/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Elruder låst i bag. guleplader
Fra : danh
Vist : 1014 gange
50 point
Dato : 27-01-08 13:37

Hej jeg har haft kigget i bagruderne på min stationcar og kan simpelt ikke finde ud af hvorfor de ikke kan rulle ned (ved godt de skal være låst ifølge diverse ting) jeg har tjekket om de er limet og det er de ikke og det eneste jeg kunne se var der var skruet en anden skrue ind i jernstolpen bag ved som jeg har skruet ud men det funger stadig ikke..har kun et stik stående ud som hvor styrenheden til elruderne har siddet(blå,rød,rød/gul,grøn og grøn/gul)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-01-08 13:55

Er det ikke fordi betjeningsknappen i bagdøre ikke er monteret / fjernet?

Der må ligge et stik i døren der ikke er isat.

mvh Ben

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-01-08 13:56

- hvis du tager sidebeklædningen af, vil du se at der ikke er motor til rudetrækket - jo færre komponenter, jo billigere bil...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-01-08 14:11

Hvis der er motor i dør.
Skal du have et el-diagram og se hvordan stik skal forbindes.
Disse kan findes bag i Haynes bogen for din bil (Lånes på biblioteket) hvis det er en tilpas gammel bil...
Ellers ka ndu købe kontakten ved di forhandler.
mvh Ben

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-01-08 14:19

I f.eks. en Seat Altea - har man ganske enkelt klippet ledningen over. Hvis man tager højttaleren bag ud i, kan man selv samle ledningen igen.

Samtidig er ruden limet.

Du kan jo starte med at se om der overhovedet kommer strøm til motoren til rudehejset.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 27-01-08 14:32

I døren er der kun stik fra hvor rudeknappen har været før dvs 5 ledninger samlet i en klods (blå,rød,rød/gul,grøn og grøn/gul) og ved der er strøm i den blå og rød/gule og grøn/gule...men ang bog så findes der ingen til en baleno og ang rudehejs så skulle jeg mener det er i med mindre den alustolpe der er i nu ikke har noget med den at gøre, kan kun sige at der er et slags kabeltræk sat til den i bunden og toppen via en dims med 2 hoveder (skal lige siges at plastiken inde i døren ser ud som om den aldrig har været pillet af i bagdørene da alle clips og klister sidder precis uden tegn på afmontering )

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-08 14:56

Normalt er der 5 Ben i en bagrude kontakt
Kontakten består af 2 sæt skifte kontakter
Funktionen er at kontakten har forbindelse i gennem 2 kontakt sæt
obs min bogstaver passer kun tiul min tegning...

(B) - (Motor) - (D)
Når kontakt er i normal stilling er der forbinde imellem (A-B) og (D-E), dette gør det muligt at betjene døre fra styretryk ved føresæde...
(C) er den der giver Minus eller Plus når bbetjening sker fra bagdør.

A--O
i
B--O

C--O

D--O
i
E-- O

For at have betjening (fra føresæde) skal du finde de 2 ledninger der går til motor, det er de to ledninger der virker helt døde når du måler spænding....... Hvis du måler Ohm i mellem disse har de en meget lav omsk værdi...

Så skal du finde de 2 ledninger der kommer fra betjeningspladsen.
Det gør du ved at måle spænding og få en til at trykke på op og ned....
De to ledninger der ændre +/- skal forbindes til hver sin motorledning. Den sidste ledning skal du ikke anvende...

Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 27-01-08 15:57

Tak for svaret Benjamin.Hansen.