/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kendskab til bygningsreglemen?
Fra : KvikStart
Vist : 880 gange
20 point
Dato : 31-01-08 11:36

Hej Kandu'ere

Er der mon nogen der har kendskab til bygningsreglementets fortolkninger??

Sagen er at jeg ønsker at sænke loftet på mit toilet, således at højden bliver 225 cm.

Vil denne højde være acceptabel iflg. bygningsrelementet eller???

Et par data omkring min snarlige ombygning!!
Etage lejlighed fra 1929
total ca. 100 m2
Toilet/bad ca. 10 m2

Takker for hjælpen
(Som ny medlem har jeg kun råd til 20 point - i må nøjes...)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-08 11:41

Hej Kvikstart.
Gå du bare igang. Der er intet der hindre dig i det når du bare ikke kommer under den omtalye højde. Gog arbejdslyst Hvis du ellers er i tvivl så spørg på et byggemarked de er inde i sagerne og du kan få udleveret hæfter med gode tips og ideer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-08 12:33

Der er kommet nye regler, du kan læse et udpluk her

BR 07 indfører flere funktionskrav frem for mindstekrav, som er kendetegnende for de tidligere bygningsreglementer. Hvad betyder det?
Det betyder fx, at der ikke længere er et fast mindstekrav til lofthøjde. Den fastlægges i stedet ud fra rummets geometri, dagslysforhold og lignende. Loftshøjden skal ikke længere slavisk følge 2,3 meter kravet som i dag gælder for parcelhuse. Det der tæller i BR 07 er, at man får gode arbejdsrum, kontorer og opholdsrum. Funktionskrav giver mere fleksible løsninger i forhold til den enkelte bygnings arkitektur.

og hele ændringen her http://www.arkitektforeningen.dk/Nyheder/2007/BR07_interview.aspx

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 31-01-08 12:59

Hej piaskov og nordsted1

Takker for svarene.

Nordsted1 - Har du idé om hvordan dette fortolkes, jeg er med på, at såfremt man har et skråt loft der varierer fra 250 til 210 cm. vil den nye lovgivning kunne anvendes, men hvordan med loftshøjden når hele rummet kun er 225 cm, ser man det da som værende ok eller???

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-01-08 14:33

Jeg lægger mest mærke til at der står følgende

Citat
Det betyder fx, at der ikke længere er et fast mindstekrav til lofthøjde

samt

Citat
Det der tæller i BR 07 er, at man får gode arbejdsrum, kontorer og opholdsrum.

Så ud fra dette, er 225 cm ok

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 31-01-08 17:43

Du kan gøre hvad du vil i et badeværelse, når det gælde loftshøjden.

Beboelsesrum og køkken er der dog krav til lofthøjde på 2.3m (punkt 3.4.2 i småhusreglementet)
Som beskrevet i de ovenstående indlæg er der kommet nye regler for hvordan man beregner loftshøjden (hvis loftet er skråt) (se punkt 3.4.2)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-01-08 21:12

Når du sænker loftet skal du være opmærksom på at der ikke må være samlinger på Elledninger der ikke er tilgængelige.
Hvis du ikke husker det kan det blive meget dyrt hvis du engang sælger.

Bjøen

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 04-02-08 07:02

Af flere korrekte svar, var dit den mest præcise.
Tak for svaret thulin.