/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
matematisk
Fra : jlbendtsen
Vist : 1037 gange
150 point
Dato : 21-01-08 20:04

Hej er der en måde hvorpå jeg kan regne ca m2 størrelsen ud på et tag, hvis jeg har længde og bredde på huset og hældningen på taget, eks. gavl på hus 4m længde 9m og tagets hældning 30 grader.... formel?

(dette er IKKE en skoleopgave kun noget jeg skal bruge til at beregne en ca pris på ny tagbelægning)

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-01-08 20:11

Det kan du regne ud uden brug af formler!
Tegn husets gavl f.eks i 1:10.
Tegn taget med hældning 30 grader og mål tagfladen længde.
Gang med 10.
Denne motode er god nok til det du skal bruge den til.

Bjørn

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-01-08 20:19

Der er sikkert en god løsning.

Har du en vinkelmåler ?

Du skal beregne længden på taget fra rygning og ned.

Tegn en streg skal svare til den halve gavl....måleforhold 1 til 10.... altså 20 cm.
Afsæt en streg på 30 grader fra det ene af endepunkterne, derefter en streg vinkelret op (i den anden ende af stregen).....nu har længden på taget fra rygningen (skal ganges op med 10)

Nu skal du så bliver det 9m gange opnåede tal (kvm for en halvdel af taget), og gang det med 2....så har du hele arealet.

Gad vide om det ikke kan forklares bedre ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-01-08 20:21

UPS...

Så bliver det 9m gange det opnåede tal (kvm for en halvdel af taget), og gang det med 2....så har du hele arealet.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 160 point
Dato : 21-01-08 20:30

Hvis du har en retvinklet trekant hvor den lange side er Y lang og vinklen er X grader vil den ene side være sin(X)*Y og den anden cos(X)*Y

Derudover vil der gælde at:
root( sin(X)*Y*sin(X)*Y + cos(X)*Y*cos(X)*Y) = Y
Ifølge: http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_theorem

Resten vist ligetil...

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-01-08 20:30

Vinkelmåling!
30 grader er jo det halve af 60 grader så man afsætter 60 grader og halvvere.
60 grader er jo radius sat af i en cirkel og så forbundet med centrum.

Bjørn

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-01-08 20:38

Hvis huset er L bredt, vil længden på taget være: L/cos(X) Hvor X er vinklen

F.eks. Huset (med udhæng, én side) er 8 meter, vinklen 30 grader: 8/cos(30) = 9,24

Du kan regne cos og sin med windows lommeregner hvis du vælger "videnskabelig"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-01-08 21:23

Du stiller dig på det ene hjørne med en rulle snor...

Nu får du en hjælper til at "bære" rullen hen til det næste hjørne (på langs af taget) medens du holder i den ene ende af snoren...

Når han/hun når hjørnet beder du vedkommende om at klippe snoren over og bringe resten af rullen tilbage til dig....

Dernæst finder du en tilpas stor sten ag binder fast i snoren (rullen) (tag nu ikke en for stor sten)

Rul godt med snor ud og kast derefter stenen over taget (på tværs)...

send "makkeren om på den anden side af huset (der hvor du kastede stenen hen)...

Denne tager nu stenen (med snor) og lægger ind til husmuren - og træder på stenen...

Du strammer nu snoren op fra din side (ikke for kraftigt, så falder makkeren).
Når den er strammet op (inde ved soklen) klipper du igen stykket af rullen.....

Nu måler du det FØRSTE stykke du klippede af og skriver tallet ned (få evt. makkeren til også at huske det)...

Dernæst tager du den snor der blev kastet over taget (husk at tage stenen af) og klipper 5 meter af den (5 store skridt) ...

Det der bliver tilbage måler du ligeledes og noterer ned (stadig evt. med makkerens hjælp)

Disse 2 tal ganger du nu med hinanden og udfra resultatet vil enhver tagdækker kunne give en pris (fortæl IKKE hvordan du er kommet frem til det)

Hvis du syntes dette er for besværligt så vil enhver forbipasserende kunne beregne et cirkemål blot ved at kigge på taget (en øl vil hjælpe)

PS..

Denne vejledning er kopieret fra "Tagdækning for Dummies" - en superbog i øvrigt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 21:28

Det er rigtigt som Bertel regner det ud; bredden skal ganges med 1/cos(30) grader, ca. lig 1,155;
og eksempelvis 8 m husbredde bliver til 9,24 m tagbredde, men hertil kommer jo 2 gange udhæng.

Tilsvarende for længden, hvis taget skal rage lidt ud over gavlene...Og så er der jo evt. overlab?

Og læg hellere lidt til, ærgeligt at mangle et par tag plader...
Du kan sikkert få en aftale om at levere det du ikke bruger tilbage, Svend

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 21-01-08 22:11

Tak for svaret BertelBrander. lige hvad jeg skulle bruge det er som sagt kun til ca beregning om det er 50.000 eller 150.000kr det kommer til at koste