/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hjælp der er en fiskehejer
Fra : viskinge_junior
Vist : 2620 gange
10 point
Dato : 17-02-03 19:32

hjælp mig der er hvert andet år en fiskehejer der tømmer mit have basing er der nogle der kan hjælp mig?
Med venlig hilsen
viskinge_junior
P.S. Igen net katten må gerne spise fiskene

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 20:24

arme fisk

tror der er noget med at hvis du sætter en plastic-hejre op ved bassinkanten ( hvor man køber aner jeg ikke ) men mener der er noget med at den rigtige hejre, ikke lander hvis der i forvejen sidder en "konkurrent ved bassinet - men hvorvidt det fungerer ved jeg ikke, men har da set sådan en plasticfætter være stillet op, og det er næppe for pyntens skyld

Accepteret svar
Fra : kbdut

Modtaget 20 point
Dato : 17-02-03 20:44

Du kan da godt sætte 4 pæle op hvor toppen af dem er i en halv meters højde hvorover du kan sætte et net. katten har så pælen den kan bruge som kradsetræ og hejren kan ikke finde ud af at komme under nettet.

Med Venlig hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-02-03 21:11

hvad med at lave et skægt fugleskræmsel....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 21:54

Om havebassin til den store guldmedalje :
http://www.superkoi.dk/havedamme/fiskehejren.htm

på dette websted hævdes det at både hejren og katten faktisk stresser dine fisk !!!

og her http://www.sitecenter.dk/benn_jette/ advares man om, at køb af en hejre af plastik er spild af 300 gode danske kroner - så det er IKKE løsningen, men led lidt videre på sitet måske der er flere og bedre råd.

Hilsen Fnollerpige

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 17-02-03 22:11

Hej igen viskinge
Du sætter nettet fast med kroge så kan du tage det af når/hvis der skal renses op i bassinet.

Hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-02-03 22:42

Hej Viskinge_junior

Det som kbdut skriver er helt sikkert den eneste måde, at forhindre fiskehejren, i at tømme dit bassin. Jeg har for år tilbage, 3 gange fået tømt mit bassin for meget store fisk. Jeg har 2 gange selv observeret fiskehejren i min have. Den kom hver gang mellem kl. 05.00 og 05.30 om morgenen.
Det du skal/kan gøre er, at købe et af de net man bruger til at beskytte frugttræer og -buske mod fuglene. Det kan du købe i ethvert byggemarked. Det koster ikke ret mange kroner. Den nemmeste måde at spænde nettet op på, er at du samtidig anskaffer dig f.eks. nogle tykke bambuspinde, som du banker skråt (udaf) ned i jorden på de to sider af bassinet. Herefter kan du spænde nettet op sådan en 20-30 cm over bassinets overflade. Så er det også let at fjerne, når hvis du skal rense bassinet.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-02-03 15:38

Hej Viskinge_junior,

at ikke ville bruge net til at beskytte dit bassin imod fiskehejren, fordi katten godt må spise fiskene men fiskehejren ikke må, er som at bruge et kondom med huller i, fordi man gerne vil ha' børn men ikke Aids...

mvh.

Strarup