/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Gamle mønter og sedler
Fra : Busken
Vist : 7867 gange
200 point
Dato : 30-01-08 09:17

Jeg har fået den tvivlsomme glæde at skulle rydde op i et dødsbo. Som altid finder man diverse mønter og sedler, som ikke længere er gangbare.

Jeg er ikke møntsamler, og ønsker heller ikke at blive det, men nu sidder jeg alligevel og prøver at finde ud af mønternes værdi på nettet. Nogle er noget værd. Ikke flere tusind, men nogle kan være 40-50 kr. værd og der er en enkelt seddel, som er 100 kr. værd min.

Det er dog meget blandet, og der er også udenlandske, f.eks. en fransk seddel, som ses sat til salg på franske ebay.

Jeg orker ikke at sælge samlingen i fraktioner og diskutere med diverse købere. En hel del af mønterne har næsten helt sikkert kun metallets værdi - en masse blå en og toører...

Findes der et sted, som modtager ukurante mønter/sedler og sorterer dem, hvor overskuddet evt. går til velgørenhed, for så ville jeg overveje at forære det hele væk. Et sted, hvor de har kontakterne til at sende de ikke værdifulde mønter til metalgenbrug.

Jeg tænker at der må være mange steder, hvor man får sådanne mønter i overskud (indsamlinger osv), hvor afleverer de dem?

Alternativt kan man få en mønthandler til at tage revl og krat til et par hundrede uden at skulle gå i detaljer omkring hver enkelt mønt.

Har I nogen gode råd?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 09:48
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 09:50
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 09:53

Der er skam også et godt sted at støtte her i Danmark syntes jeg lad dem rode med det hvis du alligevel ikke har tid/lyst til det så er det helt sikkert at de spreder glæde

Mvh SunoFisken med Snue Håber at -en snart titter frem

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-01-08 10:05

Jeg synes ikke, det fremgår af Red Barnets side, at de modtager ukurante mønter og sedler?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 10:12

Citat
Mønter til velgørenhed
Danskere, der gerne vil have tømt skuffen for småmønter i en af de 12 valutaer, som fra nytår skal erstattes af euro, har mange muligheder for at komme af med dem til velgørende formål. Landet over samler en række humanitære organisationer valutaen ind og får den vekslet til en bedre kurs, end private kunder kan opnå. Det gælder også Y's Men Region Danmark, hvor overskuddet blandt andet går til projekter, der støtter forældreløse børn og unge.Alle Y's Men's 236 klubber i Danmark tager mod valuta. (KD)

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/197836:Kirke---tro

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 10:14
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 10:19

Busken der er jo tlf numre på deres sider så det er da bare at ringe det kan ikke tage lang tid og de vil jo give dig en kvittering på det donerede så de ikke bare forsvinder om du så vælger det ene eller det andet

Mvh Sunefisk

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-01-08 10:49

jeg har måske ikke forklaret mig ordentligt, men vi snakker gamle mønter, altså nogen der ikke længere er gangbare...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 10:54

Jamen så lad mig købe dem for et par hundrede

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-01-08 11:24

Busken> Tak kontakt til nogen der har forstand på mønter og sedler.

http://www.montforum.dk/articles.php

Få en vurdering, og ud fra det, kan du så beslutte dig til hvordan mønterne/sedlerne skal anvendes.
Hvis du er heldig, er der måske en lille skilling til dig og familien !?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 11:28

Ok Busken, jeg skal vist lære at læse

Jeg vil foreslå, at du kontakter Røde Kors. Spørg dem, hvad de gør med ukurante mønter i deres indsamlingsbøsser. Det kan da også være, at de vil overtage mønterne.

Dansk Røde Kors | Blegdamsvej 27, 2100 København Ø | Tlf.: 35 25 92 00 | Fax: 35 25 92 30 | info@drk.dk | www.drk.dk

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-01-08 11:49

Citat
Jamen så lad mig købe dem for et par hundrede

Er du seriøs Sunowich???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 11:56

Det ku da god ske skriv i min mail unde min profil Hvis du er interesseret

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 12:07

Busken Kig i din Mail

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-01-08 13:17

Der er sendt mail til dig.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-01-08 13:23

Blågrå 1-ører.... det var sgu tider da min søster samlede 3 vinflasker fulde til brudesko, lidt fugt fik skidtet til at hænge sammen.

Der går vist mange år før småmønter fra den tid får nogen værdi, dog mener jeg at vide at en 10-øre fra 50`erne, årstal uvist, er en del værd.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-01-08 13:41

- har hørt, at hvis man samler mange nok, kan man få metallets værdi i stedet, ved dog ikke, om det gælder de blå. Ellers kan de måske bruges som pokerpenge ;)

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 30-01-08 13:44

Luffe, jeg tror, det er den fra 1959. Jeg skrev engang en fristil, der hed "en ti-øres liv", og det var selvfølgelig den, jeg skrev om...