/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skal jeg betale?!
Fra : Jesper_wood
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 28-01-08 18:57

Købte en bil i sommers, hos en forhandler, sælgeren lovede mig at bilen SAGTENS kunne synes uden problemer, når det nu var tiden kom.

Jeg ventede jo glad og tilfreds, indtil jeg blev kaldt til syn, jeg fik selvfølgelig et tjek ved mekaniker inden.

Det resulterede i at jeg skulle af med 7000 kr. for nye bremseslanger og en ny katalysator.

Bremseslangerne har jeg ikke noget problem med at skulle skiftes, for kunne godt selv mærke at det var tid.

Men hvad har jeg af mulighed for at få nogle penge tilbage fra forhandleren?!

Håber nogen af jer derude kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-01-08 18:58

Glem det. Du har antagelig ikke givet meget for kassen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-01-08 19:03

Hvis din sælger er reel vil han tilbyde dig at betale helt eller delvist. Ellers må du nok betragte sagen som uddebatteret, hvis du da ikke har vidner på det givne løfte, for en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig - det er bare sværere at bevise den!

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-08 19:09

Han kan dog henholde sig til, at du burde have kørt den til syn før du kørte til mekaniker. Det lyder omvendt, men ofte er den lille merpris for et omsyn en billig måde at få at vide, hvad der er nødvendigt at lave.
Ikke et ondt ord om mekanikere, men måske laver nogle af dem rigeligt for at være sikre på, at den går gennem synet.

Hvis han siger det, kan du intet gøre, for hvis nu den var gået gennem synet med den gamle katalysator så skulle han jo ikke betale ????

Du har vist ikke de store chancer, men gå til sælgeren på en venlig facon og forelæg problemet. Det ku' jo være

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-01-08 19:09

Citat
Ren besked om køb af brugte biler

Citat
Klag hurtigtNår du opdager en fejl, så klag hurtigt til sælgeren ellers kan du miste retten til at reklamere over købet.

Det fremgår af købeloven, at en køber, der ikke reklamerer inden rimelig tid, efter han har opdaget en mangel, kan miste retten til at reklamere. Du kan altså miste din klageret, selvom reklamationsfristen på to år endnu ikke er udløbet.

læs mere her

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 19:10

Hvis i ikke har anden aftale siger man som regel 3 mdr på sådan en brugt sag og indenfor den tid ku du saktens nå at få tjekket af om noget trængte til udskiftning især når du vidste at den skulle synes ½ år efter

Mvh Sune FIsk

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-01-08 19:10

JA, se glad ud og betal.

hawaii7

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 28-01-08 19:11

DU skal da ikke finde dig i at han sælger dig noget lort og så ikke vil lave en handel eller andet. ellers gå til kommuenen eller et andet sted hvor du kan få erstatning.

ved ikke om du kan men håber at du kan ellers er det en dårlig sælger.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-01-08 19:21

På hvilken måde kommer det kommune ved, om en brugtvognsforhandler er lige i overkanten snedig???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 19:29

Koncentration du smart

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-01-08 19:35

Klog bemærkning fra Sunovich. Ikke at den er relevant.

Men hvad har øsen kostet. Har du noget på skrift omkring det lovede. Hvis ej, står det skidt til. Uanset reklamationsret osv, er det sliddele du henviser til er gået til. Ergo vi du stå dårlig i et søgsmål. Dette kan hverken gud, kommune eller Sunovich ændre på.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-01-08 19:40

Den bedste rækkefølge er at køre til indkaldt syn, og derefter henvende sig til et "omsynsværksted"
hvis bilen bliver kasseret, der reparerer de og har autoritet til at godkende den efterfølgende.Mvh.K.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 28-01-08 19:42

Lyder fornuftigt. Og fremover sørge for at få tingene på skrift.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-01-08 19:44

Gad forresten vide hvordan man mærker at bremseslanger trænger til at skiftes?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-01-08 19:49

Jae hvis de nu er flossede eller at de har skrabet på hjulet eller lign det ka jo ske men hvor er spørgsmålstilleren inden det hele går i øhh selvsving

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-08 19:54

Hvor meget gav du for den?
Jeg ville ikke forvente andet svar, hvis man spørger: "Tror du den kan synes om et halvt år"? end "ork sagtens" Enhver sælger er optimist i den situation. Den udtalelse kan vist ikke tages som en garanti.

en katalysaror kan blive ødelagt på kort tid hvis bilen ikke har let ved at starte - så kan der samles benzin som ødelægger katalysatoren

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-01-08 20:13

Enhver bil der kan køre selv, kan synes uanset stand, men om den kan godkendes er et vigtigere
spørgsmål. Mvh. K.

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 28-01-08 20:49

Du skulle bare havet krævet at forhandleren havde synet den før du ville købe den,
desværre kan du intet gøre nu, andet end at betale selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-01-08 22:06

Kort og godt.....prisen er underordnet, det der betyder noget er at det er en forhandler du har købt bilen af.

Du har to års reklamationsret i henhold til købeloven........og den gælder også for brugte biler.

Reklamationsretten i hovedtræk:

Det første ½ år kaldes formodningsperioden, d.v.s. at i det første halve år, formodes en fejl at ha' været til stede på købstidspunktet, og sælger skal betale, medmindre han kan dokumentere/bevise, at fejlen ikke var der.

De sidste 1½ år af perioden, er det køber der skal kunne dokumentere, at fejlen var til stede, og kan han ikke det, er sælger ikke ansvarlig.

MEN m.h.t. brugte ting, er der så det lille men, at man skal ind og vurdere ting som eks. slitage, slid og ælde....altså man kan ikke forvente, at en brugt bil er i samme stand som en ny, men det vurderes så, om bilen er i rimelig stand i forhold til normal standard for tilsvarende biler,....altså om det er en "forventelig" fejl, grundet normal brugs slitage.

For øvrigt, er "synes uden problemer" jo et vidt begreb

At bremseslanger og katalysator skal udskiftes i forb. med syn, vil ikke blive takseret som et "problem", men sikkert henføres under normal slitage.......men hvis du med uden problemer mener, at bilen skulle kunne synes uden omkostninger, så er du helt fejl på den, og mange bilejere betaler betydeligt mere for at få periodesynet deres biler

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 29-01-08 06:19

Kører op og snakker med forhandleren idag. Så må vi se.... ( giver point senere )

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 31-01-08 06:33

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-08 13:55

Selv tak - men jeg ville gerne vide hvordan det endte for dig ?