/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
skalere billeder/vektor grafik
Fra : Clausvell
Vist : 789 gange
65 point
Dato : 22-01-08 19:32

Hej Alle sammen

Jeg vil høre jer ad om I kender et sted her på nettet hvor man kan finde en skala der viser hvor højt op man kan skalere ens billeder, når de som max er taget med 8 mega pixels.

Her tænker jeg på cm x cm, uden at man får de firkantet pixels frem og uden at man skal gå over til vektorgrafik, hvor man jo osse miste det vigtigste i billederne nemlig detajlerne.....

Mvh C

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 22-01-08 19:51

Du kan se i Photoshop hvor store de bliver i forskellige opløsninger. Hovedregel:
300 dpi = fotokvalitet
200 dpi = godt nok til en forstørrelse
100 dpi = slæber lige af til store print, der jo betragtes på længere afstand.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 22-01-08 19:53

Du kan interpolere i Photoshop. Hvis du kun sætter pixeltallet op med 10% pr spring kan du komme langt. Men regn med at absolut max er ca. 50 x 70 cm.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 22-01-08 20:08

Du kan se i Photoshop hvor store de bliver i forskellige opløsninger. Hovedregel:
300 dpi = fotokvalitet
200 dpi = godt nok til en forstørrelse
100 dpi = slæber lige af til store print, der jo betragtes på længere afstand.

Jeg mener at mit billede, når det er taget med mit kamera er 180 dpi, idet jeg åbner det.

Du kan interpolere i Photoshop. Hvis du kun sætter pixeltallet op med 10% pr spring kan du komme langt. Men regn med at absolut max er ca. 50 x 70 cm.

mener du at jeg skal interpolere i image size eller ???

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 75 point
Dato : 22-01-08 20:14

Ja du gåa ind i image size. Vær sikker på at sideforfoldet er låst (flueben i constain proportions i bunden af boksen) Den ene boks ved siden af pixeltallet trykker du på pilen og ændrer til porcent. Skriver 110 trykker enter. Og vupti du har interpoleret 10%

Godkendelse af svar
Fra : Clausvell

Dato : 22-01-08 20:26

Tak for svaret fotowig.

rigtigt godt mange tak