/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HØJRE BAGVANGE PÅ FORD SIERRA
Fra : bygningsmaler
Vist : 3343 gange
100 point
Dato : 29-01-08 18:32

Jeg har en ford siera stationcar,jeg skal have sat et stk bagvange i højre side på og har købt et stykke vange,så til spørgsmålet skal den fuld svejses eller er det nok den bliver hæftet eller punktet på,hvordan er reglerne iøvrigt med paneler og lignende skal det fuld svejses eller er det mon godt nok at den bliver hæftet eller punktet på,

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-01-08 18:47

- hvis den ikke er bærende, er det fint med punktsvejsning...

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 29-01-08 19:00

den er bærende,men jeg kan se at den gamle der er tæret op,ikke er fuld svejset kun i enderne men ikke oppe i vognbunden,det er det jeg ikke rigtigt kan forstå.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-01-08 19:08

- så skal den "fuldsvejses" på chassiet...

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 29-01-08 19:30

ok, men risikerer man så ikke at den vrider sig ? jeg er jo ikke professionel pladesmed

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 19:57

Den skal fuldsvejses i ender og det der gør den til en hel Gennemgående Vange vognbunden kan punktes på

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-08 19:59

Det er specielle regler for svejsning af vanger. Husker ikke 100% hvordan de er men skal prøve at finde dem.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 19:59

Ps. Du skal så smører det godt ind i rusthæmmende tectyl eller lign efterfølgende

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 20:01

Det samme gælder også paneler og lignende

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-08 20:22

Ved reparationer i zone B og C, herunder vanger m.m. skal det tærede område bortskæres. Svejsning udføres som
overlapsvejsning, med et overlap på ca. 5 mm. Ved fuldsvejsning.
Ved reparation af vanger skal det påses, at der ikke svejses i kantbukninger og umiddelbart op til beslag. Bedst er
svejsning midt på vangeside eller bund.
Her er reglene:
http://www.fordp7.dk/pdf-filer/syn.pdf
alimak

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-01-08 21:43

Endeflader fuldsvejses. Svejsekanter mod bundplade punktsvejses.
Puntsvejsninger bør tilsigtes at sidde med ens indbyrdes afstand ca. 5 - 7 mm.
Når du har fæstet reparationsstykket, kan du "springe" mellem punktsvejsningerne. Derved undgår du, at pladen vrider sig p.gr.a. for meget varme. Husk at svejsekanter skal ligge an mod bundpladen.
Held med det......

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-01-08 21:46

Og Husk At Have En Brandslukker eller Vand Ved Siden

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-01-08 18:10

Sørg for - hvor det er muligt, at have adgang til bagsiden af svejsningen dvs. bunden.
Er det under bagsædet, fjernes dette og evt. ledninger m.v. og har du ikke en brandslukker ved hånden, kan en blæsepistol også være guld værd.
Kig jævnligt efter flammer på bagsiden og blæs dem ud.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 31-01-08 16:24

Der hvor du skærer den gamle vange af, skal den fuldsvejses. Så har du nemlig skåret noget, der tænkt som en styrkemæssig helhed over, og den går ikke! Resten kan du såmænd godt punktsvejse, ligesom det var originalt.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 31-01-08 18:11

Hej egoland,
du skriver der hvor jeg skærer den gamle af,skal den fuldsvejses.men jeg skærer den jo også af op mod vognbunden,en anden ting jeg har tænk på er om man må korte det reparetions vange jeg har købt af ?så man ikke behøver at skære den gamle vange af helt inde hvor det næsten ikke er til at komme til,det er jo sundt nok de sidste 15 cm bagerst,men jeg ved ikke om der er nogle specielle regler for det .håber der er nogle der ved noget om det ,det ville gøre det hele meget lettere hvis man må gøre det sådan

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-02-08 18:40

Er det i forbindelse med syn at den skal repareres?

Accepteret svar
Fra : egoland

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-08 20:12

Reglen er, at du, så vidt jeg husker, ikke må skære nærmere end 10 cm fra hjulførende dele. Det vil på sieraen sige der hvor rammen til bagtøjet er fastgjort på undervognen, typisk vangen. Ellers må du skære vangen hvor du har lyst. Så hvis det kun er de bageste 15 - 20 cm, der er rustet, så nøjs med at skifte det. Pladen ovenover i bagagerummet kan du nøjes med at punktsvejse, både rundt langs kanten og på vangen nedefra. Køb en lok-tang til at lave huller med, hurtigere end at bore hullerne til punktsvejsning.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 01-02-08 20:58

Hej kogalejy,
ja det er i forbindelse med syn den skal repareres.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 01-02-08 22:25

Ind til videre er det åbenbart svært at finde en rummelig dyt, der ikke er dyr i brændstof, men som har lidt bøf! Det med rummeligheden er mest til højden, og det med bøf behøver ikke være så meget. Bare den kan følge med på autobahnen er det fint. Jeg skal ikke køre om kap! Men en 1,4 er for lidt!

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 01-02-08 22:29

Overse mit sidste indlæg, det hører til et andet sted

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-02-08 23:54

At rådgive ved at udskifte startere, generatorer osv. pr. brev er anvendeligt, men ved svejsning i
en undervogn er det ikke tilrådeligt. En forkert svejsning, kan være meget svær for en efterfølgende
professionel at udbedre, og især dyrt.
Det klogeste at gøre er at køre til syn med den som den er, og derefter tage til et omsynsværksted
hvor de reparerer den ifølge synsrapporten, og har autoritet til at godkende den. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-08 00:51

Hvae har du fået svar på dit spørgsmål???Hvis ja så luk det evt ellers hører vi gerne fra dig

Mvh SunoFisk

Godkendelse af svar
Fra : bygningsmaler

Dato : 06-02-08 16:41

Tak for svaret egoland.