/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ikke defragmentere mere
Fra : minnam
Vist : 2412 gange
350 point
Dato : 25-01-08 09:58

hej

jeg kan lige pludselig ikke defragmentere min bærbar Acer mere .
den har ellers kørt fint indtil nu.

Ved nogen noget konkret om løsning på dette som de har erfaring med ??

jeg har selvfølgelig gransket internettet for forslag, dvs viruscheck, diskcheck og slettet en del filer men jeg ved ikke lige hvad der har indflydelse på problemet... .. der skulle være plads nok på begge drev til at køre defragmentering og jeg har ikke installeret nye programmer .. udover opdatering af Norton til en bedre og udvidet version.

tak for hjælp

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-01-08 10:01

Start i fejsikret (F8) under opstart-kør en diskoprydning og defrag.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 10:43

Ja der kører sikkert et program der er årsag til det F.eks messinger Prøv at skrive msconfig i kør i vinduet der kommer frem vælger du fanebladet start så kan du tænde slukke hvad du har lyst til ved flueben på el af

Mvh Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 10:47

Du kunne hvis det foreslået ikke virker også prøve at gå tilbage i systemgendannelse til før problemet opstod

Hav en vindomsust dag Mvh Sunowich Del Fish

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-08 11:14
Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 11:21

hej peet49

hvordan starter jeg i fejlsikret tilstand .. og kører en disk og defrag...
kan du forklare det helt nøjagtigt.. jeg aner ikke en disse om det og
vil nødig kortslutte min computer hvis du forstår..

Til Sunowich..
Jeg har kørt defragmentering mange gange og ikke installeret nye programmer siden jeg gjorde det sidst.. ud over opdatering af Norton. Jeg har ikke messenger eller lignende kørende.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-08 11:28

du kommer i fejlsikret ved at genstarte og klikke (klik gerne flere gange) på F8 lige når ram indlæses

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 11:37

Hej Mirrit

Jeg skal desværre have det penslet lidt mere ud...
når jeg klikker F8 efter genstart når den kører Ram hvad sker
der så ?? Dvs jeg vil gerne guides helt til målet da jeg ikke har check på det..

jeg har kørt diskcheck hvor den kørte det hele igennem (volume et eller andet osv men
det løste ikke problemet.)

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 25-01-08 11:44

Det kan også være at harddisken er næsten fuld. Der bruges temmelig meget plads til defragmentering. Prøv at slette noget og så kør defragmentering igen.
Du kan se hvor meget plads du har tilbage ved at gå i denne computer, højreklikke på C drevet og vælge egenskaber, hvis der er inder 10% plads tilbage er det problemet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-08 12:15

når du klikke på F8 efter genstart og lige når ram indlæser vil din pc af sig selv gå i fejlsikret hvor du kan vælge mellem forskellige punkter - normalt vælges blot fejlsikret - værre er det ikke

her vælger du så diskdefragmentering under denne computer - vælg det drev der skal fragmenteres - eller de drev en efter en

ganske som punkt 3 her http://kandu.dk/spg115925.aspx

i det hele taget kan du følge hele anvisningen så fejl og mangler osv rettes

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 12:35

hej Mirit

Jeg gik i denne computer og drev C og efter at have diskopryddet så kom jeg til : funktioner - klik på undersøg nu og sæt hak i begge muligheder (ret fejl i filsystemet automatisk og søg efter/genopret beskadigede sektorer) --- jeg markerede felterne men fik beskeden at det ikke er muligt og noget med at computeren skulle bruge filerne og genstartes og køre det efter genstart.. det virker ikke helt som beskrevet i dit link og jeg blev lige usikker.. jeg har lukket alle programmer ned inden jeg startede med at køre fejlsikring osv - undtagen dette vindue, hvilket vel ikke har nogen betydning eller hvad ??

og tak for din store hjælp ...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-01-08 12:37

Du lukker alt af og genstarter, så køres der en chkdsk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 12:44

Når du højreklikker på denne com og vælger egenskaber hvor meget plasd har du så i %?

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 12:44

chkdsk har jeg lavet .. den kørte det hele igennem og startede op igen og jeg var lige vidt..

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 12:53

Sunowich

jeg højre klikker på My Computer i startlinien og der står bare generel info om computeren hardware, system osv.. jeg ser ikke lige hvor det med procenterne.. måske er jeg forkert på den..
jeg har dog slettet en del filer og når jeg starter defragmentering op så viser den holdsvis 24 og 29 % på C og D drevet som det drejer sig om.. skal jeg checke andre steder ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-01-08 12:57

Der er rigelig plads til defrag. For at gennemføre en god defrag kræves der som minimum 15% plads.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-01-08 13:01

Hej
Det ku være det hjalp med en rep af defrag, kig her engang

http://www.hcma.dk/tips91to100.htm#no95

mvh Klaudi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 16:16

Undskyld mangler lie noget når du klikker på denne com og vælger feks c drev kan du højreklikke på det og så se på en lagkage graf hvor meget der er i brug på disken og hvor meget der er at gøre godt med i %

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 16:22

nå så kan du feks.gå i start -programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse-vælg en markeret dato før du opgraderede norton (da det lyder som det er det der er problemet)og lav en gendannelse.

Mvh SunoFisk

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 350 point
Dato : 25-01-08 20:24

Grundet en erfaringsværdi fra lignende problematikker vedrørende defragmentering, følgende konklusioner,. Overskrider en eller flere filer enkeltvist, længden af det i øjeblikket forhåndenværende frie file space, så forhindres herved en remappings af den pågældende fil med det resultat at en fuldstændig defragmentering bliver forhindret og forårsager en termminering af delfragmenterings processen.
Eneste mulige løsning er at frigøre tilstrækkeligt file space således at der altid er et frit file rum som er større end største enkeltfil gange 2 på den respektive harddisk .

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 25-01-08 22:01

til Oldwiking

Aha.. det virker ret sandsansynlig ... da jeg pt har flere store filer liggende .. dog ville den godt ligepludselig defragmentere drev D som ogsaa har store filer saa nu vil jeg proeve at fjerne nogle store filer og se om det loeser problemet. jeg vender tilbage .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 22:21

Hvad med de ander ting har du prøvet noget af det ????

Godkendelse af svar
Fra : minnam

Dato : 03-02-08 16:45

Tak for svaret oldwiking.

Der var jo plads nok på drevet umiddelbart til at køre en defragmentering og jeg havde allerede kørt diskcheck og oprydning osv men jeg slettede alligevel et par meget store filer mere og nogle store programmer jeg ikke brugte og satte samtidig free file space op på pågældende drev og så var der ingen problemer.