/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hjælp forbedringer (subwoofer)
Fra : danh
Vist : 631 gange
30 point
Dato : 24-01-08 21:35

Hej jeg har en 12" sub (Warrior II Subwoofer) i lukket kabinet men syntes lyden er ldt underlig den giver nogle underlige dunk og mit spørgsmål er så skyldes det jeg har for lille kasse til bassen eller at den ikke er isoleret inde i? evt nogle forslag jeg skulle prøve? mvh Dan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 21:51

Umuligt at sige med de der kinesiske 7000 Watts højttalere med en drifteffekt på nærmest intet, en impendansgang så ret som en lineal og yder ned til ca jordskælv i et kabinet så lille det er fantastisk. Altsammen til 699 kr

Find Thiele Small parametrene og jeg skal forsøge med et gæt.

Underlige dunk??? Overstyret forstærker og pappet går i bund. Mit første bud!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 21:53

Utroligt at andre kan opkræve både 3, 4 og 5000 kr for en 12" med en tredjedel belastbarhed!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 21:54

Hov ingen hjælp til dig, før du rydder op.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 21:57

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 21:59

hmm nu er den ¨å købt hos dansk auto hifi og ikke i tsvansen

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:07

Skal dog lige nævnes at kassen er meget lille og uisoleret så det har vel også en del at sige til bas lyden eller?

Overstyret forstærker og pappet går i bund: Nej det er ikke det!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 22:32

Stadig 9 ubesvarede og ingen thiele small data

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:38

Citat
ingen thiele small data
Jo det står længere oppe men skriver da da bare igen 0,6781 58,4817 25,8600

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:43

Og har rodet op i mine ubesvarede

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 22:47

Og hvad er så hvad i dine data?

FS VAs osv

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 22:48

Kabinetstørrelse i liter?

Forstærker?

Strøminstalletion for denne?

Delefilter for sub, deling hvor?

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:49

QTS VAS FS

så skulle den være i vinkel

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:51

kabinettet er nok ca 18l (syntes selv det virker meget lille ) forstærker ja (kan ikke huske navn og model) 35mm strømkabel. har ikke noget delefilter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 22:58

Tjaeee sådan en fætter vil iht Thiele small formler gerne have et lukket kabinet på 550 liter?!?!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 23:00

Manglende delefilter vil lyde grimt, for ikke at sige ganske af helvede til. 18 liter lyder af vildt lidt, men jeg ved ikke hvad de kunne tænkes at have manipuleret med. Dæmpning skal du under alle omstændigheder have i kassen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 23:02

Et reflekskabinet foreslåes til 230 liter LOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-08 23:05

18 liter giver en dunke-pukkel lige under de hundrede hz, og en forventet knold på impendansen lige over. Så der er vel fint. Men uden delefilter vil det lyde forfærdenligt.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 23:11

550!!!?? ja så er kabinettet ihvertfald for lille ej må da kunne gøres lidt mindre selv om jeg har en stationcar Dataerne står på salgssiden men der står mindst 25l kabinet.
ang delefilter har jeg altid fådet afvide man ikke behøver fordi man kan stille low frekvens på forstærkeren? men hvad skal jeg kigge efter evt et delefilter du kan anbefale?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-08 00:38

Jamen så har du et filter. Det sidder bare på frstærkeren.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 07:56

Citat
lukket kabinet

Et hul(kanal) i siden af kabinettet ,overtryk i kabinettet vil skabe dit problem,trykket presser retur på membranen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-08 09:03

Sludder manse. Man laver ikke bare et hul. Dette skal afstemmes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-08 09:10

Hvilket iøvrigt ikke kan lade sig gøre i så lille et kabinet. Du kan ikke aftemme en brugbar portresonans til den givne enhed.

Desuden opfører enheden sig fornuftig dunkevenligt i et lille kabinet og giver en god pukkel med peaks omkring de 70 hz og en nogenlunde dybbas. I dens optimale kabinet vil den række noget nær ned til jordskælv.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-01-08 09:23

Selvføligt skal det afstemmes(hullet/længde af kanalen) ,det var en beskrivelse af hvad der skaber problemet og han vil ikke kunne løse problemet uden kanal,jeg har bygget mange højtalere,både til hjemme brug og til biler,et eks vil være 5% af rumfanget i kabinettet,men han behøver ikke at bruge mit indlæg,det er kun affaring.
En doktor afhandling om emnet kan man finde på nettet,jeg har ikke tid i øjeblikket til at gå i dybten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-08 09:43

Det behøver du skam heller ikke Manse. Jeg har allerede lavet de beregninger der kan fortælle os lidt om hvordan enheden opfører sig i det ene og det andet kabinet.

Den kan godt "leve" i et mindre kabinet, men det skal være trykkammer. Resultatet er en boom-box, der dog rækker pænt langt ned. I sit idealkabinet vil den række næsten skadelig langt ned og low cut kunne overvejes for at beskytte enhed og omgivelser.

Opsummering af ovenstående:

Dit kabinet SKAL være dæmpet.
Der sker ikke noget ved det er større. Så bliver bassen lidt mere tør og dybere (ikke så flæsket).
Du bør anvende elektronisk deling (gerne indbygget i forstærkeren) forslag mellem 70 og 90 hz.
Sidesystemerne bør afskæres med et highpass filter. Der skal du eksperimentere lidt. Et gæt hedder del lidt højere.
Banker enheden i bund, eller har vilde udsving er du for hård ved forstærkeren. Spil lavere eller få en mere strømstærk forstærker.
Kabinettet skal ubetinget være solidt lavet og sfstivet. Ellers tæsker enheden det sønder og sammen.

->Må jeg anbefale bogen: Praktisk elektroakustik (ikke at der er noget om carfi) PRrogrammet: Computer Aided Audio Design. bare for nu lige at nævne nogle.

Kommentar
Fra : danh

Dato : 25-01-08 09:58

Okey det lyder lidt volsomt Men Jah hvad hvilken størrelse kabinet skal jeg så smide den i (550l lidt for meget)

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 25-01-08 11:47

18 liter kan gå, omend det er lidt boom'et. 25 liter er noget pænere. 50 liter er tæt på liniært. Kun med en ganske lille pukkel. -6db punktet kan forventes lige under de 30 hz. Så i et 50 liters kabinet tror jeg den bliver ret sjov. Har du ikke plads, kan du lave det mindre. Men undlad at gå under de 18 liter. Dæmp det ordentlig. Brug rigeligt med skruer og lim + forstrækninger. Kassen skal være tæt. Undlad at lege med reflexkanaler. Det kan ikke afstemmes. Selv ikke i 50 liter kabinet. Refleksdiameteren bliver så lille, det giver pustelyden, eller reflekskanalen så lang den ikke kan være i kabinettet. Hold dig til trykkammer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-01-08 12:05

Iøvrigt siger FS/QTS = 41,6 hvilket peger på en egnethed i transmissionliniekabinet (som bliver stort). Næstbedst er trykkamer. Iht Small skulle EPB have været mellem 100 og 150 for egnethed i refleks.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-01-08 04:42

Var det tilstrækkeligt med svar?

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 28-01-08 09:25

Tak for svaret 3773.