/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor blev Kirsten Christensdat
Fra : 2601
Vist : 868 gange
300 point
Dato : 22-01-08 03:29

Jeg søger efter Kirsten Christensdatter født 05 Oct. 1801 i Lydinggaarde, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

Konfirmeret 1815 i Brahetrolleborg Kirke, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

Folketælling 1845
Kirsten Christensdatter, 43, Ugift, Deres datter, almisselemmer, Her i sognet [Brahetrolleborg]
Jens Hansen, 10, Ugift, Datterens børn, almisselemmer, do [Brahetrolleborg]
Karen Hansen, 13, Ugift, Datterens børn, almisselemmer, do [Brahetrolleborg].

Folketælling - 1860.
Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydinggaarde Bye, et huus, 19.
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sinder?? Christensdatter 90 Enke(mand) huusmandsenke, lever af sin jordlod, huusmoder Marstal paa Ærøe
Kirsten Christensdatter 57 Ugift datter her i sognet [Brahetrolleborg].

Herefter forsvinder hun.

Jeg har set døde kvinder Brahetrolleborg Sogn op til 1892 uden at finde hende.

De to børn hun har er med hver sin mand som hun ikke bliver gift eller lever sammen med.

Forældrene er Christen Andersen, Husmand og Ane Sinde Christensdatter der dør henholdsvis 1849 og 1861.

nogle der kender Kirsten Christensdatter???

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-08 14:43

Du har jo sikkert prøvet alle senere tilgængelige folketællinger, Family Search, etc.

Men ved du at Finn Kyhn netop er specialist i denne egn:
http://lokalarkiver.dk/brahetrolleborg/Index.htm

Måske kan Finn hjælpe dig videre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-08 15:02

Her både i 1834 og 40 hedder moderen Sønned ikke Sinne/Sinder,
og datteren Karen hedder også Sophie, men det har du naturligvis...
"
Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydinggaarde Bye, et huus, 11, FT-1834
Christen Andersen 69 Gift huusmand og dagleier
Sønned Christensdatter 63 Gift hans kone
Kirsten Christensdatter 33 Ugift deres datter
Sophus Christensen 5 Ugift deres sønnesøn
Karen Sophie Hansen 2 Ugift deres datterdatter

Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydinggaarde Bye, et Huus, 59, FT-1840
Christen Andersen 75 Gift Huusmand og Dagleier
Sønned Christensdatter 70 Gift hans Kone
Kirsten Christensdatter 38 Ugift deres Datter, Almisselem
Karen Sophie Hansen 8 Ugift hendes Børn
Jens Hansen 5 Ugift hendes Børn
"
Begge børn hedder da Hansen, er der to forskellige fædre Hans??
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-08 16:51

Her bliver Karen Sophie født:
"
HANSEN, Karen Sophie      Birth Date:   17 Jul 1832
   Christening Date:   19 Aug 1832   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Hans PEDERSEN
   Mother:   Kirsten CHRISTENSDR
"
Fader; Hans Pedersen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-08 16:54

Og her bliver Jens født:
"
HANSEN, Jens      Birth Date:   20 May 1835
   Christening Date:   5 Jul 1835      Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Hans PEDERSEN
   Mother:   Kirsten CHRISTENSDR
"
Så vidt jeg kan se samme far? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-08 22:24

Til svendgiversen

Først til Finn. Nej jeg kendte ikke dette link så det vil jeg prøve.

Med hensynlit de to børn så er det med to forskellige mænd og jeg har ikke fundet dem.
Børnene bliver heller ikke konfirmeret i sognet. Jeg var på Rigsarkivet og så døde drenge og piger igennem to gange samt konfirmation, men fandt dem ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-08 22:43

Her bliver de gift? efter to uægte børn sammen??:
"
PEDERSEN, Hans   Age:   36   Marriage
   Wife:   Kirsten CHRISTENSDR   Age:   30
   Marriage Date:   1836   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Husband previously married
"
Hun er dog vist lidt for ung, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-01-08 22:54

Til svendgiversen

Hun er ugift ved FT 1845 så det kan ikke være den samme.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-08 09:41

Så er der altså mindst 2 Kirsten Christensdatter i det samme område,
hende jeg fandt ca 5 år yngre...

En god forklaring på at hun forsvandt kunne jo være hvis hun blev til fru Kirsten PEDERSEN.

Når hun ikke dør i Brahetrolleborg.
Hvis du kan følge børnenes videre færden? Måske bor hun hos en af dem på sine gamle dage??

Du har jo søgt og fundet alle disponible oplysninger på nettet...
Så jeg kan nok ikke hjælpe dig videre, håber Finn kan som lokal kendt?
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-08 11:08

Til svendgiversen

Desværre findes der ikke nogle afgangslister fra sognet og da jeg var på rigsarkivet for at finde drengen Jens Hansen i lægsrullen far det vanskelig da jeg kun har hans fader, men ikke hved noget om ham.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 25-01-08 22:53

Er det kun hendes død du ønsker - eller er du også interesseret i et par børn og børnebørn? Jeg er ved at samle lidt forskelligt om hende og hendes nærmeste.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-01-08 04:56

Til Finn_Kyhn

Jeg siger mange tak for alt speciel hendes død og de to børn Karen Sophie Hansen og Jens Hansen

Jeg har skrevet at Kirsten Christensdatter er født 5 oct 1801. Det er en fejl det er 5 oct 1802.
Ja tak jeg vil gerne have hendes to børns efterkommer Karen og Jens.

Men også hendes 3 brødre er jeg intereseret i

Hendes brødre:
1) Hans Andersen Christensen født 22 jul 1796 i Mellemhaugerne, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

2) Jens Christensen født 12 dec 1810 i Lydinggaarde Bye, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.
3) Anders Christen født 14 maj 1813 i Lydinggaarde Bye, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred,
Svendborg amt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 08:17

Må vi også det med børnene og hvor hun døde? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-01-08 08:31

Til svendgiversen.

Strammer vi den ikke lidt for meget men det ville da være rart.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 08:53

Må vi også SE det med børnene og hvor hun døde? Svend
Kun fordi jeg brugte et par timer på at søge uden at finde dem, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 09:18

Her fødes den mellemste bror Jens:
"
CHRISTENSEN, Jens      Birth Date:   12 Dec 1810
   Christening Date:   16 Dec 1810   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Christen ANDERSEN
   Mother:   Sinde CHRISTENSDR
"
og moderen hedder Sinde, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 09:21

Og her fødes den yngste bror, nok hjemmedøbt:
"
CHRISTENSEN, Anders      Birth Date:   14 May 1813
   Christening Date:   14 May 1813   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Christen ANDERSEN
   Mother:   Sinde CHRISTENSDR
"
har besvær med at finde den ældste, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 09:26

Som hedder Andersen med samme far?:
"
ANDERSEN, Hans      Birth Date:   22 Jul 1796
   Christening Date:   24 Jul 1796   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Christen ANDERSEN
   Mother:   Sinde CHRISTENSDR
"
hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 09:38

Har Kirsten også en søster Karen?
"
Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydingegaarde, , 16, FT-1801
Christen Andersen 36 Gift mand inderste og daglejer
Sinde Christensdatter 31 Gift hustrue
Christen Pedersen Christensen 7 Ugift deres børn
Hans Andersen Christensen 5 Ugift deres børn
Karen Christensdatter 1 Ugift deres born
"
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 09:45

Må være Kirstens søster:
"
CHRISTENSDATTER, Karen
   Birth Date:   22 Jun 1800
   Christening Date:   29 Jun 1800   Brahetrolleborg, Svendborg, Denmark
   Father:   Christen ANDERSEN
   Mother:   Sinde CHRISTENSDR
"
Svend, der satte dig i kontakt med Finn...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-01-08 10:39

Til svendgiversen

Nej der er en til Christen Peder Christensen født abt 1793 ham er jeg ved at finde.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-01-08 10:53

Da jeg desværre ikke kan komme ind på Karup, Sallinge herred, svendborg amt 1766-1801 kan jeg ikke sige mere præsis hvornår den førstfødte er født.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-08 12:24

>Til Finn_Kyhn
>Jeg siger mange tak for alt speciel hendes død og de to børn Karen Sophie Hansen og Jens Hansen

Det var mere disse oplysninger, som du jo har fået privat af Finn, jeg gerne også ville have...
Bare fordi jeg ikke kunde finde dem i går. Boede og døde hun hos en af børnene? Hvor??

Du havde altså folketællingen jeg fandt i 1801???
God Weekend, Svend

Accepteret svar
Fra : Finn_Kyhn

Modtaget 300 point
Dato : 26-01-08 15:35

For at starte med dit spørgsmål, så er svaret at Kirsten Christensdatter døde 10. marts 1870 på Hundstrup mark, Hundstrup sogn, hos sin datter og svigersøn.

Det jeg ellers har om slægten pt er at se på: http://www.lokalarkiver.dk/brahetrolleborg/15a_tavle_6_Sinde.htm

Har du andre oplysninger om slægten, må du meget gerne sende dem til mig. Jeg vil så lægge dem ud på hjemmesiden så andre kan se dem, og forhåbentlig supplere.

mvh
Finn
expert på området iflg. Svend

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 26-01-08 18:22

Tak for svaret Finn_Kyhn.

Jeg vil sende dig mere om denne slægt til dig. Mange gange tak for dit svar. Jeg kendte ikke denne hjemmeside.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 26-01-08 23:40

Dejligt at kunne hjælpe. Jeg har netop opdateret hjemmesiden igen. Der kommer måske mere senere.