/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Komprimere harddisk - so what?
Fra : ingelein
Vist : 2404 gange
39 point
Dato : 30-01-08 14:11

Hej
Ja min nysgerrighed og muligheden for at få besvaret mine spørgsmål tager ingen ende.

Når jeg ser på egenskaber for mit C-drev under "denne Computer", kan man sætte hak i en rude med komprimer drev.
Hvad sker der - og påvirker det hastigheden?
Spørgsmålet er generelt for både min hurtige bærbare og min gamle Compaq.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-08 14:29

Husk ikke at smide din gamle compaq væk hvis det også er en bærbar og model E500.
Jeg vil købe harddiskrammen (med de 4 skruer)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-01-08 14:36

Hej Eyvind
Desværre - det er en Deskpro Small Form Faktor - Den kan ungerne få lov til at spille på, så længe de er tilfredse med det. Jeg har nemlig sat den bærbare til SVGA Skærmen. Det går da....
Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 49 point
Dato : 30-01-08 14:49

Når du komprimerer filerne på harddisken fylder de mindre og du kan have flere filer på disken.
Det afhænger af filtypen, hvor meget der kan vindes på den måde. billedfiler, som i forvejen normalter i et komprimeret format - .jpg og lign.- kan ikke komprimeres ret meget mere.
Tekstfiler kan normalt komprimeres meget.

Når man læser komprimerede filer skal de pakkes ud igen, før de kan anvendes. Den mindre fil vil læses hurtigere, men udpakningen tager lidt tid.
Hvis man har en meget hurtig processer, kan det alt i alt gå hurtigere efter komprimeringen. Men hvis man har en hurtig disk og langsom processor, kan det alt i alt komme til at gå langsommere.

Ipraktisk brug mærker du ikke forskellen ud over at du får mere plads. Styresystemet klarer ind-og udpakningen automatisk.

Nogle systemer kan indstilles så de kun pakker gamle og sjældent brugte filer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-01-08 16:36

visse pc´ere af ældre dato kunne ikke lide at der blev komprimeret - så vær lidt varsom alt efter hvor gammel din pc er

jeg har dog ikke selv på mine gamle oplevet problemer der havde nogen indflydelse på hastighed osv - men set det et par gange andre steder.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 30-01-08 20:31

Citat
Når jeg ser på egenskaber for mit C-drev under "denne Computer", kan man sætte hak i en rude med komprimer drev.
Hvad sker der - og påvirker det hastigheden?

Citat
Spørgsmålet er generelt for både min hurtige bærbare og min gamle Compaq.

Sagtens, MEN det tager TID at læse komprimerede filer.
Disse skal udpakkes før brug, og så kommer der
rester på din disk.
En ordentlig rensning / oprydning ville sikkert
gøre din maskine hurtigere end komprimere.

Ellers lav den om til FAT.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-08 15:35

Tak for svaret transor.

Dit svar besvarer mit spørsmål ret godt.
mange hilsner Ingelein