/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Den sidste fysisk opg.?
Fra : Hoddy
Vist : 1070 gange
50 point
Dato : 29-01-08 22:47

antag, at en håndbold vil miste 20 % af sin mekaniske energi, når den under en dribling rammer gulvet på banen.

med hvilken begyndelsesfart skal bolden slås lodret ned mod gulvet fra højden 1 m for igen at springe netop 1 m op, ?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-08 00:51

Vhis du ser bort fra luftmodstanden, vil den potentielle energi (bygget op fra en meters højde) + den kinetiske energi (ud fra starthastigheden) * 0,8 være lig den potentielle energi, der forbruges til at komme en meter op igen.

Den kinetiske energi, Ekin = 0.5 * m * v²
m = partiklens masse (Kilogram (kg))
v = partiklens hastighed på et givent tidspunkt (meter pr sekund (m/s))
Ekin = Den kinetiske energi en partikel indeholder (J (Joule))

Den potentielle energi er

Formel: E´pot = m * g * h (J (joule))
m = massen af partiklen. (kg (Kilogram))
g = Tyngdeaccelerationen. (jordens = 9.82 m/s²)
h = højden over det valgte nulpunkt. (meter)

Med andre ord:

(Ekin + Epot) * 0,8 = Epot (de 2 epot er teoretisk ens - var der ingen tab, ville bolden hoppe evigt)
0,8 Ekin = 0,2 Epot

0,8 (0.5 * m * v²) = 0,2 ( m * g * h)

0,4 v2 = 0,2 g h

v2 = 0,5 * 9,82 * 1 = 4,91

v = krod (4,91) = 2,21

sæt selv betegnelser på...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 09:56

Flot løsning fra Erling, så kan du også se at de formler jeg gav dig i går aftes er rigtige...

Jeg vil lige nævne en alternativ løsningsmetode:

Hvis bolden hoppede fra 1 meters højde uden begyndelseshastighed ville den jo kun nå 0,8 m op;
for at nå 1 m op uden begyndelseshastighed skulle den slippes i 1/0,8 = 1,25 m højde,
og ved spørgsmålets begyndelseshøjde 1m er den faldet 0,25 m. ( frit fald uden luftmodstand).

For frit fald acceleration g=9,82 m/sec^2
hastighed v = g * t m/sec og
vejlængde l = 0,5 * g *t^2 = 0,25 m

hvilket giver t =sqrt(2*l/g)=sqrt(0,5/9,82) sec
og v = g * t = 9,82 * sqrt(0,5/9,82) = 2.2159 m/sec

Samme resultat som ovenfor med lidt flere decimaler, så Erlings løsning er helt rigtig...
Og også den du bør aflevere, da du jo er ved at lære om energimetoder, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 13:18

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 15:19

Og husk nu at lukke ved at akceptere, så Erling kan få sine velfortjente points, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:07

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 30-01-08 17:10

Jamen, pænt tak