/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Manglende ansættelseskontrakt.
Fra : Dsk25
Vist : 2508 gange
40 point
Dato : 28-01-08 21:37

Hej alle.

Jeg stiller hermed et spørgsmål, over et forhold som jeg finder underligt.

Jeg blev d.10 december 2007 ansat som lagermedarbejder hos M, med fuldtid. Normal tid. Efter en uge, henvender jeg mig til chefen og spørger om en ansættelseskontrakt. Hun siger om det ikke kan vente nogle dage, da det er op til jul og der er travlt. Jo jo da, svarer jeg.

D.10 januar måtte jeg sygemelde mig med en depression, det har jeg været sygemeldt med indtil videre. Men alt tiden frem til den dag, blev jeg ikke forelagt en ansættelseskontrakt. Ydermere, måtte jeg SMS'e min chef, da det var megatidligt, og der tidligere ikke havde været problemer med SMS korrespondance. Jeg fik intet svar, og har til i dag ikke hørt fra hende. Så ved ikke om jeg er fyret eller ej, men de har så heller ikke bedt om nøglerne til lager og butik.

Derudover kom min december løn, som skulle være faldet d.28 dec, først d.10 januar, efter at jeg måtte rykke tonsvis af gange for den. Det kostede så lige et rykkergebyr på 90% af regningerne.
Derudover har jeg til dato intet set til en lønseddel for den måned, selvom jeg OGSÅ har rykket for den.

Jeg er ikke i fagforening, men står jeg ikke ret godt, med den manglende kontrakt, samt manglende lønseddel?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 21:47

Ind i en fagforening hvis du skal have hjælp i den slags sager

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 28-01-08 21:50

Ja, men nu gik jeg mere på min "sag", hvis det kom så vidt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 22:20

Jamen du må melde dig ind i en f forening ellers står du dårligt og har evt.ikke nogen sag

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 28-01-08 22:30

Jamen, nu spørger jeg gående udfra, at jeg melder mig ind. Kunne jeg ikke pudse en advokat på, har nemlig en kammerat som er det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 22:49

Hvis du har det hvoffor har du så ikke kontaktet ham det ka ik gå for langsomt men tror nu at det er fagforeningen der står stærkest.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-08 23:11

Læs hvad det er arbejdsgiveren SKAL forsyne dig med
http://www.bm.dk/sw8178.asp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-01-08 23:15

En ansættelsesaftale, som den hedder, skal udfærdiges senest en måned after ansættelse. Du bkev angiveligt ansat d. 10 dec. 2007, så der er jo først nu gået en måned.

Citat
Det kostede så lige et rykkergebyr på 90% af regningerne

Mon dog??

SMS... hvorfor bruger du ikke telefonen, og taler direkte med arbejdsgiveren??

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 28-01-08 23:21

Fordi hun havde ferie og det var tidligt. Så ville jeg sgu ikke vække hende kl.lort. Hun skrev j også tilbage senere.

Jeg skulle så have haft den d.10 januar senest, og er ikke blevet kontaktet eller vendt tilbage til med det, når jeg har spurgt.

Det gjorde det sgu. Vi nåede ikke at betale tlf, husleje og el til tiden og så kom de altså ind ad postkassen, dagen jeg endelig fik min løn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-01-08 23:28

Jeg forstår dig ikke.

Hvis det var for tidligt til at du kunne kontakte hende, kunne du da vente til senere.

Dit gebyr har IKKE været på 90 % af regningernes pålydende. Så skulle du betale 9.000,- kr. i gebyr hvis dine samlede regninger var på 10.000,- kr. Nok er de stride, meeeen.

Men hvis ellers din historie er sand, så har du stadig en sag, selv om du ikke er medlem af en fagforening, men du får pokkers svært ved at få noget igennem alene. Og det vil blive "enormt" dyrt for dig, hvis du tabte sagen.

Hvis du er i tvivl om at du er fyret, så ring dog og spørg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-01-08 23:29

Ansættelsesbeviset ville nok ikk egøre den store forskel for dig da du sandsynligvis kan afskediges uden begrundelse med så kort (og lidet frugtbar) ansættelse.

Hvad er det egentlig du spørger om?

Da et ansætteslsesbevis er en aftale imellem arbejdsgiver og arbejdstager kan man jo dårligt lave beviset, dels på grund af de forhindringer du selv nævner og accepterer og så din sygemelding.

Det er synd for dig at du har fået en depression, men snak dog med dem og få din fremtid i forhold til firmaet afklaret før du begynder at rasle med juraen. Du er da selv forpligtiget til at gøre noget og holde firmaet underrettet så de ved om og hvornår du kan passe dit arbejde.

Man kan vel ikke bebrejde dem hvis de vil disponere til anden side (skippe dig).

SMS er da ikke en reel måde at kontakte firmaet på omkring sygemelding.

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 28-01-08 23:30

Hun havde selv sagt god for det med SMS.

Og jeg har hver uge holdt dem informeret om, hvornår jeg evt ville vende tilbage, og lignende.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-01-08 23:35

Du kommer jo ikke videre, før du tager kontakt til firmaet. Har du modtaget en ansøgning om sygedagpenge? Hvis ikke, så får du ikke en krone næste gang du skal have løn, og så skal du igen betale KÆMPEGEBYR for ikke at betale til tiden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-01-08 23:51

Nå det er sengetid, og du får åbenbart ikke de svar som du vil have. Jeg ved egentlig heller ikke hvad du konkret spør om, og det er svært at hjælpe dig, når flere ting i historien halter.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-01-08 00:19

Altså - har du overhovedet bevis for at du er sygemeldt hvis du bare har sendt en sms til arbejdsgiveren?

Citat
D.10 januar måtte jeg sygemelde mig med en depression, det har jeg været sygemeldt med indtil videre. Men alt tiden frem til den dag, blev jeg ikke forelagt en ansættelseskontrakt. Ydermere, måtte jeg SMS'e min chef, da det var megatidligt, og der tidligere ikke havde været problemer med SMS korrespondance. Jeg fik intet svar, og har til i dag ikke hørt fra hende. Så ved ikke om jeg er fyret eller ej, men de har så heller ikke bedt om nøglerne til lager og butik.

- tænk nu hvis vedkommende ikke bruger sms - så er du jo egentlig 'udeblevet' fra dit arbejde?

Og jojo - der findes faktisk mennesker med mobiltelefon som ikke bruger sms - jeg har selv hørt til denne kategori men gør det dog ikke mere.
I hvert fald kan man da påstå at man ikke har modtaget/set en sms - nemt endda.

Jeg forstår nu heller ikke hvad det er der sker her? Du taler om 'sag' osv. - jamen hvorfor dog?
Hvad er det du vil? Ønsker du ikke at beholde dit arbejde - oder?

Natnat og venlig hilsen
Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-01-08 00:21

Nå sorry - jeg ser lige at arbejdsgiveren åbenbart selv havde sagt god for sms.

Jeg forstår alligevel ikke rigtigt hvad det er du vil

natnat

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-01-08 01:30

LÆS LIGE HER!!!!!!!!!
Citat
Medarbejdere der ikke har ret til fuld løn under sygdom har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i de første 14 dage (arbejdsgiverperioden). Derefter udbetaler kommunen sygedagpenge, medmindre andet er aftalt.

For at have ret til sygedagpenge fra sin arbejdsgiver skal medarbejderen have været ansat mindst 8 uger med mindst 74 timers beskæftigelse.

Ret til sygedagpenge fra kommunen forudsætter at medarbejderen har været ansat hos en arbejdsgiver i de sidste 13 uger med mindst 120 timers beskæftigelse.

Sygedagpengene fra kommunen udgør maksimalt 3.415 DKK om ugen (2007). Man kan få udbetalt sygedagpenge i højst 52 uger inden for en periode på 18 måneder.

Arbejdsgiveren kan få refusion fra kommunen af løn/sygedagpenge udbetalt under sygdom. Refusionen svarer til dagpengesatsen.

Arbejdsgiveren kan endvidere tegne en forsikring og dermed få ret til refusion allerede i arbejdsgiverperioden.

læg mærke til at arbejdgiveren kun skal betale de første 14 dage, derefter er det kommunen der skal udbetale

men dit problem er at du ikke har været ansat længe nok

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-01-08 01:32

ARRRGHHHH, ramte lige send knappen
ville lige have spurgt om du ikke har en forsikring der dækker din sygdom?

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-08 15:46

Det lyder ikke til at der er styr på ret meget i det firma du arbejde meld dig ind i fagforening - så er du allerede kommet et godt stykke. Ikke ret mange arbejdsgivere har respekt for uorganiserede medarbejdere.

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 29-01-08 20:15

Jeg er skam også meldt ind i en fagforening nu, i dag...først...

Hmmm...ved ikke hvor jeg står nu, så... Det er sådan set lidt svært....for har stadig regninger som skal betales...men altså....

Nej, har ingen forsikring og skal ikke beholde jobbet. Det ved hun også godt. Har nemlig fået mig et andet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-01-08 20:20

Det er da flot, at du kunne få et andet job midt i en depression. Men depressioner i dag varer jo heller ikke længere end en god gammeldags gang Roskildeesyge

Tillykke med det.

Kommentar
Fra : Dsk25

Dato : 29-01-08 20:23

Har heller ikke modtaget en ansøgning om sygedagpenge derfra.. Ingenting...

@ Klumme: Med de 90% mente jeg nu at det på 90% af de regninger jeg fik, som blev pålagt gebyr, ikke at det var 90% af selve beløbene på regningen..:)

@ Bjarne: Ganske rigtigt, MEN, de vidste jeg skulle ansættes og kunne have lavet den til min start. Derudover kunne de - selvom jeg er syg - have lavet den og sendt den, så jeg kunne underskrive og sendt tilbage. Det har andre steder da gjort til mig, allerede inden jeg var startet.

Og har desuden hele tiden holdt dem underrettet om min tilbagevenden og fremgang!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-01-08 20:50

hmm, en depression tager altså tid at komme ud af!? I de fleste tilfælde endda LANG tid...

Tror du ikke at du skal være helt rask før du starter på endnu et job? Det lyder som om du har haft flere - måske er du ikke klar endnu?

Har du husket at informere din nye arbejdsplads om din depression? Du skriver at du har været sygemeldt p.gr.a. depression siden d.10.januar - vi skriver altså kun d.29.januar i dag og du har allerede nået, både at søge job,, sikkert at være til samtale og at få dette job - så hurtigt bliver man ikke helbredt for en depression.

Misforstå mig ikke men hvis du virkelig har en depression som er diagnosticeret og medicineret som en sådan, så er det da ikke for smart, hverken for din nye arbejdsplads eller for dig selv, at starte nyt job - imens du er syg?

Citat
Derudover kunne de - selvom jeg er syg - have lavet den og sendt den, så jeg kunne underskrive og sendt tilbage. Det har andre steder da gjort til mig, allerede inden jeg var startet.

Mvh. Dorthe

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 29-01-08 21:10

Hvis det er lagerarbejde så er det normalt 3F's område, og de kan hjælpe dig med manglende ansættelsesbevis og lønsedler har du også krav på - det er det mindste problem for dig når du har fortalt dem din situation.