/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
ingen forbindelse
Fra : pylle12
Vist : 559 gange
100 point
Dato : 26-01-08 18:16

Jeg har fået trådløs bredbaand og nu virker router ikke længere dette er hvad elro skriver er der nogen der kan forklare hvad der menes i forlængelse af deres udstyr.

kan man bruge egen router?
Ja, det er muligt at tilkoble egen router. Bemærk dog at tilslutning af egen router SKAL gøre i forlængelse af ELROs udstyr. Hvis den tilsluttede router tildeles fast ip (se nedenfor), vil alt trafik videresendes hertil igennem ELROs udstyr.
Vær opmærksom på at den tilsluttede router skal uddele ipadresser anderledes end 192.168.1.x, da det skal være forskelligt fra ELROs ip-scope.

Fast ipadresse til egen router:
IP adresse: 192.168.1.50
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.1

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-08 19:14

Med en router er det sådan at du valgfrit kan køre statisk og dynamisk på henholdsvis WAN og LAN siden uafhængig af hinanden.
D.v.s. at hvis du skal køre med fast IP adresse til din "elro", skal du opsætte routeren til statisk på WAN siden.
Du kan jo så køre dynamisk (DHCP) på dit lokale net.
Din elro skal således være istand til at formidle forbindelsen via kabel til routeren.
Routeren kan så have en lokal AP, så du kan tilslutte lokale PC'er trådløst.
Den IP adresse som routeren skal have på WAN siden skal så angives, det er det som kaldes GATWAY adressen, sammen med supmask adressen.

Kommentar
Fra : pylle12

Dato : 26-01-08 19:38

hvordan kommer man ind og tildeler nye tal
kan man reesette routeren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-08 19:56

På min router er der på bagsiden et lille "hul" og der resetter jeg routeren med spidsen af en blyant.
Routeren er en D-Link.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-08 20:36

Ja som granner01 skriver, kan du resette routeren med en spids genstand, hvilket også vil fremgå af manualen.
Selve opsætningen vil oftest ske via din browser, hvor du kalder på routeren, som en hjemmeside, hvor du bare skriver dens gatwayadresse i adresselinien. Denne IP adresse kan variere fra det ene mærke til det andet, men vil oftest i de husmandsmodeller der er på markedet være en af disse to: http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1 men kan naturligvis afvige fra disse.
Oftest vil det også være sådan, at routerens interne menu, kun kan tilgås via en LAN port. (ikke WLAN port)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-01-08 20:50

Da vi købte vores router og skulle bruge den, så måtte vi ringe til vores udbyder for at routeren kunne få tildelt en IP adresse i systemet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-08 23:51

Din routers gatway skal køre i den samme supmast område, som er angivet af dig som Undernetmaske: 255.255.255.0
Det vil sige at din routers gatway skal ligge i området 192.168.1.x hvor du skal finde det tal der svarer til det som din trådløse netforbindelse kræver.
Nu har jeg ikke haft lejlighed til at eksperimentere med en netforbindelse af den trådløse art til ISP. Men jeg kan ikke rigtig se hvor du skal få din IP fra ISP, som ligger i 192.168.1.?? da disse adresser er reserveret til lokale netværker. Men det kan jo være at denne trådløse tilslutning køre som et lokalt netværk, og at du så skal koble op til denne!
Normalt får man tildelt en IP-adresse i et helt andet og i det offentlige område.
Så hvis du har lidt flere oplysninger, så kan jeg måske spore mig ind på en mulighed.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-08 23:54

Umiddelbart vil jeg anslå, at du bor i Randers!

Kommentar
Fra : pylle12

Dato : 27-01-08 17:02

ja jeg bor i randers.

Godkendelse af svar
Fra : pylle12

Dato : 27-01-08 18:18

Tak for svaret severino.