/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
smørelse af luftgevær
Fra : er_lige_meget
Vist : 2457 gange
17 point
Dato : 23-01-08 12:57

HEJ!

Jeg har et luftgevær der hjemme, som bliver smurt ind vær gang efter brug!
Jeg bruger noget geværolie til løbet, og har hidtil brugt det samme olie når jeg smøger uden på!
Men ville så høre om man kunne bruge noget andet olie uden på, noget der er relativt billigt?

På forhånd TAK!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-01-08 13:03

Jeg bruger almindeligt motorolie, ud- som indvendig.

Kommentar
Fra : er_lige_meget

Dato : 23-01-08 13:09

OK! jeg har altid fået at vide at man ikke må bruge almindeligt motorolie inde i løbet!
men ved ikke med uden på!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 13:24

Syrefri olie som til symaskiner er helt ok udenpå men rigtig geværolie indeni

Mvh SunoFisken

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 27 point
Dato : 23-01-08 13:25

Det er vigtigst med geværolie inde i løbet og bevægelige dele. Men det er ikke så vigtigt udenpå. Du kunne jo nøjes med bare at trække en oliefugtig klud over det udvendige. Der er ingen grund til at give geværet et oliebad.

Godkendelse af svar
Fra : er_lige_meget

Dato : 23-01-08 13:28

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : sik420

Dato : 23-01-08 14:12

jeg symaskine olie og moterolie men der er vigtisk med gaver olie ellers kan du prøve den her www.olie.dk

Kommentar
Fra : Airpower

Dato : 19-07-08 20:59

SMØRREOLIE indeni....er STREGT FORBUDT. begrundet luftgøbber, i dag de er så kraftige at de vil lave dieseleffekt. ( i 1983 købte jeg en Diana 45. cal. 4,5m/m. det var sjovt at dryppe en enkelt dråbe symaskineolie ned i cylinderen, du ved når at man knækkede den, nr 2 skud affyret..-piskesmæd.. kuglen rendte over lydens hastighen,,,) man ku´ ikke ramme en skid, på kort/langt sigt odelægger det dine pakninger,,,,,,,,,,,,evt også din pibe, den er jo ikke beregnet til noget sådan..
Det der sker det samme som der sker i en diselmotor,,, du har skudt et skud, alt er som før, ved næste skud er den olie som er inde i cylinderen blevet til tåge, kompression+olie=bang....
Håber at du kan bruge det noget.
Ellers symaskineolie, det er syrefrit...........motorolie..Niks, det indeholder syrer...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-07-08 22:43

...........motorolie..Niks, det indeholder syrer...

Der er vist noget du har misforstået.