/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Galvaniserede vandrør ?
Fra : anders_bak
Vist : 7407 gange
100 point
Dato : 23-01-08 08:01

Er de almindelige galvaniserede 1/2" rør man køber i byggemarkeder godkendt til brugsvand, eller afgiver de et eller andet spændende til drikkevandet ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-08 08:26

Ved ikke hvad du kalder almindelige.....

Men jeg har svært ved at forestille mig byggemarkedet skulle sælge noget der ikke må bruges....

Spørg dem om de må bruges til det formål du påtænker....

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 23-01-08 08:48

Byggemarkedet sælger ikke noget der ikke må bruges, spørgsmålet er bare hvad det må bruges til. Du må med garanti gerne bruge det til vandføring i varmeinstalationerne, men jo ikke nødvendigvis til brugsvand.

At spørge forhandleren er altid en god ide, men det er temmelig begrænset hvor kvalificeret rådgivning du kan få i de lokale byggemarkede (som regl er er det en ung knægt der ikke aner hvad han sælger man snakker med).

Derfor spørgsmålet her

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-08 08:51

Ja alm galvaniseret rør er til drikkevand når man lige har opbygget et system er det selvfølgeligt godt at lade lidt varmt(hvis det ikke kun er det kolde) vand rende igennem før du drikker af det da der kan sidde rester af gevindskæreolie pakmasse og lign Det sorte er til varmt vand i radiator mm
Du kan jo så også bruge kobberrør som fylder mindre og kan formes med hænderne på utallige måder

Mvh Og Hav En rig Dag SunoFisken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 09:02

Ellers kan du på denne side stille spørgsmål til professionelle

http://gratisbyggetilbud.dk/raadgivning/spoergsmaal/7/2161/

Mvh Og god dag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-08 09:16

Det er almindeligt at bruge galvaniserede rør til drikkevand.

Jeg tror ikke de er galvaniserede indvendig.

Det har været diskuteret om det er klogt at bruge kobberrør til drikkevand. Jeg ville ikke gøre det på længere strækninger.

Nu er kobber og zink ikke de to mest skadelige metaller. Men zinken er måske ikke helt ren.

Det erud fra et tæringsmæssig betragtning meget dumt at blande kobber og zink i installationen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 09:18

1) JA, 2) NEJ
-men hvis der er brugt skæreolie til gevindene og de ikke er vasket af bagefter, så smager vandet afskyeligt bagefter i halve og hele år. Ganske uanset om det er sorte eller galvaniserede rør. Men det er kun de galv. som er tilladt på offentlæige vandforsyninger. Personligt foretrækker jeg PEXrør. De ruster ikke, og de kalker heller ikke så let til.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 09:55

Men gad vide om pex så afgiver andre skadelige stoffer det kommer jo nok først frem om en 50 års tid når folk bliver syge i hobetal -Måske -At rør der er med gevind og dermed er brugt skæreolie sku smage grimt i længere tid er noget sludder Jeg har da lavet en del installationer og vi har det vidunderligste og godt smagende vand her Såååe hvor har du lige det fra pbp-et ???
Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-08 09:56

Galvaniserede rør og fittings til brugsvand er naturligvis også galvaniseret på den indvendige side - hvad skulle ellers være formålet med denne beskyttelse..........

Der findes VA godkendelse bl.a til brugsvandsrør /armaturer /fittings
Her står lidt om det.
http://www.etadanmark.dk/danish/nyheder/Dok2.pdf

Med den rigtige monteringsrækkefølge kan kobberrør og galvaniseret materiale godt blandes.

galvaniseret > kobber > ikke galvaniseret
Det er bedst at montere en såkaldt ionfælde/grisehale ved overgang til kobber - især den varme ledning da vandet køles af og vil så bevæge sig i modsat retning.

Messingfittings bør altid omslutte galv-rør

Galvaniseret rør og godkendte PEX rør kan blandes som det behager.

Så til dit spørgsmål - der afgives ikke noget spændende fra VA godkendte materialer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 10:01

Der hvor mine børn gik på gymnasium, Amtsgymnasiet i Høje Tåstrup, havde de alle vandhanerne løbende i et halvt års tid for at få skyllet smagen af skæreolie ud. Derfor og på grund af en masse andre større byggerier, som har haft problemer med skæreolie i drikkevandet.
Hvad angår PEX-rørene, så har PE (polyethylen) været brugt til fødevareemballage de sidste knapt 60 år. Eventuelle bivirkninger ved materialet burde nok have afsløret sig på den tid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 10:08

Galvaniseret indvendig?? Den holder vist ikke i byretten! Jeg tror ikke det er lovligt at opløse zink i folks drikkevand! Og alle de rør af slagsen, jeg har set, er JERN indvendigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 10:11

-og selv om jern er et "tungmetal", er det altså ikke niget man går hen og dør af. Derimod kan man dø af mangel på jern. Zink skal man osse ha, men i beherskede mængder. Skæreolie er derimod ikke noget, som er væsentlig for overlevelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-08 10:14

De galvaniserede rør og fittings jeg har liggende.............................

er også galvaniserede indvendig, og jeg har netop været ude i mit værksted for at kontrollere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 10:17

Imponerende! De, jeg har set er sorte indeni. Eller jernblanke. Glødeskallen er ofte ætset af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-08 10:35

Undskyld Eyvind - det var brugte rør, jeg havde kigget indeni! Nogen er endda grubetæret i betragtelig grad. selvom de ser nye ud udenpå.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 10:39

Nå sad ellers og tænkte at nu var det nok på tide at sende dem her

http://images.google.dk/images?hl=da&q=Boksehandsker&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Eywind Der er kompoooost

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-01-08 11:13

prøv at kikke på dem de skal være mærket en VA godkendelse

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 23-01-08 11:16

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-08 11:58

Boksehansker er ikke nødvendigt..........men det er faktisk et lidt svært område.
Der laves temmelig mange monteringsfejl som giver bagslag senere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-08 12:16

Man kan da godt have kobber og zink i amme installation, hvis de ikke sidder direkte sammen, hvis vandet strømmer hele tiden og hvis rækkefølgen er rigtig.

Men det går ikke at blande tilfældigt, og i en privat brugsvandinstallation er det i det hele taget en skidt ide.
Pexrør er et fint alternativ.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 12:35

Takker og bukker Ja jeg ved godt der begåes fejl men det var jo ikke det spørgsmålet drejede sig om så derfor lidt boxesjov