/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliefyr til brændefyr
Fra : Allan_Nielsen82
Vist : 1717 gange
20 point
Dato : 22-01-08 14:37

Hejsa jeg er ved og købe hus og ville godt vide om det er mulig at sætte et brændefyr op, da der er oliefyr nu, hvad skal man være opmærsom på og hvad vil det koste ca? Venligst Allan

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 22-01-08 14:43

Behold oliefyret og suppler med brændefyr.

Men gør dig klart at brændfyring er MEGET mere besværligt, og ikke væsentlig billigere hvis du skal købe brændet i småportioner til dagspris. Køber du i supermarkedet eller på tankstationen er det dyrere end olie.
Du skal have god plads til tør opbevaring af brænde, og du skal have masser af tid i overskud.

Hvis man forsøger sig med fyring natten over, eller påfyldning kun 2 eller 3 gange pr dag , ender de uvægerligt med miljøsvineri, dårligt helbred, dårlig økonomi, og løbesod.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-08 14:44

Glemte at skrive at du oså bør få en separat skorsten til brændefyret.
Der findes kombifyr til både olie og brænde. De giver kun problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-08 14:48

Og det er vigtigt at evt. trykekspansion skiftes til åben ekspansion.

Kommentar
Fra : Allan_Nielsen82

Dato : 22-01-08 14:49

Mange tak, havde tænkt mig at få et odenligt læs hjem og få stablet op tørt, har overskud

men er det nemt at få sat op??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-08 15:00

Citat
Der findes kombifyr til både olie og brænde. De giver kun problemer

Ej dette er ikke rigtigt, vi har et kombifyr, det er alle tiders. Vi fyrer primært med brænde, køber et ordentlig læs igennem skoven.

Selvfølgelig er der arbejde i det, men man sparer rigtigt mange penge ved selv at save og flække.

Vi har hus på 130 km, vi bruger ca 12 rummeter brænde og 500 liter olie pr år. Vi har termostat på fyret, så vi sænker temperaturen om natten og når vi ikke er hjemme. Vi fyrer igennem natten, og skulle det gå ud, kører det automatisk over på olie.

Det var lidt ved siden af spørgsmålet, men synets ikke jeg ville lade det stå uimodsagt

Godkendelse af svar
Fra : Allan_Nielsen82

Dato : 22-01-08 15:26

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-08 15:34

Vil også sige at der er da lige en der er god til det der med tegninger på væggen i fyrkælderen af (fanden) Det er skam udemærket med et kombifyr og det er jo så smart at du kan fyrer med brænde om dagen (selvfølgelig med den rigtige forbrænding )og lige så snart der ikke er nok varme fordi det går ud så slår dem over på fyrOg er man en rigtig brændeopvarmer ku man da aldrig finde på at købe brænde på en tankstation osv Selvfølgelig skal brændet værer ordentligt tørt (så får man heller ikke løbesod) og det kan købes meget billigere end de efterhånden tårnhøje oliepriser Ja ligefrem kan man nogle gange hvis man er om sig få brænde gratis ved dog at arbejde for det og det sku også være så sundt altså at arbejde. Naturen er sådan indrettet at hvis der nu kommer et lyn og slår ned i et træ så brænder det og hvis forbrændingen er i orden så det en del af det hele hvis der går ild i en masse olie som vi mennesker har pumpet op så forurener det en aller he...... masse og er ikke en del af vores kredsløb såeee kan under ingen omstændigheder værer enig med første svarer på dette område.Hvor du lige køber et sådant fyr ved jeg ikke

Med venlig hilsen SunoFisken der elsker en du også kan forbinde til dit fyr

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-01-08 16:56

Jeg har lige lavet mit fyrrum om så jeg faktisk næsten helt undgår at bruge olie.. Jeg har installeret en akkumuleringstank på 1500liter som jeg varmer op. Den bliver varmet op til ca 85 grader og det varme vand blandes så med det til huset så jeg altid holder 60grader på fremløbet til huset. På den måde kan jeg fyre " rigtigt "...

Jeg har dog allerede fortrudt lidt at jeg ikke smed et combi fyr ind med det samme, så jeg kunne fyre med flis/træpiller. Tro mig.. hvis du har børn eller planer om børn så prioter din tid rigtigt.. du skal ikke tro at det er sjovt at skulle være afhængig af at fyre hver dag og ej ehller bruge gud ved hvor mange timer.

Junior

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 17-06-08 20:46

hej CC junior
er selv ved og skulle indstalere fastbrændsel fyr, med akku-tank, ved godt jeg sikkert spørger dumt: men hvordan styrer du det 85 grader varme vand, så dit central varme vand kun er 60??
venlig Hilsen Bo

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-06-08 20:54

termovar laver en shont som kun lukker 60grader vand igennem. den blander det med returvandet fra huset..

Dvs. at dit retur vand måske er 30 grader og dit fremløb fra aku tanken eller fyret er 72grader ( optimal forbrænding for fyret ) så blander den det..

Jeg vil dog anbefale at få en magnetventil til at styre det, da mit ikke køre optimalt.. skal selv til at skifte den skdie termovar her til sommer..hehe