/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Termostat
Fra : bite
Vist : 2858 gange
100 point
Dato : 28-01-08 18:44

Jeg tror termostaten på bilen(Ford Escort stationcar, 1998) er ved at gå i stykker.

Jeg kan se temperatur måleren svinger meget selv når jeg holder stille. Den når driftstemperatur, og kan så lige pludselig gå ned ned på "kold" igen, selv efter lang tids kørsel, for så lidt senre at gå op på normal temperatur igen. Den bliver aldrig for varm.
Jeg mener at kunne huske at termostaten på Ford åbner helt op når den er ved at gå i stykker. Men kan jeg bare køre med det, og få det lavet næste gang jeg skal på værksted, eller skal det laves nu ?

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 28-01-08 18:48

Det lyder mere som vandmangel eller et defekt instrument.....

Kommentar
Fra : bite


Dato : 28-01-08 18:51

Nej der er masser af vand på, og den bliver kold ikke varm. Termostaten kan såvidt jeg husker godt åbne op i utide, når den er ved at blive slidt/defekt, og derved køle motoren når den ikke skal.

Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 28-01-08 18:53

Det kan den....

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 28-01-08 19:14

Det er thermostaten der bliver ved at stå åben så vil den ikke blive varm når du kører derudaf men når du kører bykørsel eller holder stille kan den godt stige da der så ikke er så meget luftkøling

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 28-01-08 19:15

Det skal laves nu da motoren har bedst af at kører ved jævn driftemperatur

Kommentar
Fra : tykkemand


Dato : 28-01-08 19:44

jeg tror di toppakning er gået
starter den på alle cylinderer med det samme hvis den har stået natten over

tykkemand

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 28-01-08 19:56

Den mest sansynlige fejl ligger i termostaten, og det billigste og nemmeste er også bare at få den skiftet. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 28-01-08 20:04

Jeg tror på en defekt mekanisk thermostat som sidder bag et kopformet låg som spændes med to bolte. Der sidder også en pakning der som regel følger med en ny thermostat. Køb en standard og ikke en vintertype da den til gengæld kan blive for varm om sommeren.

Defekt toppakning på vandsiden vil "stjæle" vand fra systemet og give en hvid røg ved acceleration.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 28-01-08 20:32

Byt nå den termostat, det koster under 100kr. hvis du gør det selv.Og det er noget (næsten) alle kan gøre.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 28-01-08 20:46

Eyvind ellers vil/kan der komme luftbobler i vandet hvis det sku være toppakningsproblemer udover den også kan finde på at æde af det det kommer helt an på hvor utætheden ligger

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 28-01-08 20:57

Har du undersøgt om ikke det bare er en dårlig forbindelse?

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 28-01-08 21:16

Undskyld stilk hvis der ikke kommer varme ud af motoren øhh hvordan så lige med el er det måske en elektrisk thermostat??

Kommentar
Fra : dova


Dato : 28-01-08 22:13

Det har ikke noget med termostaten at gøre, enten skyldes det manglende væske eller det er en begyndende defekt toppakning



Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 28-01-08 22:37

bite jeg går ud fra at du har kontrolleret at der er det vand på der skal være?? Og hvis det så skulle være en evt toppakning så kan du for det meste se om det bobler i køleren expantionsbeholderen som sagt tidligere Såe ku du måske lige komme på og fortælle lidt facts

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 28-01-08 23:01

Jeg har ikke observeret at vandet bliver koldt, kun at thermostaten registrerer "kold". Så stadig maler jeg da ikke fanden på væggen Sunowich.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-01-08 00:07

Citat
Jeg har ikke observeret at vandet bliver koldt, kun at thermostaten registrerer "kold".


Nej, vandet bliver ikke koldt når motoren er driftvarm


Men hvad sker der når instumentet viser " kold"......forsvinder varmen så også i varmeapparatet, for at vende tilbage når der igen vises "varm"?????



En termostat der er defekt, vil enten være åben hele tiden = at bilen ikke opnår den rette temperatur og derfor konstant viser for kold temperatur, fordi vandet ganske enkelt ikke bliver varmt nok.

Eller termostaten er lukket hele tiden (altså lukker ikke op når driftstemperatur er nået) = at bilen lynhurtigt bliver for varm og vil koge

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-01-08 00:37

Alt efter hvor koldt der er i dens omgivelser ved lukket og kan jo godt stige ved varm når man holder stille eller bykørsel med ikke så meget kold køling som hvis ude på land i frostvejr så du har sku ikke helt ret dova selv om du meget gerne vil have det

Kommentar
Fra : bite


Dato : 29-01-08 05:56

Nej varmen forsvinder ikke fra blæseren, så jeg må hellere skifte termostaten.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 29-01-08 08:35

: Sunowich - Hvis jeg skal skære det ud i pap:
på biler, -også en Escort-, sidder der på motorblokken,eller thermostathuset, en giver, der via en ledning , forbundet til thermometeret, og giver signal til dette, og mit bud er at det på denne ledning er dårlig forbindelse, eller også kunne giveren være defekt.

Kommentar
Fra : refi


Dato : 29-01-08 08:49

Vender tilbage til svaret fra i går

Citat
Det lyder mere som vandmangel eller et defekt instrument.....




Kommentar
Fra : refi


Dato : 29-01-08 08:52

Er systemet fyldt op med vand, rasler temperaturen IKKE op og ned - UANSET om termostaten er defekt....

Citat
Jeg kan se temperatur måleren svinger meget selv når jeg holder stille.


Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-01-08 09:27

stilkene
Citat
Har du undersøgt om ikke det bare er en dårlig forbindelse?
ja den besked er der jo ikke meget pap i

Refi!! udtaelse fra bite
Citat
Nej der er masser af vand på, og den bliver kold ikke varm.


Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-01-08 09:30

Stilkene og den der Giver er vel føleren til varmemåleren du mener ??

Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-01-08 09:54

bite

Du bliver nødt til at forklare lidt nærmere om det problem.

Du skriver, at temperaturviseren svinger meget, selv når du holder stille.

Men hvordan svinger måleren.......er det hurtige skift mellem kold/varmvisning.????....altså bare noget med "vupti" så ryger måleren helt ned, og "vupti" så viser den normalt igen ...viser den helt kold (altså slet intet udslag på måleren) eller bare lavere temperatur.

Eller er det noget med, at hvis du kører på en strækning med konstant hastighed så viser måleren det samme......for så gradvist at falde et stykke når du holder stille, for så at stige gradvist igen når motoren belastes?????


Hvis måleren bare sådan lige, vupti ryger ned og viser kold...og op igen, uden noget specielt sammenhæng mellem motoromdrejninger, altså at den kan gøre det mens du kører med konstant hastighed....så tror jeg nærmere det er forbindelsen til instrumentet der fejler noget.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 29-01-08 09:57

Det er svært at vurdere en fejl ud fra begrebet varm/kold.
Hvis visningen er helt kold kan det være instrumentet eller forbindelsen på thermoføleren som sidder på motoren.
I dette tilfælde vil varmeapparatet virke.

Står viseren på halvvarm kan det være den mekaniske thermostat.
I dette tilfælde vil varmeapparatet måske virke nogenlunde.

En test på en kold motor:
Tag kølerdækslet af og start motoren.
Er der flow i vandet med det samme .............defekt mekanisk thermostat.
Går der 5-6 min inden vandet flyder ...........mekanisk thermostat er OK.

Kommentar
Fra : torbens1


Dato : 29-01-08 09:58

Hvis termostaten er rimelig let af afmontere, så læg den i en gryde med vand, og se hvordan den reagerer under opvarmning til kogepunktet.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-01-08 10:02

Men der bliver jo også sagt at den ikke bliver ordentlig varm altså varmer Rive rive hår Når man spørger får man heller ikke et ordentligt svar fjerner sku snart benet

Kommentar
Fra : bite


Dato : 29-01-08 15:25

Hej med jer

I må undskylde at jeg ikke har været mere meddelsom pga travlhed

Den svinger ikke ligesom der er en løs forbindelse, men stille og roligt.
Var forbi min mekaniker for at få det opklaret og det var rigtig nok termostaten. Han sagde at den ligeså stille vil begynde at hænge når den er meget slidt og åbne på de forkerte tidspunkter for til sidst at være åben hele tiden, for at beskytte motoren mod overophedning.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-08 15:56

Tillykke så bliver det ikke så dyrt.....................

Kommentar
Fra : bite


Dato : 29-01-08 19:06

Ok skylder vist at give en uddybbende forklaring, så folk som selv står i dette problem får lidt hjælp.

Det er til dagligt min kone som bruger denne bil, og jeg observerede problemet første gang i lørdags hvor det var meget koldt og blæsende. Vi kørte på motorvejen og lige pludselig kunne jeg se at temperaturen faldt stille og roligt fra normal drift temperatur og ned til starten af ca midten af den kolde firkant i måleren, den stoppede så her og steg stille og roligt igen ikke vilde udsving. Den kom på normal temperatur igen og lidt senre faldt den igen, men aldrig så måleren var i bund, men holdt sig indenfor den blå firkant og så tilbage igen.

Observerede dog at den faktisk kan blive rimelig kold ret hurtigt hvis man ikke har kørt ret langt og termostaten lukker op. Heldigvis løste et hurtigt værksteds besøg problemet

Men meget impornerende med alle svarende, og hold da op jeg havde ikke regnet med så mange fejl muligheder.

men endnu engang tak og så vil jeg prøve at give point selvom det bliver svært

Godkendelse af svar
Fra : bite


Dato : 29-01-08 19:09

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 29-01-08 20:50

Joe tak også til alle jer andre

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste