/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Foræring af kabel til Dong
Fra : Eyvind
Vist : 571 gange
500 point
Dato : 28-01-08 12:53

For en del år siden forærede jeg et kabel til Nesa (nu Dong)
Det er det kabel som forbinder masten med min El-måler.
Jeg opdagede at jeg så skulle betale for vedligeholdelse af denne foræring.
Ok det gjorde jeg så.
Men nu tales der om salg af Dong aktier og det kan jo være et eller andet udenlandsk selskab som pludselig har hånds og halsret over mit kabel.
Jeg kan købe strøm et andet sted men skal så evt. betale leje af det kabel jeg selv havde købt en gang......................

Spørgsmålet er så:
Kan man forlange sit kabel tilbage.
Hvis man kan - hvordan gøres det så.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 13:06

Næ du er en gang gået i fælden, og nu er det ikke så nemt at slippe ud igen.
Men du kan da spørge om de vil forære det tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-08 13:12

Det aner mig - men da de sælger videre er der måske en vej ud.
Der var jo ikke tale om videresalg den gang, men jeg kan godt se nu, at det måske var de forberedende øvelser, til senere storsalg. I øvrigt mærkeligt, at man sælger koen i stedet for bare at sælge mælken.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-08 13:30

det er da ikke så mærkeligt - så slipper man da fokr at malke!

du spørger:Kan man forlange sit kabel tilbage.
Hvis man kan - hvordan gøres det så.

Det tror jeg helt bestemt at du kan.
Jeg forestiller mig at det gøres på den måde, at når du kommer hjem dså står kablet rullet sammen op ad garageporten - - og huset er uden strøm!
du har vist ikke en nem sag. du bliver sikkert ikke inviteret med til salgsforhandlingerne

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 500 point
Dato : 28-01-08 15:55

Det forekommer mig at det her er en rigtig god sag for en journalist!

NESA "tilbød" i sin tid at sørge for vedligeholdelsen af stik-kabler, hvis folk gladelig gav dem til NESA.
Hvis denne aftale ikke er overført til NESAs efterfølgende ejere, tror jeg der er stof til et rigtigt interessant indslag i en af de TV-udsendelser, der beskæftiger sig med forhold, hvor den "lille mand" kommer i klemme mellem kommercielle magtinstanser. Man behøver ikke selv at deltage i selve udsendelsen. Jeg vil foreslå dig at kontakte DR1/Kontant og forelægge din sag:

http://www.dr.dk/dr1/kontant/index.htm#kontakt ( - Du indtaster sagen i korte træk nederst på siden - )

Du kan også sende et almindeligt brev til:

Kontant
DR Byen
0999 København C

Venlig hilsen
krestenklit

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-08 16:32

Det er ikke mit problem om Nesa's eft. vedligeholder mit kabel, men om jeg på et tidspunkt er bondefanget til at betale leje af det kabel som jeg gav dem.

Det er jo sådan at hele El-nettet kan bruges af "alle" til at levere strøm.
Men det allersidste stykke fra nettet og ind til mig ejer Nesa, nu Dong og evt. en udenlandsk køber.

Det betyder at jeg skal betale for at benytte denne stump kabel ved evt. levering af strøm fra andet selskab.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-08 20:18

Tak for svaret krestenklit. Selvom det ikke hjalp mig så meget.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-01-08 21:56

Selv tak, Eyvind.
Jeg lod ikke mig selv bondefange. Ja, det var virkelig bondefangeri. Derfor gav jeg dig netop det råd at gå til medierne.
Men jeg synes nu ikke, at jeg har hørt noget om, at nogen (af de mange, som gav deres stikledning til NESA) har skullet betale leje ved leverandørskift.

Venlig hilsen
KrestenKlt