/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
flisebelægning (nye spørgsmål)
Fra : ulrik1976
Vist : 1428 gange
300 point
Dato : 27-01-08 16:21

Hej jeg til min nybyggede stue skal jeg snart have kørt noget grus på til fliser.

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:

køre fyldsand på til ca 10 cm under sokkelkantens højden. fyldsandet vil blive vibreret med en vibrator for hver 10 til 15 cm.

nogle steder skal der ca ½ meter på!!!
andre steder kun ca 25 cm.

Jeg regner med at ligge drænrør med filt i Yderkanten af fliserne, som bliver til sluttet faskine.

fyldsandet kommer til at ligge ca 1 måned før fliser bliver lagt.

Kan det være en ide at ligge sokkelpap op af soklen, inden jeg ligger fyldsandet ud (optrængende fugt i soklen)?

Er fyldsand det rigtige at bruge?

håber på nogle gode inputs...

mvh ulrik

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 27-01-08 16:26

Hej. Jeg ville smøre asfalt eller andet Vandex på soklen. Det stopper effektivt for fugt. Vandex er nok allerbedst, idet fugt godt kan trænge ud, men ikke ind. Omkring det med sandet... hmmm... Jeg påførte i sin tid også i hvert fald op til 40 cm grus under fliserne her, men jeg brugte blot stabilgrus. Leverandører af grus skulle dog gerne vide, hvad der egner sig bedst til formålet.
Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 16:34

o,8 mm grus mindst 20 cm og ja det er ne god ide med pap bare for at holde gruset fra direkte forbindelse med soklen

Mvh SunoFisken der er igang omkring egen gård

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 16:37

mht til filt Jaeee men det meste ukrudt kommer flyvende såe en lukkende fuge ville være at foretrække det vil jeg selv have

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-01-08 16:47

Hvis du lægger dræn, må det være fordi du har problemer med fugtig grund, og ja, så er det ikke skade med pap, men jeg vil tro at det er at gå med livrem og seler, - er drænet fornuftigt udført, burde det kunne dræne for fugt.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 27-01-08 17:09

jeg har ingen problemer med vand, og men det har naboen, han han har også lavet et "hul" til sine sten... der står konstant vand...

drænet kommer til at ligge ude ved kanten hvor græsset støder op til...
drænet var bare for at være helt sikker......

hvor dybt skal jeg ligge drænet???

mvh ulrik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-08 17:12

Jeg ville smøre soklen ind i asfalt eller lign. Om der også skal pap - måske.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-01-08 17:58

Da du ikke har fugtproblemer, kan du spare drænet. Men vigtigere er at flisebelægningen har fald fra huset.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-01-08 18:27

En lav vandpris og en god haveslange er mindst lige så effektivt som vibratoren.
Vand din sand/gruspåfyldning; så sætter den sig smukt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-08 20:36

pbp_et

Har ret . Grus kan ikke bankes så godt sammen som man kan få det til at ved at vande det ned. Bedst er det med så meget vand at det næsten bliver til bladder, og så bevæge det lidt menes vandet drænes ud.
så kommer gruskornene til at blive pakket tættest muligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-08 20:38

Hvis det er til et invendigt og eller opvarmet rum er konstruktionen med grus og fliser ulovlig.

Den opfylder ikke isolationskravene, og den er ikke radonsikker.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 27-01-08 21:16

det er heldigvis til udendørs brug

jeg tror at jeg holde mig til stabilgruset... og murpap

at vande det ned tror jeg blive dyrt når det er 17 m3 grus der skal til....

men så sker der jo ikke noget ved at det ligger lidt

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 02-02-08 20:32

En god ide er at lægge en 4-5 cm stenmel på før man lægger fliserne og gemme lidt til at feje ned mellem fliserne det hæmmer ukrudtsvækst og til en vis dræner uder fliserne