/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilen slingre ved kørsel..?
Fra : danh
Vist : 4789 gange
30 point
Dato : 25-01-08 08:56

Hej jeg vil godt vide om det bare er vinden eller noget andet der påvirker min stationcar til at slinger ved selv lave hastigheder (60kmt) ? har ikke haft det problem før selv nå det rigtig blæser (idag er her næsten vindstille.. så ved overhaling af biler samt bare kørsel ligeud får bilen til at blive "skubbet" rimeligt kraftigt, hvad kan det være?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 09:17

Det kan jo være for lavt dæktryk eller et hjul der sidder løst Hvis den ikke plejer at være sådan så må du straks undersøge det grundigt Nu blæser det jo temmeligt meget i dag så det har i allerhøjeste også indflydelse på hvordan køreregenskaberne er

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 09:20

Det kommer jo også an på vindretningen hvor meget det påvirker Og I DAG BLÆSER DET EN HALV PELIKAN såeee mon ikke det er det når altså du har udelukket de førnævnte muligheder.

Mvh Sune

Kommentar
Fra : danh

Dato : 25-01-08 09:43

jeg vil da lige tjekke om hjulene skulle være løsnet sig ved dæktrykket er rigtig nok..Naah vil ikke sige det blæser meget her på østkysten træerne står helt stille

Kommentar
Fra : danh

Dato : 25-01-08 09:44

Men man kan da hurtig føle sig som en spritbilist med al den slingeren hehe

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-01-08 09:55

Du kan også have en støddæmper, som er defekt/utæt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-01-08 09:56

Ja, - dæktryk, - og meget læs på bilen kan give uheldige styreegenskaber, Desuden vil jeg da anbefale, at du rusker godt i dine styrende hjul, både med hånden lagt på op og -nedside, og på frem og -tilbageside, og hvis der er lyde eller mærkvis slør, skal det hurtigst laves, og det kan kun gå for langsomt.
Det med spiritussen håber jeg du selv har styr på.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 25-01-08 10:02

Kode
både med hånden lagt på op og -nedside
Det vil jeg så også prøve men gør det ikke uden donkraften på

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 25-01-08 11:00

Jeg tror at det er en defekt styrekugle.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 11:12

Og hvad er det så lige for en model ??
Og Kommer den med nogle klonk lyde ???? eller har gjort for nylig når du feks drejer eller kører over ujævnheder?
Og har du fundet ud af at det blæser idag ??

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-01-08 11:17

Det fremgår ikke hvilken bil der er tale om.
Men det kan også være at der er nogle stabilisatorophæng der er slidt.
Stabilisatorophæng er overgange imellem bilens ramme og underogn. Her er der placeret gummibøsninger der kan slides.
Nogen gange er det nok at en er defekt for påvirke bilens retningsstabilitet. Få undervognen kontroleret det koster ikke en bondegård...
Dit liv er mere værd...
mvh Ben

Kommentar
Fra : danh

Dato : 25-01-08 11:30

Citat
Og hvad er det så lige for en model ??
Og Kommer den med nogle klonk lyde
Ingen underlige lyde det er en baleno stationcar

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 25-01-08 11:42

Når alt det ovenstående er sagt. Hvis du har en mistanke om at du f.eks. har været lidt hådt på en kantsten eller lignende, og har mistanke om at den måske er ude af sporing, kan det også være dette.
Har du prøvet at tage fat i karossen i henholdsvis for og -bagende og ruske sideværts, og lytte til om der kommer fremmedlyde, eller den er unaturlig levende, -- kunne det godt være noget med dine akselophæng.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 25-01-08 11:42

Jeg havde for nylig et noget lignende problem, det viste sig at det var styrearmsbøsningerne der var defekte.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-01-08 16:31

Hvis baghjulene af en eller anden grund er kommet ud af sporing, vil den dreje til en af siderne, som forhjulene så vil rette op på. Dette vil naturligvis gentage sig og kan virke som slingren. så det tilrådes at få sporet vognen. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 18:41

Har du fundet ud af det nædte er orkan i dag og er der andre der har været ude og kører i dag og opdaget at det blæser en halv orkan ?????

.....................................................HALLO......................................................................

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 18:42

næsten sku der stå

Kommentar
Fra : torbens1

Dato : 26-01-08 01:03

Jeg havde engang en vogn, som vi sagde, den logrede med halen. Jeg fandt ud af, at det var der hvor dækkene var sat sammen at fejlen var. Løft vognen med en donkraft og se om der på siden kan konstateres en overlapning, ved at holde en skruetrækker ell. lignende ind mod dæksiden.
Hvis du ser på en cykelslange har den også en samling, det er det princip jeg prøver at beskrive.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-01-08 18:57

Ja forslagene er mange og gode. - Løse hjulbolte kan også give sådanne underlige bevægelser.
Chek alle de forslag der er kommet, så du kan udelukke de forskellige muligheder!

Kommentar
Fra : danh

Dato : 26-01-08 23:08

så jeg har tjekket hjulbolte samt slør i hjulene og rusket hjylene det var ikke noget af det... men har til gængæld begyndt at høre en "bump" lyd nå hjulene slår ned fra feks en høj fartbump så kommer der nærmes et dunk..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-01-08 00:09

Det kan være utætte støddæmpere, som går helt i bund!
Gå ud og læg hele din vægt ind over det hjul du vil teste; slip nu bilen fri og læg mærke til hvordan den reagere.
Hvis den svupper op, og falder hurtig til ro, vil støddæmperen normalt være i orden.
Hvis den svupper op, og står og gynger op og ned, kunne det tyde på, at støddæmperen er færdig.
Se også efter om der er sivet hydrolikolie ud og ned ad støddæmperen, hvilket er tegn på, at du må have mulvarpen op i dagslyset.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 27-01-08 13:31

Det kan være utætte støddæmpere, som går helt i bund!
Gå ud og læg hele din vægt ind over det hjul du vil teste; slip nu bilen fri og læg mærke til hvordan den reagere.
Hvis den svupper op, og falder hurtig til ro, vil støddæmperen normalt være i orden.
Hvis den svupper op, og står og gynger op og ned, kunne det tyde på, at støddæmperen er færdig.
Se også efter om der er sivet hydrolikolie ud og ned ad støddæmperen, hvilket er tegn på, at du må have mulvarpen op i dagslyset.

Har tjekket og den klarer testen fint

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-01-08 14:43

Nu syntes jeg bestemt ikke du skal køre mere med en uregelmæssighed som du ikke selv kan lokalisere ud fra de forslag der hermed er kommet. Nu må du søge fysisk ekspertbistand, og det allerbedste ville være på værksted som kender bilmærket, ellers vil andet bilværksted selvfølgelig kunne bruges.
Det tyderjo på at der kan være noget helt ravende galt, når det kun hurtigt bliver værre. Så tænk på at man faktisk kan komme rivende galt af sted.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 27-01-08 16:13

TAK for alle svarene jeg vil fine et værksted der kan få løst mit problem mvh dan

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 27-01-08 16:18

Tak for svarene alle sammen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-08 19:34

Det er jo så et spørgsmål om pris Et hvikket som helst autoriseret værksted vil jo så kunne dianosticerer din bil ved simpel fejlfinding såe du behøver skam ikke vælge et mærkevarerværksted Det fordyrer som regel bare sagen

Poj poj med den og om du godt opdagede at det blæste kraftigt fik jeg aldrig svar på

Nå men hejsa fra SunoFisken