/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sum af antal i datointerval
Fra : Brassovitski
Vist : 2135 gange
200 point
Dato : 21-01-08 12:42

Halløjsa
Er der nogen der kan løse denne:
Et excelark består af kolonne A (dato), kolonne B (talværdi).
Opgave:
Dato fra og dato til indtastes i 2 celler.
alle tal i kolonne 2, som har en dato i kolonne 1 der ligger inden for det valgte datointerval, skal lægges sammen i resultatcellen.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 21-01-08 13:34

H1 = fra dato
I1 = til dato

=SUMPRODUKT((A1:A45>=H1)*(A1:A45<=I1)*(B1:B45))

Så skulle det virke

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-01-08 14:51

Halløjsa Rosco 40
Det virker fint.
Jeg har nu en formel der ser sådan ud:
=SUMPRODUKT((Data1>=F14)*(Data1<=F15)*(Data2))
Data1 er navngivet område med datoer
Data2 er navngivet område med talværdier.
F14= dato fra
F15= datao til

Så lige et lille spørgsmål til hvordan er det at område f.eks. Data1 kan sættes til automatisk at udvide sig når der tastes data i feltet lige under sidste dato i kolonnen.

Lige nu ser området sådan ud for Data1: =Ark1!$A$2:$A34
Hvis jeg husker rigtiog er der noget med at fjerne dollartegnet eller indsætte et andet tegn??

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 21-01-08 21:37

Hej brassovitski.

Ctrl+F3

Udskift denne =Ark1!$A$2:$A34

Med denne
=FORSKYDNING(Ark1!$A$2,0,0,TÆLV(Ark1!$A$2:$C$36000),1)

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 21-01-08 21:53

Det sene svar skyldes at jeg var på vej ud af døren da jeg svarede første gang. Jeg er nødt til at arbejde en gang imellem
Er der igen i morgen formiddag.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 21-01-08 22:11

FEJL!

formlen skal se sådan ud

=FORSKYDNING(Ark1!$A$2,0,0,TÆLV(Ark1!$A$2:$A$36000),1)

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 23-01-08 00:37

Hej brassovitski.
formlen skal indeholde semicolon, ikke komma, som bruges i den engelske udgave

=FORSKYDNING(Ark1!$A$2;0;0;TÆLV(Ark1!$A$2:$A$65536);1)
For kolonne B (Data2)
=FORSKYDNING(Data1;0;1)

så skulle det gerne fungere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-01-08 10:17

Hej Rosco40
Ideen med forskydning virker sansynligvis udmærket, em jeg menr der findes en mulighed i excel, så at det navngivne område automatisk udvides, når der tilføjes data lige under den nederste celle i området. Jeg mener at have st det nævnt et sted omkring tips og tricks til excel, men kan desværre ikke huske hvor.

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 200 point
Dato : 29-01-08 16:48

Jeg kender kun den løsning jeg har givet dig, jeg bruger den selv.
Hvis du finder den anden løsning er jeg meget interesseret.

Hvis du søger på, Excel Dynamic Range, får du bl.a disse tips.

http://www.ozgrid.com/Excel/DynamicRanges.htm
http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HA011261151030.aspx
http://www.contextures.com/xlNames01.html

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-02-08 10:33

Tak for svaret Rosco40.
Jeg har desværre ikke kunnet finde ud af hvordan man gør et navngivet område dynamisk. Jeg har kigget alle mine gemte papirer med Tips og Tricks, uden at finde noget. Men bortset fra det så virker dit eksempel perfekt.