/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Dato i Excel
Fra : sarp
Vist : 778 gange
150 point
Dato : 25-01-08 08:12

Jeg har brug for hjælp til følgende problem: I et excel regneark skal datoen indsættes automatisk første gang arket åbnes ( formelen "today"?). Kan man låse denne dato sådan at datoen ikke opdateres næste gang arket åbnes? Jeg ved godt at jeg kan overskrive cellen, men cellen er låst for andre brugere som også skal have mulighed for at åbne arket på et senere tidspunkt uden at ændre datoen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 25-01-08 11:19

Skriv =idag() i den ønskede celle.
Markér cellen.
Sig: Ctrl + C
Klik: Redigér - indsæt speciel - afkryds "værdier" - ok
Tryk Enter

Arket beholder nu datoen fremover.

Mvh W.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-01-08 12:32

1) Åbn visual basic editoren vha tryk på kanpperne ALT+F11
2) Indsæt nedenstående kode i modulet "ThisWorkbook"
3) Gem din skabelon....

Nu vil celle A1 på Ark1 ALTID blive opdateret med oprettelsesdatoen for dokumentet....uanset hvad brugeren finder på at slette....
- men det kræver at makroafvikling ikke er deaktiveret i excel....

Kode
Option Explicit

Private Sub Workbook_Open()
Dim d As String
d = BuiltinDocumentProperties("Creation Date")
Sheets("Ark1").Range("A1") = d
Sheets("Ark1").Range("A1").NumberFormat = "yyyy-mm-dd"
End Sub

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-01-08 12:45

Arrrrrggghhhh......glem lige ovenstående....!

Det er datoen for oprettelsen af skabelonen der altid vises...... grrrrr!!!!

Accepteret svar
Fra : Peder99

Modtaget 150 point
Dato : 25-01-08 14:26

Du kan tilføje følgende macro:

Private Sub Workbook_Open()
Sheet1.Unprotect ("Password")
If Sheet1.Cells(1, "A") = "" Then
Sheet1.Cells(1, "A") = Now
End If
Sheet1.Protect ("Password")
End Sub

Det kræver at du først markere alle de felter som folk skal kunne indtaste i, højre klikker på markeringen og vælger Format Cells - Protection - fjern flueben ved Locked.

Makroen vil hver gang workbook åbnes låse alle de felter som ikke er låst op vha instruktionen ovenfor, samt se om der er indsat noget i felt (1,"A") på sheet1.

Du kan selv låse sheet1 op vha. tools- protection - unprotect. Koden er så "Password" men kan ændres i macroen!

mvh
Peder

Godkendelse af svar
Fra : sarp

Dato : 05-02-08 15:16

Tak for svaret Peder99.