/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Pia Christmas møllers død
Fra : ziggy99
Vist : 852 gange
100 point
Dato : 25-01-08 19:43

...nej gudskelov, men jeg har tænkt på at hvis hun døde eller ikke er i stand til at varetage sine parlementariske forpligteler...har hun så en stedfortræder eller bliver Folketinget reduceret med et mandat..

Altså...hun er valgt for De Konservatice og havde en stedfortræder ved valget...har meldt sig ud siden..men vil den konservative stedfortræder stadig få taburetten så regeringens flertal genoprettes eller hva?

Jeg vil gerne have et link med henvisning til dette fenomen i dansk politik og er der mon et eksempel i historien

Ziggy99

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 19:58
Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-08 19:58

Hun er jo blevet løsgænger, eller frigænger, som hun selv siger.

Hun er stadig medlem af folketinget, derfor er der ikke en stedfortræder, der kan erstatte hende på nuværende tidspunkt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 20:00

Umiddelbart vil jeg tro en evt. substitut blot bliver "clearet" DVS. står udenfor afgørende afstemninger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-08 20:02

Citat
Hvordan clearingerne fordeles på medlemmer i partigrupperne kan veksle fra dag til dag, alt efter hvem der har behov for at være fri for at deltage i afstemningerne i salen. Det er typisk gruppesekretæren i den enkelte folketingsgruppe, som koordinerer fordelingen af clearingerne og sikrer, at man kan stille med det aftalte antal medlemmer ved eventuelle afstemninger. Det er også typisk gruppesekretæren, som tager kontakt til sin modpart i de andre partigrupper, hvis man pludselig har mandefald på grund af f.eks. sygdom eller lignende, og aftaler de nødvendige yderligere clearinger for en relevant periode.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-08 20:05

Der kan jo ikke være flere medlemmer af Folketinget, end dem der er blevet valgt ind.

De Radikale fik da heller ikke en stedfortræder i Folketinget i stedet for Naser Khader, da han meldte sig ud af partiet.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 25-01-08 20:22

Det ser ud til at bliver der en ledig plads i folketinget......så er det valgaftenes resultat der afgør hvem der får den ledige plads, uanset hvad der er sket siden.

http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-7169307.html

Og lidt "nyheder" fra 1999 !!

http://www.danske-nyheder.dk/arkiv/1999.06.16.html

Citat
Dahlgaard ekskluderet

Medlem af Folketinget, Frank Dahlgaard, blev i formiddags ekskluderet af Det Konservative Folkeparti. Ifølge politisk ordfører Pia Christmas Møller var det flere tilfælde af illoyal optræden overfor partiet - og ikke hans udtalte EU-skepsis, der var årsagen. Det var den skepsis, der havde fået ham til at stemme på en anden borgerlig EU-modstander, Dansk Folkeparti's Mogens Camre, ved EU-parlamentsvalget i sidste uge. En lettere rystet Frank Dahlgaard indrømmede bagefter, at det ikke havde været smart at fortælle, hvem han havde stemt på til en journalist i går.
Efter ekskluderingen fortsætter han som "konservativ løsgænger". Han vil under ingen omstændigheder tilslutte sig Dansk Folkeparti, og han regner ikke med tilbud fra Venstre eller CD, der jo begge er ved at overhale de konservative i EU-begejstring. Skulle han alligevel vælge at udtræde af Folketinget vil hans mandat ironisk nok gå til Dansk Folkeparti! Det skyldes, at hans suppleant, Louise Frevert, blev valgt som suppleant - men siden er skiftet til Dansk Folkeparti.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-01-08 21:46

Hun bliver vel kun på grundlag af hendes personlige stemmer....

Godkendelse af svar
Fra : ziggy99

Dato : 25-01-08 21:52

Tak for svaret jakjoe. Kaare Klog er Mr. viden ..altså allerede udpeget stedfortræder indtræder...spoky
Ziggy99

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-08 21:52

Citat
Hvis en løsgænger træder ud af Folketinget, kommer hans suppleant ind. Denne suppleant vil formentlig tilhøre løsgængerens tidligere parti, der dermed får mandatet tilbage.

Hun er jo ikke trådt ud af Folketinget. Så defor træder en anden ikke i hendes sted.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-01-08 21:55

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-08 21:56

Der bliver ikke på nuværende tidspunkt en ledig plads. Der kan kun være 175+4 medlemmer ialt 179 i Folketinget, og Pia er en af dem. Hun er der bare som løsgænger.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-01-08 22:13

Er spørgsmålet misforstået ??

Jeg har læst det som: Hvis Pia Christmas Møller dør ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-01-08 22:20

Du har læst det helt korrekt...og jeg har netop stillet næste spørgsmål til Kaare...hvad så med Jakob Haugaard....havde han også en suppleant...han var jo ikke medlem af noget parti....og havde han været "tungen på vægtskålen"...så hvad

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-08 22:38

Det var mig, der misforstod spørgsmålet.

Jakob Haugaard blev valgt ind som løsgænger p.g.a. de personlige stemmer han fik i Århus Amt i 1994

http://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Haugaard