/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Pava eller Dinitrol
Fra : Palmen
Vist : 2717 gange
100 point
Dato : 24-01-08 08:53

Rustbeskyttelse af ny bil.

Er der nogle, der har begrundede anbefaler af det ene mærke frem for det ?

Jeg synes ikke, det umiddelbart er muligt at finde test eller lign. af mærkerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-08 09:11

Prisen....

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-01-08 09:19

Jeg kan huske, at Ekstrabladet eller BT engang havde en test af netop de to. Desværre kan jeg ikke længere finde den, men de var i hvertfald ikke imponerede over Pava.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-01-08 09:30

Man kan ikke sige det ene er bedre end det andet.
Det afhænger fuldstændig af den person der foretager behandlingen hvor omhyggelig han er.
Bilen skal lufttørres og der skal bores en del huller for at komme ind i diverse hulrum.
Det er en tillidssag til værkstedet, da det ene produkt ikke er bedre end det andet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-01-08 09:48

Jeg har fået kontrolleret en PAVA-behandling ved FDM, hvor jeg blev stikprøveudvalgt, uden PAVA vidste noget derom. Og den var til UG, så min tillid er vakt, og mine sidste 2 biler er behandlet 2 gange, - som ganske ny, og 3 år derefter, og yderligere behandling foretager jeg ikke. Det er min overbevisning at den tidlige behandling er det bedste, det siger min egen erfaring fra da jeg lavede og handlede med disse.
Jeg er ikke i tvivl om at DINITROL måske på nogle punkter, -måske er bedre, men det er prisen altså også, og til syvende og sidst er det jo også personen som behandler, der bestemmer hvor godt behandlingen er.
Ikke mange beholder den samme bil i mere end 10 år, oftest færre, og de som kalkulerer at de kun vil beholde bilen i 3 år, har ikke så stor interesse i at give den dyreste behandling.
Min mening er givet til kende. Så tænk selv videre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-08 09:55

på mine medmenneskers vegne men........AK

Nå vi må ha lidt optimisme her Mon ikke F.D.M. har lidt oplysninger om det???
Jeg har personligt aldrig brugt den slags men det er jo en sag for hver enkelt Ihvertilfælde er det vigtigst hvis man vil smører sin bil ind i den slags stads at det bliver gjort inden den er begyndt at ruste eller at den er fyldt med skidt i revner og samlinger(altså når den er helt ny) for så er det faktisk mere skidt end godt da der så rigtig kan sidde fugt som så er indkapslet og rigtig kan sidde og hygge sig med stålet indeunder en kappe af god samvittighed

Hav en god dag SunoFisken

Ps. prøver at lede efter steder om lidt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-08 10:22

http://www.dinitrol.dk/index.php?ID=25&lang=da&nummer=17

Men det er jo deres egen reklameside, hvor der fortrinsvis er lagt vægt på hvor godt rensning af bilen er udført, inden påsprøjtning.

Og der er stor forskel på hvor det bliver gjort, jeg kender en der arbejdede på et Dinitrolcenter, han var bestemt ikke imponeret.

Jeg ville vælge Pava......har aldrig brugt andet.

Begrundelse:

Dinitrol "blander" sig ikke med det bilen er behandlet med fra fabrikken.

Dinitrol lægger sig udenpå som et "voksagtigt" lag.......og det skaller af i flager efter en tid

Pavaen derimod holder sig flydende, og trænger helt ind til pladematerialet og beskytter.

Eneste ulempe med Pavaen er, at det sviner lidt mere og lugter værre......men mere effektivt, det er det.

Men der er jo også andre end de to.......eks., SUVO, som efter sigende skulle være endnu bedre, da det skulle have en endnu bedre indtrængningsevne end Pavaen....jeg kender dog ikke selv Suvo, så derfor kan jeg ikke sige noget om kvaliteten på det.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-01-08 11:54

Her er en helt 3. mulighed

Citat
Positiv test af elektrisk rustbeskyttelse

http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=108130054

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-01-08 17:14

Citat
Pava eller Dinitrol

I bund og grund er det to produkter, som består af de samme bestanddele, og har den samme virkning. Forskellen er svær at få øje på da begge produkter findes i flere viskositeter.
Find den der er billigst.!
Textyl er også indentisk med Pava og Dinitrol.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-01-08 18:32

Tectyl identisk med Pava og Dinitrol ??
Den køber jeg ikke.
Om det ene er at foretrække frem for det andet ved jeg ikke, men i min læretid fik vi en meget grundig gennemgang af Valvolines produkter indenfor rustbeskyttelse, og såvidt jeg erindrer, havde vi en meget stor rustskade, der var behandlet med Dinitrol - på en våd undervogn.
Det er forhåbentlig blevet bedre med tiden, men jeg holder mig til det jeg ved noget om.
Forarbejdet med afrensning og tørring er vigtige faktorer, ligesom omhu og faglig stolthed er et must.
Resten må bero på gensidig tillid.

Hentede engang en bil fra Pava behandling. De havde "glemt" at dække selerne af. Var blevet pålagt, at stille i rent tøj. Tøjet blev ødelagt, men det var ingenting i forhold til mesters raseri.
Jeg er glad for, at jeg ikke tog den telefon - og tøjet blev erstattet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-08 19:45

Citat
Textyl er også indentisk med Pava og Dinitrol

NEJ

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-08 19:47

Citat
Hentede engang en bil fra Pava behandling. De havde "glemt" at dække selerne af. Var blevet pålagt, at stille i rent tøj. Tøjet blev ødelagt, men det var ingenting i forhold til mesters raseri.
Jeg er glad for, at jeg ikke tog den telefon - og tøjet blev erstattet

Det har jeg også prøvet

Det var dog ikke Pavacenteret, men en "uautoriseret"....

Accepteret svar
Fra : helge.t

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-08 21:52

For et par år siden spurgte jeg FDM om det samme.

De svarede at den rustbekyttende virkning hos de to produkter stort set var ens.
PAVA afrenser med trykluft, DINITROL afrenser med højtyksrens (vand, bilen får selvfølgelig lov til at tørre inden rustbeskyttelsen).
PAVA anbefaler efterbehandling hvert andet år, og DINITROL hvert tredje år, så prismæssigt bliver det næsten det samme, hvis man beholder bilen i længere tid.

At det er en erfaren sprøjter der gør sit arbejde ordentligt er som nævnt vigtigt, spørg dig frem blandt venner og bekendte, om de har været tilfreds med den behandling de har fået.
Det er også vigtigt at man har et sprøjteskema over lige præcis din bilmodel, bed eventuelt om at se det, før du får bilen behandlet.

Spørg hos din bilforhandler hvad de anbefaler, så er du også lidt mere dækket ind m.h.t. rustgaranti.
Jeg ved f.eks. at VW anbefaler DINITROL og Peugeot PAVA, det har jeg i hvert fald fået at vide der hvor jeg har handlet.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 24-01-08 22:09

Tak for svaret helge.t.

Jeg har spurgt min bilforhandler og han siger at de bruger Dinitrol hos dem til den bilmodel jeg har.

Jeg har været oppe og besøge et Dinitrol-center og de virkede kompetente og tillidsvækkende - så dem har jeg valgt.