/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alene hjemme
Fra : Sanneakki
Vist : 574 gange
20 point
Dato : 23-01-08 10:17

Jeg har, for 14 dage siden, fået en dejlig hund, hanhund, en Chinese Crested pp, han er et år gammel, har hentet ham fra en kennel.

Han er utrolig kærlig, har knyttet sig rigtig meget til mig, nu er det sådan at jeg er pensionist og kan derfor være hjemme når jeg vil, men man skal jo eks. handle osv. da jeg bor i lejebolig, med naboer, er det jo ikke så smart at en hund står og hyler, og det gør han virkelig, han gør ikke, men hyler ca et kvarter og tier et stykke tid, så begynder han igen, sådan fortsætter det endtil jeg igen er ved ham. Jeg aktiverer ham meget, tager ham op og nusser, når han vil op, går ture med ham flere gange om dagen, den ene af turene er vi sammen med nabohund, de er bedste venner, hvor vi slipper dem og de virkelig leger.

Da jeg virkelig er itvivl om jeg gør det rigtige vil jeg spørge her, om andre har et forslag til, hvordan jeg kan overbevise ham om, at jeg virkelig kommer igen, når jeg går, at han ikke skal "kalde" på mig.

Jeg har siden jeg fik ham, hver dag gået fra ham, max 1/2 time hver gang.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 30 point
Dato : 23-01-08 10:27

Allerførst tillykke med hunden. Jeg tror, den hund har det rigtig godt. Men det er måske for tidligt, du lader den være alene. Du har jo kun haft den i 14 dage. Du kan læse nogle gode råd her. Held og lykke.
http://www.hundene.dk/forum/messages/9/18165.html?1197208777

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 23-01-08 10:33

Du skal huske på at du dels har fået en voksen hund, og dels en hund der aldrig har været alene hund før, og helt sikkert aldrig alene hjemme alene hund før. Du er gået alt for hurtigt frem. Start med at gå fra ham indendøre i 5 min af gangen, dvs. ind i et andet rum og luk døren, gå tilbage til ham når han ikke hyler og ros ham meget og mange godbidder. Sådan går du langsomt frem med lidt større intavaller. Når du har trænet det meget, kan du begynde at gå udendøre, men husk kom først tilbage når han ikke hyler, han skal lære, at når han tier stille så kommer mor. Det er noget der vil tage tid, men det kan læres. Han skal først falde rigtigt til, det er han jo dårligt nok endnu.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 10:33

Ja altså hvoffor tager du ham ikke med han er for lille at forlade allerede det skal nok komme senere at han kan lades alene uden at hyle men får han først en grim vane med det kan det være svært at afvænne ham fra det igen

Mvh SunoFisken som siger tillykke med ham

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 23-01-08 10:34

Jeg ville prøve at tage overtøj på, lade som om jeg gik til købmanden, gå uden for døren, komme ind igen meget kort tid efter. Når du har gjort det i nogle dage, uden at ynke ham..... men altid rose ham når han ikke begynder at hyle... så tror jeg at det vil hjælpe.
Jeg har gjort det, at jeg giver min hund en godbid hver gang jeg går i længere tid. Så ligger han og tygger lidt på den, imens han stadig er lidt ked af at jeg er gået. Det har hjulpet på ham.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Sanneakki

Dato : 23-01-08 10:41

Tak for svaret HelleBirgitte.
Tusind tak for dit svar, det var hurtigt du svarede, dejligt.

Jeg har lige læst alle besvarelser igennem der, kunne faktisk bruge en hel del, hvilket jeg allerede gør nu.

Jeg havde overhovedet ikke tænkt på det med at prøve et rum af gangen i kort tid.

Der er bl.a. også det med at lære ham ikke at ligge ved mig i min seng. Ellers noget jeg aldrig har tolereret, men da jeg var bange for at han savnede kennelen for meget, bl.a. de andre hunde, accepterede jeg han hoppede op, det bliver nok svært at få ham til at ligge i sin kurv om natten, han gør det for det meste når vi er hjemme, ligger ved mine fødder i kurven.

Er det en god idet, langsomt at vænne ham til at blive i stuen om natten, eller vænne ham til kurv i soveværelset?

hilsen
sanneakki

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-01-08 10:47

selv tak. Med hensyn til hvor hunden skal sove så læs her, der er også rigtig mange andre gode råd fra dyrlægen.

Citat
Lad ikke hunden sove i sengen
Hunden bør ikke sove i sengen, men i sin kurv i soveværelset. Hvis din hund allerede er vant til at sove i sengen, kan du gradvist vænne den til at ligge i sin kurv ved venligt at bede den om at lægge sig i sin kurv, når du går i seng. I de følgende dage får du den så til at blive liggende i kurven i længere og længere tid ad gangen. Indtil hunden har lært at blive liggende i sin kurv, bør hundens kurv stå lige ved siden af din seng. Efterhånden kan du eventuelt gradvist rykke kurven længere og længere væk fra sengen.

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=835/sprog=1/grp=3/menu=2/

Kommentar
Fra : Sanneakki

Dato : 23-01-08 10:50

Jeg takker for jeres svar, som jeg svarede hellebirgitte, er jeg utrolig glad for jeres svar, og vil straks afprøve.

Det er jo lidt af en omvæltning, selvom jeg har brugt utrolig lang tid til at forberede mig på, at få en lille hund, der vil jo nok altid komme spørgsmål hvordan og hvorledes, så jeg er meget glad for, at ha` fundet netop denne site.

Da jeg før havde en perserkat, som jo var indekat, han var førøvrigt næsten også med mig overalt, lærte også at gå i snor, er det jo lidt anderledes med en hund, håber I forstår, at jeg vil gøre det bedste så det ikke går galt fra start af.

mange hilsener fra nybegynder mor sanneakki

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-01-08 10:53

Emnet har været "oppe" her på Kandu et utal af gange, naturligvis fordi det er et stort problem specielt i etageejendomme, hvor hundehold kan være til gene for de omkringboende.

At vænne ham af med hyleriet kræver, næsten uendelig, tålmodighed.
Din hund hyler, fordi den er bange/usikker, så skæld ikke ud.
Start med at gå fra den (ud af hoveddøren og et par trin ned af trappen) i meget kort tid (måske kun et ½ minut). Du bliver nødt til at tage overtøj/sko på under denne øvelse. Det er vigtigt, at du kommer tilbage, inden han begynder at hyle.
Forøg langsomt tidsrummet og antal trappetrin. Dette kan tage mange dage. Lad være med at gå for hurtigt frem.
Det skal lære ham at være sikker på, at du altid kommer tilbage.
Det er meget vigtigt, at du IKKE gør noget specielt ved afskeden. Sig IKKE farvel eller andet, han skal ikke nusses eller klappes. Ignorer ham og gå.
Når du kommer tilbage skal du heller ikke have et "gensynsritual". Ignorer ham indtil du har fået overtøj af/pakket varer ud eller lign. Sæt dig i f.eks. sofaen og sig så goddag.

Din tålmodighed vil blive belønnet.

ps. det siges, at hunde ingen tidsfornemmelse har. Det er jeg ikke overbevist om.