/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Alm. lampe i badeværelse
Fra : vixen
Vist : 2315 gange
100 point
Dato : 20-01-08 18:05

Hej, er der nogen der ved om man kan/må sætte en alm. lampe op i et stort badeværelse. Den vil komme til at sidde ved udgangen, alså langt fra bad og brus.
Er der evt nogen der kender til noget materiale på nettet om emnet?

På forhånd tak.
vixen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-01-08 18:09

det må du gerne. der skal bare være jordforbindelse til den.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 18:16

Og så er det noget med 1,10m over gulv så vidt jeg husker

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 110 point
Dato : 20-01-08 18:16

Hej vixen,

Det kommer ene og alene an på afstanden til bad og brus samt højden på badeværelset.
Desværre kan man ikke wsvare præcist uden at, kunne se en tegning over rummet med mål på.
Du kan selv se de nøjagtige afstande i Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, kapitel 701.
Du kan se mere på nedenstående link, men der er desværre ikke de figurer med, der illustrerer det grafisk, hvilket er en meget stor hjælp. Det du skal sikre dig er at, din lampe placeres i område 3 og ikke i mråde 1 og 2.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

held og lykke
Aut. el-instalaltør
Michael Holm

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 20-01-08 18:34

Det kommer an på hvordan badeværelset er indrettet.
Der er lidt lovstof på denne side.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

KAPITEL 701

OMRÅDER MED BADEKAR ELLER BRUSER

og

KAPITEL 801

BOLIGER

Du vil kunne se at en badeværelse er delt op i forskellige områder og ud fra det skal der vælges en installationgenstand med den dertilhørende kapslingsklasse (IP).

701.512.2 Materiellet skal mindst have følgende kapslingsklasse:

I område 0: IPX7
I område 1: IPX4
I område 2: IPX4
I område 3: IPX0

Sørg for at der er over 2.25 meter til loftet, så er du unden for området hvor der ikke må være en "almindelig"lampe, når du er 1,20 meter væk fra bruseren.

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-08 15:45

svaret er blivet sagt _ Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 21-01-08 18:16

Tak for svaret michael holm.

Det ser ud til at mit project måske alligevel kan lade sig gøre, det er jeg glad for.

Tak for hjælpen.

vixen