/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk mellem 2 computere..
Fra : cumano
Vist : 596 gange
100 point
Dato : 17-02-03 18:32

Vi har to computere, som forbindes til hinanden via switch.
Vi har ADSL fra TDC som kommer ind fra adsl-modemmet til switchen.
Begge computere fungerer upåklageligt på internettet, men vi ikke kan få forbindelse fra den ene computer til den anden!?
Det har fungeret fint, med at vi fik ip'er der ligner hinanden (80.160.111.XXX).. men ligepludselig fik den ene computer tildelt en helt anden "type" ip end den anden..
Den ene computers IP-adresse hedder: 80.160.111.XXX
Den anden: 80.62.197.XXX
Hvad kan man gøre for at begge computere har sammen "type" IP så vi kan komme i netværk igen?

/Cumano

Kommentar
Fra : cumano

Dato : 17-02-03 18:33

Det skal lige siges at den ene kører Windows XP og den anden kører Windows 98

/Cumano

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-02-03 18:57

Prøv dette:
start>instillinger>kontrolpanel>netværk>åben>identifikation> her kan du skrive din computers navn og hvilken arbejdsgruppe du vil tilhøre og den bør være den samme på den anden comp.
I konfiguration>klientprogram til Microsoft netværk>fil og udskriftsdeling>hak begge af>ok
'98 installerer ikke selv NETBEUI men marker dit net kort>tilføj>klient>tilføj> du skal bruge din '98 cd-rom
Hvis jeg har husket det hele skulle det køre.
stifinder>andre computere>hele netværket>arbejdsgruppenavn>
her skulle den anden og din egen comp. stå
Emesen.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-02-03 20:32

fra kj
Det er muligt at det er forkert, men vi kører ADSL til hub, og ADSL modemet kører på gateway adresse i netværket, de andre PC'ere kører så på interne netværksadresser, der starter med 192.---.---.---, samt selvfølgelig ens subnetmaske.
På dette system kører 3 PC'ere win98, 1 stk. NT, 1 macintosh, 2 opkoblede kopimaskiner.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 17-02-03 22:34

1: Jeg går ud fra at du har fået 2 dyn ip adresser stillet til rådighed fra din udbyder og at dine PCer kører DCPH adressering
2: Du siger at du har en switch/hub som bindeled mellem din adsl modem og dine PCer.
her er dine muligheder så
a: at få udbyderen til at supplerer dig med et par faste ip adresser for således at sikre at du kan opnå overenstemmelse melle dine 2 pCer.
b: anskaf dig en router/switch f.eks EDIMAX med Nat.
MVH OW

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-02-03 01:46

Hej Cumano!

Selv om du har nok har 2 selvstændige IP-adresser fra TDC så prøv at køre / oprette deling af netværk!

Fra Windows XP PC'en følger du guiden deling af netværk via Start > Netværkssteder > Opret et hjemme- eller et mindre kontornetværk.

Der bliver dannet en diskette som du bagefter kører på Windows 98 PC'en via Start > Kør > det exe program der er på disketten.

Hvis kabler og netværkskort ellers er tilstede skulle man herefter være kørende med deling af Internet samt brug af stifinder til / fra begge PC'ere.

Herefter er det nemt at ændre i Internetforbindelse til at være direkte tilkoblet med 2 PC'ere.

Men før du prøver ovenstående så noter lige indstillingerne ned på Windows 98 PC'en så denne kan køre Internet uafhængig af Windows XP PC'en.

Denne metode bruger jeg, når mit netværk ind i mellem ændrer sig. Min konfiguretion betår p.t. bl.a. af 2 x Windows XP og 1 Windows 98 SE PC med Oncable / TDC kabelmodem på den ene XP PC og deling af Internet samt Internet via modem på XP og Windows 98 som jeg så ændrer tilslutningen via eks. Start >Kontrolpanel > Internetindstillinger > Forbindelse når jeg ind i mellem bruger modem tilslutning.
(Windows XP guiden nulstiller / opretter åbenbart nødvendige protokoller m.m. for PC'erne bl.a. via disketten) Hvis der er problemer med at få guiden til at virke så prøv at lade den øvrige PC'ere være slukket eller ikke tilsluttet imens guiden køres.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : megetvigtig

Dato : 16-03-03 18:18

hej
nu har du skrevet starten på de to ip adresser, hvis du kigger på din subnet mask kan du se hvilkne del af din ip adresse der er din net ID og din host id, det er egentlig den eneste grund der er til at de ikke er ens, hvis din subnet mask f.eks. er 255.255.255.0 så er de første tre "dele" af din ip din net id og den sidste del er din host id, altså din personlige adresse, hvis din subnet mansk slutter på f.eks. X.X.X.128 er der udført subnetting på dit netværk, altså en opdeling i dit netværk, men det er kun i lokal net man plejer at gøre dette. Men det korte og det lange er at det er fordi i ikke har samme net id, dette problem kan i sikkert løse ved at installere netbeui, så kan i rent fysisk se de computere der er i den samme arb, gruppe, denne protokol er dog ikke så hurtig, som f.eks. tcp/ip, men bruges ofte i små lokalnet.