/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Anbefaling af PC
Fra : TheCon
Vist : 807 gange
200 point
Dato : 21-01-08 19:40

Hej alle eksperter

Jeg står og skal investere i en ny maskine og har brug for lidt lidt ekspert hjælp.
Har allerede kigget på lidt forskelligt, og har fundet følgende 3 maskiner som jeg umiddelbart kan opfylde nogle af mine krav, men altså lidt usikker om jeg har ret. Forhåbentlig kan i hjælpe mig lidt på vej.

1. Fujitsu Siemens, Scaleo H
2,13GHz Intel Core 2 Duo E6400,
2048 MB DDR2 (2x1024MB, 667MHz)
640GB SATA II / 7200rpm (2 x 320GB)
nVidia 7650GS 256MB HDTV
TV Pinacle DVB-T analog SW MPEG FM
Super Multi-format SATA DVD-Brænder (Double Layer)
Pris 4000,00

2. HP Pavilion
AMD Athlon 64 x2 4400+ (2,2 GHz) Dual Core.
2048 MB DDR2 RAM
500 GB SATA-2 Harddisk.
1280 MB ATI Radeon x1650 SE Avivo HyperMemory ( 512 MB dedikeret + 768 MB delt.)
grafik m/TV-Out of DVI.
DVD +/- RW dual layer SATA brænder med Light Scribe.
15-i-1 kortlæser
10/100 LAN
Trådløst netværk 802.11b/g
Pris 3500,00

3. Dell Inspirion 531
AMD® Live Technology - Athlon™ 64 X2 dual-core-processor 5600+
3072 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x1024+2x512]
500 GB Seriel ATA-harddisk (7200 omdr./min.) med 16 MB DataBurst™-cache
128 MB ATI® Radeon™ HD 2400 Pro-grafikkort.
Pris 4500,00

Alle maskinerne bliver leveret med Vista Home Premium.

Mine behov er vist rimeligt standard, skal både kunne bruges til at spille på, og vil gerne kunne få noget tv signal på skærmen også...... Hvad skal jeg vælge, eller skal jeg ud og ofre en formue?

Mvh
TC

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-01-08 19:44

Alle tre er fine pcer, men halter alle på grafikkort som ikke vil kunne spille de helt nye spil. Men gå uden om dem og køb bare en af dem. Jeg ville nok vælge Fujitsuen

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 21-01-08 20:46

Heey jeg ville nok vælge HP Pavilion da den har et ret godt grafikkort i forhold til da andre, man skal bare ikke lade den have mere en 512 mb til krafikkortet, da det skulle være mere end rigeligt med de 512 mb.. og for så har du de 2048 mb Ram til styresystem og billed eller video behandling

og vis du har spørgsmål om hvordan du for den til kun at bruge de 512 mb på grafikkortet så sørger du bare

Hilsen Stefan

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 21-01-08 21:00

Hej. Jeg vil helt klart vælge Fujitsu. HP'eren har delt grafik, og uanset de prangende ram, så er det for sløvt! De to andre har umiddelbart dedikeret ram (altså videoram, som ikke er delt med systemhukommelsen). Her er nVidia 7650GS-chippen omkring doppelt så hurtig som Radeon HD2400Pro. Desuden ser fujitsu'en ud til at have raid i form af 2 harddiske, som er kombineret til en. Det giver også super fart til systemet. (har det selv).
Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-01-08 21:05

Fuldstændig enig med det hele. Derfor også mit valg med Fujitsuen

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 21-01-08 23:04

JA men HP Pavilion´en har jo 512 mb dedikeret på grafkkortet og ikke kun 128 og 256 som de 2 andre har, det vil jeg lige priotere... og ang det med harddiskene (HDD) så er det vel lige så hurtigt efter min mening at have en Sata 2 500 GB som 2 som på 320 GB sidder i Raid, for med 500 GB HDD skal den jo ikke overføre mellem 2 HDD... så det kan jeg ikke se en vild fordel i, ud over når man bliver nød til at have 2 HDD i...

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 21-01-08 23:23

Hej igen. Nej nej... mht. RAID. RAID 0 går ud på, at arbejdsbyrden fordeles ligeligt imellem de 2 harddiske og fordobler teoretisk set ydelsen. En stor disk har stadigvæk kun ét læse/skrivehoved. RAID-løsningen får 2 og kan således lave mere på samme tid. Jeg kunne også selv mærke en mega forskel på, hvor hurtigt Windows booter i en RAID løsning kontra en enkelt - omend hurtig - disk.
Sand nok med grafikkortet i HP'eren... jeg havde lige overset den dedikerede ram. Men når det er sagt, så er x1650 og HD2400 på niveau med hinanden ydelsesmæssigt... x1650 er så nok lidt foran pga. ram. Men den vil ikke kunne slå Nvidia ifølge tørre tal. Bemærk at jeg ikke er nVidia-fan... Jeg har altid selv sværget til Ati.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-01-08 23:44

Helt ærligt, så er alle tre grafikkort i de maskiner ret elendige.
Hvis du kun spiller ældre spil, er det som sådant ikke noget problem, men hvis du har tænkt dig at spille nyere spil, bør du investere i et bedre grafikkort, som fx. Nvidia 8800GT eller ATI HD3870.

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 22-01-08 07:58

Hejsa.....

Tak for svarene indtil nu, dejligt at få lidt hjælp....

Hvis nu jeg smækker mit gamle grafikkort i den nye maskine (Geforce 7800GTS) vil det ændre noget på jeres anbefalinger.

Endnu en gang tak for hjælpen.

TC

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 22-01-08 13:00

He he som det vist ret tydeligt fremkommer – så er der lige så mange meninger om hardware som der er brugere, så den eneste der virkelig kan fortælle hvad man skal bruge er en selv og så den ”fornemmelse” man har i ”maven”…

Forbrugerstyrelsen har derfor lavet et ganske nyttigt værktøj til at hjælpe en med lige den proces, du kan finde det her > http://www.forbrug.dk/raad/computerudstyr/computerbehov/?no_cache=1

Når du har udfyldt skemaet – så har du en helt klar fornemmelse af dine behov, så må du klare resten ved hjælp af http://www.edbpriser.dk/forsiden.asp eller din lokale ”nørdbutik”.

Under alle omstændigheder – så held og lykke med din nye computer.

Accepteret svar
Fra : ulleulle

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-08 21:58

Du skal lige være sikker på, at dit gamle grafikkort kan gå i en ny maskine... altså om det gamle er AGP og den kommende komputer PCI-Express? Ellers skulle dit gamle grafikkort faktisk være stærkere end det "mindst langsomme" af de nye. Men jeg hælder stadigvæk til Fujitsu Siemens FORUDSAT at de to harddiske er sat op i en RAID-løsning!!! Det giver en stort ydelses-boost. Jeg testede faktisk lige min RAID-opsætning imod en almindelig disk jeg også har i maskinen. RAID er ca. 75% hurtigere!!!! Jeg kunne også sammenligne med en 500 eller 750 GB disk med samme resultat. Men sand nok som b-and siger... Der er mange meninger. Derfor prøver jeg at fokusere på nogle tørre test-data. Brug dog udmeldingerne her som støtte for din egen mening. Det er den, du skal leve med bagefter. Mvh. Ulle

Kommentar
Fra : TheCon

Dato : 25-01-08 07:53

Hej Alle.

Jeg siger tak for hjælpen, det har været fint at få lidt meninger med fra jeres side.

Til info, så er mit GFX kort PCI-E.

Mvh
TC

Godkendelse af svar
Fra : TheCon

Dato : 25-01-08 07:54

Tak for svaret ulleulle.