/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
æøå
Fra : piaskov
Vist : 657 gange
50 point
Dato : 30-01-08 17:02

Hej med jer, Jeg har lige hørt i tv avisen at man overvejer at afskaffe de sidste 3 bogstaver i vores alfabet Hvad har de tænkt sin ÆRØ skal hedde i fremtiden for ARO lydder da for dumt!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 30-01-08 17:05

Kan jeg berolige dig med at de ikke gør.
Det ville være alt for omfattende administrativt.

Det må være en and.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 17:09

Ja, jeg har også hørt det, men et svar på dit spørgsmål kan jeg ikke give dig, men en sjov tanke

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 30-01-08 17:13

ÆRØ kommer vel til at hedde "AEROE"!

Ja, vi starter med at fjerne vores danske moent, saa fjerner vi vores danske alfabet, derefter skal vi ikke hedde "danskere" mere, men "europaeere" og sidst men ikke mindst, skal vores flag aendres med blaa baggrund og en masse stjerner i en cirkel.... ;)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-08 17:13

Nej det er ikke en and!!! De gir vores moderne verden skylden med computere osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 17:14

Og så kan vi heller ikke drille nogle med andet etnisk osv, og bede dem om at sige

Rødgrød med fløde, ej den fornøjelse skal vi sq ha lov at ha

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 30-01-08 17:17

Nordsted1 - heh- godt argument.

Har desuden kigget på DNS, kan ikke rigtig se noget om det.
Dog en enkelt artikel fra 1997:

http://www.dsn.dk/nfs/1997-4.htm

Søg på afskaffe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-08 17:34

Jeg tror nu ikke det bliver til noget de næste mange år.

Men det har d.d. været omtalt af en journalist fra Berlingske Tidende

http://www.berlingske.dk/article/20080130/danmark/80130046/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-08 17:36

Det er ikke en politisk beslutning, men det konstateres at disse bogstaver bliver brugt mindre og mindre, og vil med tiden måske glide ud. Det skyldes at f.eks. firmanavne, og lignende som er brugere af hjemmesider, af nemhedsgrunde ikke bruger disse bogstaver, de findes ikke på internationalt netplan.
Så de som i dag hedder Jørgen behøver ikke frygte at deres navn ikke eksisterer, men af nemheds grunde, vælger nogle måske ad åre ikke at bruge disse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-08 17:36

Det bliver aldrig aktuelt med mindre vi går over til engelsk som hovedsprog....

Det vil være umuligt da bogstaverne indgår i et HAV af andre ord også....

Forsvinder det en gang om 500 år vil det være fordi der ikke kommer nye ord og erstatninger for de gamle...

Men ellers er det rigtigt nok at det er oppe og vende i nyherne....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 18:01

Fy for pokker, så kan vi heller ikke bare sige øl, og jeg syntes altså bajer lyder grimt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-08 18:20

Bed om øl i Tyskland - det er sku ikke til at drikke men det smører godt

Og hvad med "vores ÅL med RØRÆG"

Accepteret svar
Fra : Jorn_DK

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-08 18:21

En dum "idé", som forhåbentlig aldrig bliver til noget.
Og uforståeligt, bare fordi det skal tilpasses CP sprog, hvad, såvidt jeg ved, er grunden til foreslaget.

Så skulle man jo også ændre på en lang række andre sprog i verden, som bruger specielle tegn, bogstaver, som ikke er PC læselige.

Kina, Rusland, Polen, Tjekkiet, Wales, Island o.s.v ...

Rod Grot med flode

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 30-01-08 18:32

Syntes faktisk også at Jørn er "pænere" end Jorn, som jeg er tvunget til at bruge i e-mail adresser.

Næh - PC udviklerne skulle hellere lave det om så man kunne have en adresse som :

Åge.Østergård.Ægilius@Hotmail.com

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 30-01-08 18:43

http://www.24timer.dk/24t/forums/list.page

ÆØÅ har været brugt siden 1100 tallet ifølge dansk sprognævn -
Og det skal sq være sådan i fremtiden også...

Man bruger også ÆØÅ i Norge...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-08 18:51

Refi... den hopper jeg ikke på.

I sine meget unge dage, var min mand medhjælper på en tankstation. Da der så kom en tysker og bad om øl, måtte min mand, som ikke kan tysk, forklarer ham, at det forhandlede de ikke, tyskeren instisterede, og min mand måtte på det bestemste afvise ham endnu engang, chefen hørte der blev snakket med store bogstaver, så han kom tililnede og fik redt trådende ud, ... så nu kan min mand da i hvert tilfælde forstå et tysk ord

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-01-08 19:53

Det er da en start

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 30-01-08 21:45

Skie da værre med det Danske sprog, BARE - B GATES +
venner kan komme HERIND, Danmark altsaa.

Taenk sig hvis man skulle skriev paa den maade.

Sikkert derfor der er NOGET det hedder ''sprogpakker''
plugins og saa videre.
_____OUUJWGE XÆLjæwporuw´´´´´q
Hovsa.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 30-01-08 21:47

Citat
så kan vi heller ikke bare sige øl,

oel_____
Og BTW, og så virker der IKKE MANGE SMILYES herinde.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 31-01-08 02:11

Det fremgår af avisartiklen at "man spørger Dansk Sprognævn og Institut for Fremtidsforskning".
Dansk Sprognævns opgave er netop at man kan SPØRGE om sproglige forhold. De stiller ikke selv forslag til endsige dikterer sproglige forhold, men rådgiver og informerer udelukkende.

Der er altså ikke tale om et forslag om at afskaffe æøå men journalisten har - formentlig - SPURGT Dansk Sprognævn.

Bare rolig: De fleste europæiske lande har deres specielle nationale tegn. Der er ovenikøbet lavet særlige internationale standarder til dette - ISO 8859.

Så vi skal ikke frygte for at vi i fremtiden skal skrive sætninger som:
Soeren aad blaabaerrene foerend hans soester naaede at saette dem over med jordbaerrene til roedgroed med floede

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-08 11:14

Tak for svaret Jorn_DK.

Kommentar
Fra : Jorn_DK

Dato : 31-01-08 11:23

Selv TK !