/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Server 2003
Fra : plb
Vist : 700 gange
200 point
Dato : 21-01-08 12:42

Hej

Jeg har fået fat på en dell poweredge sc440 med windows server 2003 som preinstall

Jeg ved dog ingen ting om windows servere og har ikk fået nogen manual med i købet.
Tanken var at jeg ville bruge den som fil server til at starte med, men jeg kan ikk rigtig få det til at fungere

Jeg har fået lavet en fil server på dell'en, men når jeg prøver at komme i forbindelse med den over netværket beder den mig om en bruger profil og password, men jeg har ikk lavet nogen bruger eller password på serveren. Så hvordan får jeg adgang til serveren så jeg se de delte filer? Jeg ville også gerne have den som FTP server, men hvordan gør man det?

Ydermere når jeg starter windows server 2003 logger jeg ind som administrator, men jeg har ikke noget password som administrator, men ville gerne have et. Jeg kan bar ikke finde ud a hvor jeg laver sådan et password?? HJÆLP :)

Mvh PLB

Kommentar
Fra : zith

Dato : 21-01-08 14:08

Det du gør det er at du kan højre klikke på denne computer og administre og brugere og grupper og oprette ny og ændre password der...

Men hvis du f.eks vil lave et Domæne med AD (Active Directory) hvor du har styr på dine brugere og sådan (men måske lidt mere kompliceret) så går du ned i start og kør og skriver DCPROMO og følger den vejledning.

Så vil den installere en dhcp server og en dns server og et ad til dig.
Det kan være du skal sætte en statisk DHCP op den tror jeg nok den forlanger.

Men når den er færdig så går du ind i start administrative tools og finder active directory users and computeres og under der kan du så se en liste over de computere og bruger du har i domænet. Der kan du så oprette ny brugere osv.

Efter det så kan du lave en mappe hvor dine filer skal være og dele den og giv tilladelser til dem der nu skal have tilladelser.

Det er en god ide hvis du melder dine andre computere ind i domænet under computer navn under egenskaber for denne computer.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-01-08 19:46

Hej

Jeg prøvede det første du sagde, men når jeg så prøver at få adgang til det jeg har delt med mit nye password og username siger:

"is not accessible. You might not have permission to use this network resource. contact the administrator of this server to find out if you have acess permissions - Access is denied"

Jeg forstår desværre ikke helt hvad der menes med det sidste ? Hvad er DHCP og et domæne? Altså jeg vil gerne have mulighed for at kunne komme i kontakt med serveren ligemeget hvor jeg befinder mig i verden.
Jeg ved ikke helt om windows server 2003 er det bedste, jeg fik bare at vide det skulle være simpelt.. Men måske der er et lettere alternativ?

Mvh PLB

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-01-08 19:48

Forresten har jeg også en mac som gerne skulle kunne fungere med serveren, ved ikke om det er et problem når det er windows?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-08 21:15

Når du har den server kørende kan du benytte en ftp adgang.
Windows:
Her kan du hente en ftp client (bruger)
http://filezilla-project.org/

sådan kommer du til serveren
IPnummer - kontonavn - password - port 21 - lyntilslut

Dit IP nummer > www.myip.dk som er adgang til til computeren hvis ellers din evt. ruter har tilladt en direkte linie til den

Mac'en skal så også bruge et ftp program hvis den ikke allerede har det.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 22-01-08 08:39

du højreklikke på den mappe du har delt og vælger egenskaber så kommer der et felt frem hvor der står sikkerhed så kan du indsætte en ny bruger og give ham tilladelser til alt og så skulle det gerne virke hvis du bruger den bruger.

Hvis du giver fuld rettigheder til alle brugere så burde du være sikker på det ihvert fald virker.

Men win 2003 er ikke så simpelt igen du kan det du gerne vil med en alm. xp osse

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-01-08 17:12

Til Eyvind - problemet er jeg ikke ved hvordan jeg får startet en ftp server?

Til Zith -> Jeg kan få adgang til serveren fra min mac, men ikke fra min windows xp pc. XP'en kan se den mappe jeg deler men meddeler mig at jeg ikke har adgang til mappen og jeg skal tale med administratoren af serveren.

Jeg ville med tiden også lave den til en printserver og evt. en webserver og filserver, men ville bare starte med at lave en filserver.. det lyder umiiddlbart ikke som om windows server 2003 er en super god server til dette? nogle alternativer?

mvh PLB

Kommentar
Fra : plb

Dato : 22-01-08 17:21

Hvis der er et andet alternativ ville det være lækkert med noget dokumentation og guides til at sætte den op som server for det er noget af det jeg mangler mest på nuværende tidspunkt..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-01-08 23:26

hvis ikke det popper op når du starter op så
under "administrative tools" og vælg "manage your server"

Accepteret svar
Fra : zith

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-08 08:07

Ang. din fil server så er her et link du kan prøve at følge som skulle være en guide igennem http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/File_Server_Windows_2003.html

Ellers prøv at se her der er en del så kan du se om der er noget her der er for dig.
http://www.techtutorials.info/window2003.html

Men ellers ville jeg sige at Windows XP Pro ville være lige så fint som det du skal bruge det til.
Der kan du osse dele mapper og printere

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 23-01-08 11:59

Tak for svaret zith. Jeg vil prøve mig frem med de guides , men det er godt ud!