøve med en udskiftning af lågekontakten..

Jamen takker for råd og link til din butik. I var ca 100 kr billigere for dørlås i forhold til den anden internetshop jeg kiggede i. Har bestilt - Håber det duer

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-02-08 00:01

Jeg tror mit erfarings mæssige råd om at fikse kommutatoren på motoren blev ignoreret
Men køb du bare en anden dørlås/kontakt, det hjælper ikke, hvis den var defekt, så kunne maskinen heller ikke tage vand ind

Motorstøj pga uautoriseret kulskifte kan NEMT lave elektrisk støj der forvirrer elektronikken.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-02-08 15:41

>Jeg tror mit erfarings mæssige råd om at fikse kommutatoren på motoren blev ignoreret

Nej - Taunusand - rådet blev skam ikke ignoreret - glemte lige at skrive at kommutatoren blev renset ved kulskiftet. (Kommutatoren er kullenes anlægsflade - ikke? Renset først med lidt eddike - dernæst med *fint* slibepapir, og til sidst med eddike igen.
Er dette helt hen i vejret?

>Men køb du bare en anden dørlås/kontakt, det hjælper ikke, hvis den var defekt, så kunne >maskinen heller ikke tage vand ind

Tja det er jo noget andet jeg får oplyst her:
>denne microswitz skal være påvirket/slutte for at maskinen kan centrifugere.. - men maskinen kan >fint vaske UDEN denne kontak er påvirket

Hvem har ret, og hvad skal man tro på? (Umiddelbart lyder det da mest logisk, at maskinen stopper hvis lågen ikke er lukket!)

>Motorstøj pga uautoriseret kulskifte kan NEMT lave elektrisk støj der forvirrer elektronikken.
Kan du ikke prøve at beskrive, hvordan et autoriseret kulskifte foregår?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-02-08 23:25

Hej igen

Ja, maskinen må jo ikke engang tage vand ind, eller køre rundt med tromlen så børn kan få fingrene i klemme, hvis døren ikke er lukket. Så jeg har min ide om hvad der er mest logisk

"Kan du ikke prøve at beskrive, hvordan et autoriseret kulskifte foregår?"
Det var måske også et lige fint nok ord jeg fik fundet frem
Men hvis sårene i kommutatoren (ja, anlægsflade kan nok beskrive det) er for store, så skal den drejes af i en drejebænk, og rillerne mellem lamellerne derefter fræses op, men det er nok lige for meget at forlange af dig. Normalt bruges kridt eller kommutatorsten, til at slibe kummotatoren mens motoren kører.

Eddike har jeg sgu aldrig hørt om til dette før

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-02-08 08:14

>Ja, maskinen må jo ikke engang tage vand ind, eller køre rundt med tromlen så børn kan få >fingrene i klemme, hvis døren ikke er lukket. Så jeg har min ide om hvad der er mest logisk

Tjo - men har nu også læst det om dørlåskontakten flere andre steder på nettet, så vi får se Håber selvfølgeligt det bedste

>den drejes af i en drejebænk, og rillerne mellem lamellerne derefter fræses op
Ahh - på så lille en motor? Lyder godt nok lidt >overkill< i mine ører. Er det gængs praksis for motorer i den størrelse?

>Normalt bruges kridt eller kommutatorsten, til at slibe kummotatoren mens motoren kører.
Der er dælme ikke meget plads til at få ret meget ind til kommutatoren - men ok - det kan da nok lade sig gøre.

>Eddike har jeg sgu aldrig hørt om til dette før
Brugte det til skrueakslen på et handelsskib. Der var lavet en anordning til at ta' statisk elektrisitet - dvs. et bånd spændt rundt om akslen, og 3 kulholdere symmetrisk fordelt. De blev dagligt renset med eddike for at fjerne kulstøv mm - dvs. sikre forbindelsen. Hvorfor lige eddike ved jeg ikke - virkede fint...
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-02-08 19:25

Da jeg stod i lære, fra 1998 til 2001, renoverede jeg MANGE vaskemaskine motorer, vi havde en mindre drejebænk, kun til at dreje kommutatorer af med, den kørte flere gange dagligt, også jeg brugte den. Overkill? Nej, blot for at få det bedste resultat Vi skulle jo også give garanti på vores reparationer.

Mht. kridt og kommutatorsten, ja der kan nogle gange være meget lidt plads
Der sidder vel en C.E.Set motor i din bauknecht, hvis jeg husker rigtigt?

Jeg vil ikke afvise det med eddike, men jeg har dog aldrig hørt det før.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 08-02-08 23:07

>Der sidder vel en C.E.Set motor i din bauknecht, hvis jeg husker rigtigt?

Aner det ikke - og gider ikke lige skille den ad for at kigge (Den er stadig i brug - bare uden cenrifugering)
Så vidt jeg lige husker er statoren fastsat i motorhuset med nitter. Således skal man bore nitterne ud for at få rotoren ud, og her står jeg nok af - og har heller ingen drejebænk.

Desværre gav den nye dørlås intet bedre resultat - men synes stadig det var forsøget værd.
Næste skridt bliver nok en ny vaskemaskine - når det rigtige tilbud dukker op.
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-08 23:53

Har du checket at der ikke sidder skidt i din vindkedel?
Så springer den også over centrifugering, fordi den "tror" at der stadig er vand i maskinen.

Hvis den er nittet sammen er det 100% sikkert en C.E.Set motor. Ja, jeg husker tydeligt besværet med at bore nitter ud for derefter at bruge bolte og møtrikker når den skulle samles igen, og besværet med at skulle centrere motoren korrekt igen før den blev spændt sammen

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-08 23:56

Hej akaup

Du er meget velkommen til at returnere dørkontakten til os.. !?
( Følg blot retur-reglerne under "Vilkår/Samhandel" på shoppens forside..

Vi bliver i dette tilfælde nødsaget til at give Taunusanden i hans teori omkring defekt motor..

Mit udgangspunkt for at foreslå dørkontakten i første ombæring er ( ud over godt 20 års erfaring med reperation på hvidevarer ) at netop dørkontakten i disse Bauknecht modeller er opbygget lidt anderledes end traditionelle dørkontakter..
En alm. dørkontakt er udviddet med en påbygget microswitz som "bestemmer" om maskinen kan centrifugere eller ej.. - når denne microswitz er defekt kan maskinen godt vaske etc. - men altså IKKE centrifugere..

En ny motor kan være enløsning kontra en ny maskine..? - hvis ellers maskinen her ud over er fuld funktionsdygtig..

Direkte link til motor: http://www.hvidevaredele.dk/shop/motor-til-vaskemaskine-3296p.html

Mvh. - Ole Futttrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-08 21:17

>Du er meget velkommen til at returnere dørkontakten til os.. !?
>( Følg blot retur-reglerne under "Vilkår/Samhandel" på shoppens forside..

Tak for det - rigtig god service! Det huskes...

>Vi bliver i dette tilfælde nødsaget til at give Taunusanden i hans teori omkring defekt motor..

Jamen gør vi nu også det? Både og...
>I henhold til de fejlkoder vi har fra Bauknecht, er fejlkode E7/F7 = Fejl på Timer/elektronik/ prg.værk.
Så det kan vel stadig være fejl på elektronikken også?
Jeg har jo givet kommutatoren en let omgang med fint sandpapir (Tja - kontra en drejebænk kan dette jo også give en ru overflade, men det så nu meget pænt ud uden ridser og hakker.)

Derfor ser jeg to muligheder:
1: Motorens kommutator er ikke ok, hvilket giver fejlen.
2: Der er fejl på elektronikken.

Begge dele er jo lidt bekostelige, og der er vel ikke til at bestemme hvilken af de to fejl, der gør sig gældende. Vaskemaskinen er vel 8-10 år +/- så indtil videre kører den uden centrifugering. Den dag det rette tilbud på ny maskine ses slås der til.
Hvad siger eksperterne?

Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 10-02-08 21:18

>Har du checket at der ikke sidder skidt i din vindkedel?
Næh - aner heller ikke hvad en vindkedel er - help?
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-02-08 22:51

Det er en "plastik dims" der sidder under din lugebælg inde i maskinen. Den sidder ind i karret i den ene ende og med en sort slange der går op til pressostaten i den anden ende. Der kan tit sidde snavs, bauknecht er slem til at smle sæberester og skidt i den. Selvom jeg ikke tror det er fejlen i dit tilfælde er det jo en GRATIS ting at se efter

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 27-02-08 19:08

Tak for de mange svar www.hvidevaredele.dk og Taunusand!!

Så fik mine forældre købt ny vaskemaskine - jeg fik aldrig prøvet det sidste råd.
Jeg fik montøren til at stille den gamle maskine til side, i stedet for at tage den med. Ser lidt på hus for tiden, og der mangler en vaskemaskine Sidste melding var, at den kunne centrifugere på 800 o/min uden problemer, så det kunne da være jeg fik brug for den

Mvh. Akaup.