/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvad hedder det? :/
Fra : nytcam
Vist : 3209 gange
200 point
Dato : 28-01-08 10:47

Hejsa med jer allesammen.

Øhmm har et lidt kringlet spørgsmål som jeg sikkert har spugt om i den forkerte kategori men jeg prøve alligevel.
Jeg har denne bror jeg ikke helt stoler så meget på når det kommer til penge osv da han har løjet mig flere gange op i ansigtet uden at blinke.
Han har så spurgt mig og jeg vil skrive under på at jeg vidner for at hans underskrift og dato er korrekt på et eller andet.
Han siger det er så han kan låne penge i sit hus som han er ved at sælge...for at gøre det i stand.
kan man overhovedet det?
Ved han har lånt penge af en anden til at sætte huset i stand men han ved ikk jeg ved det.

Han kaldte det at jeg skriver under og vidner for noget specielt, jeg ikke kan huske ..Nogen der ved det.?

Han virker deperat for at få den underskift.. Har flere gange sagt jeg ikke er hjemme,og om han ikke kan få en anden til det.F.esk en der bor 15min i bil væk men han fik det til at lyde som om det krævede super meget af ham at sætte sig i sin bil og køre.

Jeg hader at sådan noget skal komme i mellem os men jeg vil ikke rodes ud i noget.

Nogen der kan fortælle mig hvad det handler om når man skriver under på sådan noget og hvad der kan ske hvis han f.eks laver rod i det?

Undskyld mit lidt rodet spørgsmål.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 28-01-08 10:53

Jeg tror, han vil bruge dig som vitterlighedsvidne, hviket for dig er ganske ufarligt - du skriver kun under på at hans underskrift er ægte og at dateringen er ægte.
Gitte

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-01-08 10:54

Der er tilfælde hvor man til vitterlighed, som det hedder , skriver under på at andres underskrift er ægte.
Men det lugter langt væk af at det er en kaution, han vil have dig til at skrive under på. Det betyder at banken kan kræve dig for betalingen, hvis han ikke betaler. De behøver ikke engang at gøre noget særlig for at kræve pengene fra ham.
lad være med at skrive under med mindre du er villig til at forære ham pengene, og ikke lade ham høre for det bageftwer. Jeg fornemmer af dit indlæg at det ikke hænger sådan sammen.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 28-01-08 10:55

Hejsa

Hvis han kalder det / og det er et vitterlighedsvidne, så binder du dig ikke til andet end det er hans underskrift, rigtif date....osv...

men mig bekendt godkender man ikke familie der underskriver det gældbrev

Hvis han har lån penge i banken skriver de altid selv under, kreditforreningen ligeså..

Men "bare" han finder en myndig person der ikke er familie er det oj, men familien er ikke gyldig som vidne på underskriften.

Normail skal der to vidner til. En advokat kan gøre det alene

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-01-08 10:55

Hvis nogle papir skal underskrives, vil de som skal have underskriften have et - eller flere vidner = vitterlighedsvidner, som med deres underskrift skal bevidne, at - i dit tilfælde, at det vitterligt er din bror der underskriver. Dvs. du skal se han underskriver. herefter skal du skrive under på, at det er din bror der nhar underskrevet i dit nærvær!
Pas nu på, at det er som vitterlighedsvidne og ikke en underskrift til kaution/lån!

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 28-01-08 11:00

Citat
Vitterlighedsvidner må ikke være nærtbeslægtede med nogen af underskriverne af dokumentet, skal være 18 år samt forstå hvad opgaven består i.

læs mere her

http://www.advokatfirmaet.dk/dk/vaerd_at_vide_om_jura/underskrift_af_dokumenter_med_vitterligh.htm

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-01-08 11:03

En typisk formulering er "til vitterlighed om underskrifternes ægthed, dateringens rigtighed og underskrivernes myndighed".
Ja, det er naturligvis vigtigt at du kun skriver under når du er overbevist om de tre ting (myndighed = 18 år eller ældre). Og at du ikke skriver under på mere hvis du ikke helt forstår det. Men du bliver ikke rodet ind i noget hvis bare de tre ting er rigtige.

Husk at hvis din underskrift ikke er 100% læselig, så skal dit navn også stå med læselig skrift (maskinskrift eller blokbogstaver) nedenunder.
Du skal også selv være myndig. Hvis du anfører din titel som 'skoleelev' eller lignende, så kan du være ude for at der kræves dokumentation for din alder osse, så find hellere en anden titel end 'skoleelev'

Godkendelse af svar
Fra : nytcam

Dato : 28-01-08 11:06

Tak for svaret HelleBirgitte.

Tak for alle jeres gode besvarelser :)
Fandt hvad jeg skulle bruge

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-01-08 11:07

selv tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-08 11:48

Jeg er enig med besvarelsen. - men selv ville jeg tage med hen i banken, eller til den der skal bruge underskriften. og spørge dem. "Hvad er det jeg skriver under på"? Hvis du ikke umiddelbart kan se af dokumentets formulering hvad det skal bruges til.
Vitterlighedsvidner bruges ikke så meget på den måde mere. Fordi den der låner skriver under medens bankfunktionærerne ser på, så to af dem fungerer som vitterlighedsvidner.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-08 12:04

Nu ser jeg at alka allerede havde givet nogenlunde samme besvarelse ang vitterlighedsvidner som jeg gav senere

Så pas på!

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 28-01-08 23:23

Takker for alle besvarelserne. Lille opdate :)
Sagde til ham at jeg ikke kunne skrive under da vi er beslægtede hvor der så gik over en time før han svarede på min sms( han skulle vil finde en ny plan :D )
Men han bliver ved med at "tigge" og historien hænger efter min mening ikke sammen mere.
Nu er det ligepludselig hans kæreste jeg skal skrive under for :O
Kender hende knap nok.
Igår sagde han det var til ham.
Forstår heller ikke hvorfor hun står som " skylder" på HANS hus ligepludselig!
Men som forventet blev han sur da jeg sagde at de skulle spørger hendes veninder,da jeg ikke havde tid eller lyst da vi mistede en bedstefar i nat på min kærestes side,men fandme ikke om han blev ved :o. Ha dog lidt medfølelse,og lad os være lidt i fred.

Men hvis det bare er en "ligegyldig" vitterligheds underskrift hvorfor så hidse sig sådan op?
Jeg mener hvis det er sikkert og sådan ville andre jo ikke have noget problem med at skrive under.
Han virker bare lidt for desparat efter den underskrift til at det bare skulle være en vitterlighedsunderskrift.

Mod det er det sidste jeg hører til det :)?

Men foresten,kan en kæreste tage lån i et hus som personen ikke ejer ?
Kan hun overhovedet stå som skylder når hun ikke tjener særligt meget?
Er det normalt at have vitterligheds vidner når man tager lån?
Har nemlig aldrig hørte om det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-01-08 10:30

nej man kan ikke lånne i noget man ikke ejer-
Kan du ikke få lov til at læse det dokument i gennem?
Ja men vitterlighedsvidnerne plejer bankens funktionærer at levere.