/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Faderskabssager og alimentatio
Fra : Huusom01
Vist : 2158 gange
80 point
Dato : 30-01-08 21:09

Jeg er kørt fast i min søgning efter mine aner!
Jeg kan med relativ stor sikkerhed føre familienavnet Husum tilbage til 1790. Her blev Jens Jensen Husum født udenfor ægteskab og døbt i Rudkøbing (Rudkøbing 1790 opslag 125+126). Moderen hed Ane Magrethe Larsdatter og udlagt til barnefader blev Martin Lorensen. Jens burde jo havde heddet Martinsen til efternavn. Hvordan navnet er opstået, kan jeg ikke gennemskue. Samtidig var der en familie Husum i Rudkøbing, jeg kan bare ikke finde linket fra Jense forældre til denne fanilie. Måske er han opkaldt efter en Jens i Husumfamilien for at ære denne.
Jeg tænkte, at der måske findes en faderskabssag/alimentation for denne udlæggelse i Rudkøbing 1790. Er der nogen der ved, hvor jeg eventuelt kan henvende mig for at finde ud af dette?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 21:14

Husom er jo en by i Slesvig, mange blev opkaldt efter stedet de kom fra, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 21:23

Er det faderen til de to gange Caroline her? Svend
"
HUSUM, Caroline      Birth Date:   21 Aug 1825
   Christening Date:   21 Aug 1825   Svendborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Jens JENSEN HUSUM
   Mother:   Anne Marie Husum ERIKSEN

HUSUM, Caroline      Birth Date:   9 Apr 1828
   Christening Date:   12 Apr 1828   Svendborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Jens JENSEN HUSUM
   Mother:   Anne Marie ERIKSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 21:36

Måske havde skomageren her penge og skulle kaldes op? Svend
"
Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Sidselbagersgade 71, 85, FT-1801,
Hans Husum 60 Gift Huusbonde Skoemager
Abelone Jensdatter 58 Gift Hans kone
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 21:38

Konens far her er Matros nok fra Husum?? Svend
"
Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Broegade 29, 29 F1, FT-1801
Mogens Rasmusen 38 Gift Huusbonde Vognmand
Ide Chatrine Jensdatter 27 Gift Hans kone
Maren 4 - Deres børn
Jens Husum 3 - Deres børn
Jens Husum 70 Enkemand Hendes navnl. kones?? Fader Gl. matros
"

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 30-01-08 22:53

Jeg kan se på Svends oplysninger at skomager Hans Husum var gift med en Jensdatter. Er han måske opkaldt efter ham?
Hvis du er heldig at der er papirer vedr. en evt. faderskabssag, bør de ligger op landsarkivet i Odense.

Kommentar
Fra : Huusom01

Dato : 31-01-08 18:10

Tak til Svend og Finn for jeres indput!
Desværre bringer det mig ikke noget nyt, som jeg ikke havde tænkt over.

Jeg starter lige med at kommentere jeres forslag, da dette måske bringer nye indfald.

Det er jo meget muligt at familienavnet er fulgt med en der er kommet fra Husum. Men hvis jeg har forstået det rigtigt, så betyder Husum på plattysk "ved husene", så det kan sagtens være opstået et andet sted lokalt. Danmark var jo meget influeret af tysk dengang. Jeg ved at der var en lille lokalitet i Jylland der i fordomstid hed Husum. Førte gang jeg med bestemthed møder navnet Husum er 1729 Rudkøbing opslag 43. Det er en skomager med nøjagtig det samme navn Jens Jensen Husum. Han blev begravet i 1772 84 år gammel (opslag Rudkøbing 652), altså må han væe født ca. 1689.

Ja, det er faderen til de to Caroliner.

Hans Husum er formodentlig søn af den gamle skomager Jens, da han ved sit bryllup kaldes Hans Jensen Husum. (1766 Rudkøbing opslag 75)

Den gamle matros Jens fra FT1801, tror jeg er en søn af skomageren Rudkøbing opslag 325, det passer ikke helt med alderen.

Det hele hjælper mig bare ikke ret meget, da jeg ikke kan finde linket mellem skomagerslægten og min forfader Jens Jensen Husum.

Jeg vil prøve at komme i kontakt med lansarkivet i Odense.

Mvh Flemming

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-02-08 20:11

Jeg kan ikke altid lade være med at blande mig i noget jeg ikke ved så meget om. Nu gør jeg det igen.
Der har jo ikke altid været noget der hed allimentationsbidrag og faderskabssager! Man forfulgte sikkert heller ikke altid sin ret, og faldt det ikke over på sognet, så blev man nok heller ikke tvunget til det. Er du sikker på at du ikke leder efter en faderskabssag der aldrig har funder sted?

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 02-02-08 16:27

Hej Bror, cc: Svend og Finn.
Faderskabssager bliver først nedfældet på papir fra omkring 1850 i Svendborg amt.
Der findes ikke noget på landsarkivet for Fyn, jeg har været der. Martin Lorensen har nok en kort periode været ansat som smedesvend hos Marcus Wolder Torvet 9 i Rudkøbing, hvor Anne Magrethe var tjenestepige i 1787. Navnet får man efter min mening fra/efter skomager Hans Husum´s søn Jens Hansen Husum, der dør 23 år gammel d. 6. marts 1790, og som boede i en gade der stødte op til torvet. Udlagt til barnefader - Martin - ?? det kan lige så godt være Jens Hansen Husum der er faderen. Svaret kan man nok kun finde hvis der er nedskrevet noget privat, feks. i breve el. lignende. Men er der nogen der har gemt sådanne dokumenter? og det kan være i slægter der er efterkommere af Husum, Wolder og Wilsøe.
Mvh Finn.

Accepteret svar
Fra : RUThclau

Modtaget 80 point
Dato : 23-04-08 23:14

Jeg er for 1 år siden begyndt at udrede mine og familiens aner. Det er det mest spændende jeg har
foretaget mig længe. Det en virus man ikke kan slippe af med.Skulde der være nogle her der ikke ved det, findes der noget der hedder DIS Danmark. Her kan man få hjælp til at finde en forsvundet Ane. Folkene der er medlem der sidder ligefrem på hug for st hjælpe.Mvh RUThclau.

Godkendelse af svar
Fra : Huusom01

Dato : 24-04-08 16:50

Tak for svaret RUThclau.

Ikke at det bragte mig videre, men et konstruktivt svar. Jeg overvejer at tilmelde ig DIS.