/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Automatisere en handling -Foto
Fra : ingelein
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 27-01-08 11:59

Hej
Kan man automatisere en ofte gentaget handling i forbindelse med redigering af billeder. Jeg har Zoom-browser programmet til et Canon IXUS kamera og HP's nyeste billedbehandlingsprogram til HP Smart Kamera.

Det vil jeg gerne kunne:
Når jeg har redigeret mit billede, skal jeg gemme det. Her skal jeg så gentagne gange svare på (ja) og (gem) - 4 gange for hvert billede, idet det gamle billede skal overskrives.
Kan det gøres nemmere?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 27-01-08 12:39

Jeg bruger et andet billedredigeringsprogram - Adobe Photoshop og Picasa. Men jeg lagde mærke til, at du skriver, at det gamle billede skal overskrives. Jeg gemmer altid under et andet navn, om ikke andet så med f.eks. et tal på. Hvis der skulle gå "helt kage i det", så har jeg altid originalbilledet. I Picasa gemmer jeg kun med et klik, hvis navnet er et andet, og i Adobe er der vist godt nok to klik, men det har noget med hvor god kvalitet, jeg gemmer i.
Jeg ved ikke om det er til nogen hjælp
Hilsen Mulle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-01-08 13:56

Hej Mulle
Jeg er ved at sortere i 4000 billeder - det tager lige mere end een dag og med så mange billeder går der totalt kage i det for mig, hvis jeg både gemmer det originale billede og det redigerede billede. Sidstnævnte skulle jo gerne være det ultimative billede.- Jeg har 3 årgange, der skal sorteres, foruden de scannede billeder, som er ældre og med helt andre ting (opskrifter m.m.).

Jeg sorterer efter årstalog begivenheder i første omgang, derefter sorterer jeg mere detaljeret i hver årgang, skriver en tekst i billedet for hver mappestart. Samtidig lægger jeg billederne i kronologisk orden. Det er jo gået fløjten, når jeg har navngivet de enkelte billeder og ikke har tænkt på at bibeholde dets oprindelige nummer med den nye navngivning. Når jeg er færdig, lægger jeg hele skidtet på en DVD som så kan vise det hele i et diasshow.

Fremover vil jeg selvfølgelig sortere på denne måde straks - og ikke noget med at gemme 5-6 skud af hvert emne. Det bedste billede findes, redigeres og gemmes straks i den passende kategori og mappe.

Nu er der jo forskellige ting at bruge billederne på, og billeder, som er sendt til mine blogge eller eventuelt gjort mindre for afsendelse i e-mail lægger jeg i en særlig mappe, de er for dårlige i kvaliteten til et Dias-show.

Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 27-01-08 14:48

Altså - det er godt nok et stort arbejde at skulle til at have styr på 4000 billeder.
Måske er der kun den "hårde måde", simpelthen at tage det billede for billede, redigere og komme i mapper. På et eller andet tidspunkt, så er der styr på det hele.
Jeg kender ingen nem vej. Har selv mange tusind fotos på min pc, men har fra starten sørget for, at de er i relevante mapper, og undermapper sorteret i person/årstal. Samt at alle fejlskud er slettet med hård hånd. Jeg kan sagtens være "hellig" , nu da mine fotos er sorteret. Men jeg håber da, at du får styr på det hele.
God arbejdslyst.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-01-08 15:00

Hej mulle-mor

Jatak, jeg er næsten igennem det på the hard way, men kom nu til sidst i tanker om en automatisering af de handlinger = makro for at slippe for at svare "ja" og "gem" flere gange i forbindelse med at overskrive det originale billede.

På mit tastatur er der nogle programmerbare taster- måske kunne de programmeres til at jeg kunne minimere antallet af klik.

Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 27-01-08 15:59

Det ved jeg ikke - men måske er der en "computer-nørd", der ved det.
Der er så mange kloge mennesker her på Kandu.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-01-08 16:18

Hej mulle-mor

Tak for din interesse, jeg håber at der kommer en der kan hjælpe.
Der fulgte ingen forklaringer med til mit keyboard, som kan mange andre ting end de gamle - men hvad? utroligt at Logitech ikke en gang kommer med en vejledning til de trådløse tastaturer.

Ha' en god søndag
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 28-01-08 11:26

Har du Words 2003 + bruger du MS picture manager
kan tage mange billeder, er det kontrast og lignende,
markere du alle billeder /// gå op i menuén og vælg MARKER ALT
og lader programmet gøre arbejdet.
Rediger dine billeder, og vælg gem, og lad være med at overskrive originalen

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 28-01-08 11:27

Citat
Rediger dine billeder, og vælg gem,

Du bliver kun spugt en gang.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-08 11:32

Hej disken
tak for svaret. Det vil jeg prøve, for jeg har de nævnte programmer. Når originalen ikke overskrives, lægges de redigerede billeder så i en ny mappe som man bliver bedt om at definere?

Mine problemer skyldes jo tildels at jeg har redigerede og uredigerede billeder. Med de 4.000 billeder som jeg er ved at ordne/sortere, er jeg ikke interesseret i at fordoble antallet.

Normalt er der jo heller ingen grund til at gemme billeder der har været behov for at redigere. Det er som regel jo heller ikke uerstattelige billeder jeg har.
tak for svaret Ingelein

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 28-01-08 12:50

Hej igen Ingelein.
Jeg så lige svaret fra Disken. Det vil jeg selv benytte mig af. Det behøver da ikke at være et problem, at du ikke overskriver dine billeder ikke første omgang.
Jeg har en metode, som jeg bruger, når jeg redigerer billeder. Jeg gemmer i første omgang - fra mit kamera - i en mappe der f.eks. hedder "mine digitale". Når jeg f.eks har redigeret 15-20 fotos - og er tilfreds med dem - så sletter jeg de originale. Jeg kan nemt se forskel, da jeg gemmer de redigerede med et ekstr "r" på. Så lidt efter lidt har jeg kun de redigerede i den foreløbige mappe. Derefter sætter jeg ind, hvor de hører til. Det er ikke et stort arbejde, at have to hold for en kortere bemærkning.
Jeg har mange gange - efter f.eks en ferie - flere hundrede fotos. Og alligevel går det ret hurtigt med at redigere og sortere.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-08 13:02

Hej Mulle
Tak for dine tanker og gode råd. Du har ret i at din metode er ok - når man gør det løbende, men jeg sidder jo med mine 4000 billeder og da jeg ikke er nogen årsunge er det ikke nemt at huske om man nu allerede har det ene eller det andet billede.

Jeg har to blogge - og til dem er billederne jo yderligere formateret på en anden måde for at de kan bruges på www. Til dem har jeg altid beholdt billederne i den originale opløsning. Så alt i alt kæmper jeg mig igennem nu - og er næsten færdig, men fremover skal der en ganske anden striks metode til, sådan at jeg ikke kommer på arbejde igen.

Tak - og ha' en god uge - Ingelein

Accepteret svar
Fra : disken_69

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-08 13:16

Citat
Når originalen ikke overskrives, lægges de redigerede billeder så i en ny mappe som man bliver bedt om at definere?

Der skal du så, som det eneste, selv vælge, om du vil overskrive, eller GEMME SOM.
Personligt, syntes jeg det er rart nok at have originalen.
Ellers - klikker du bare på GEM og dine billeder bliver overskrevet.

Bruger det tit, og det er meget hurtigt / nemt at bruge.
Men det kan selvfølgelig tage sin tid, at gemme,
afhængig af hvor mange billeder, og hvad du har redigeret.
Men trods alt meget nemmere, end skulle klikke JA, BØH og AMEN
for hvert enkelt billede, så bliver men JO aldrig færdig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-08 13:37

Hej disken_69

Citat
Men trods alt meget nemmere, end skulle klikke JA, BØH og AMEN
for hvert enkelt billede, så bliver men JO aldrig færdig.

Det er præcis det jeg gerne skulle undgå.

Nu prøver jeg med nogle af de billeder som jeg har brændt.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 28-01-08 15:09

Pøj med det.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-01-08 15:54

Hej disken_69

Citat
Har du Words 2003 + bruger du MS picture manager

Hmmmmm. jeg var frisk nok til at svare ja til ovennævnte idet jeg gik ud fra at du mente Microsoft Office (Prof) 2003 med Winword og at MS picture manager var noget der fulgte med Microsoft programmerne - evt. Win XP.

Nu har jeg kigget efter, men kan ikke finde programmet. Hvad er Words 2003, idet jeg går ud fra at du ikke mener tekstbehandlingsprogrammet?
Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-08 15:42

Tak for svaret disken_69.
Jeg fandt jo et andet program: Foto Story 3 for Windows, som kan downloades gratis.
Jeg sidder ved den "forkerte PC", og kan ikke lige se linket til dette program.
Med venlig hilsen Ingelein- Jeg har skrevet det som tip og en anden har været venlig med linket.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 04-02-08 19:43

Citat
ingelein

WORDS / OFFICE, gik ud fra du havde det.
Ellers ? vil jeg mene, at samme funktion kan findes i OPEN OFFICE.

Citat
Har du Words 2003 + bruger du MS picture manager
Hmmmmm. jeg var frisk nok til at svare ja til ovennævnte idet jeg gik ud fra at du mente Microsoft Office (Prof) 2003 med Winword og at MS picture manager var noget der fulgte med Microsoft programmerne - evt. Win XP.
Nu har jeg kigget efter, men kan ikke finde programmet. Hvad er Words 2003, idet jeg går ud fra at du ikke mener tekstbehandlingsprogrammet?
Hilsen Ingelein

PROGRAMMET SOM SÅDAN findes IKKE.
Citat
SIKKERT MIG DER IKKE FIK DET FORKLARET RIGTIGT_sorry

MEN når du højre- klikker på et billede
får du denne MULIGHED, under ÅBEN MED.

Der efter kan du SÅ VÆLGE; om programmet ALTID
skal åbne dine billeder med MS picrure-manager:::

Beklager misforståelsen,_ == bedre seent end aldrig.

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 04-02-08 19:46

Citat
får du denne MULIGHED, under ÅBEN MED.

Microsoft = picture manager

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 04-02-08 19:49

Citat
får du denne MULIGHED, under ÅBEN MED.

Samme mulighed er der i Office 2000/ 02 , men heder ??
vist noget andet, som jeg ikke lige kan stave til...

Kommentar
Fra : disken_69

Dato : 04-02-08 20:25

Og som sædvane ''vrøvler' jeg
Programmet ligger i start ? / alle programmer/ MS OFFICE / office værktøjer.
Og dette er på Office 03.

Der burde være samme funktion i den ældre udgaver