/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nogen der kender denne blomst ?!?
Fra : Fnollerpige
Vist : 2348 gange
50 point
Dato : 16-02-03 16:42

Fik en buket blomster, hvori disse sad - mon nogen herinde kan sige mig hvad det er for en blomst ???

http://bisserup.net/karina/blomst.htm

Hilsner fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-03 17:02

Jeg kender dem ikke, men jeg tror du fortjener dem og skulle have haft dem noget før.
Ja det syntes jeg altså.
Emesen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-02-03 17:02

Hej Fnollerpige

Mon ikke det er pelargonia?
For mig at se ligner det meget godt:
http://home.smartcall.no/janeostl/zonale.htm

De bedste hilsner
Rellom

PS! Fedt formodet svar, du har fået fra oldwiking!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-02-03 17:06

Ja emesen - nu du siger det

Rellom, nej Pelargonier det ikke, de er mindre, og grene ( det er nemlig grene, ikke stilke ) får mig til at tænke på det kunne være noget fra haven ....
Ja fedt formodet svar - det kører på jäkla vis som det plejer, endda i en ny variant hvor man siger "jeg har svaret, men vil have pointene først" *GG*

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 16-02-03 18:17

godt ord igen, jeg gik egentlig ikke efter punkterne, ku bare ikke styre mig.
Ow

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-02-03 18:40

Old wiking - og hvorfor var det SÅ lige du ikke kunne nære dig ?

Karina12 - ja det lyder rimeligt - afviser dog alligevel, da du jo selv siger det KAN ligne - dermed ved vi jo ikke om det er tilfældet.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-02-03 18:48

Rosmarin er det ikke - de har blålige/ grågrønne blomster ....
men den der med timian ligner da godt nok meget - synes bare stadig jeg er i tvivl.....

men dukker der mere bevis op, tilskrives du bare pointene Karina12

Kommentar
Fra : karina12

Dato : 16-02-03 18:51

Jeg kigger i mine bøger - Men der findes jo mange typer indenfor hver art.

Karina12

Hvor er buketten fra ?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-02-03 19:15

når jeg kigger på denne timian, ligner den absolut ikke
( http://www.drambryg.dk/flora%20timian.htm )

iflg. den side er der bredbladet, smalbladet osv

buketten den er fra en eller anden
blomsterbix ..... og sad i en buket med tulipaner, og roser.....

har lagt et billede mere op, hvor man kan se knopperne bedre - håber det kan hjælpe.
http://bisserup.net/karina/blomst.htm

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 16-02-03 21:45

Min bedre halvdel mener det er en myrte, strukturen passe jo godt nok, og den fåes jo i mange farver?!
http://perso.wanadoo.fr/aromatiques.tropicales/imagesplantes/myrte.jpg

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 16-02-03 21:48

Hej Fnollerpige

Hvis du evt. kan vente med svaret til på tirsdag, vil jeg vende tilbage. Jeg kender ikke navnet, men den blomsterforretning jeg normalt køber blomster i, bruger den ofte til "fyld" i buketter. Jeg skal til Sjælland i morgen for at aflevere mit barnebarn, som har været på vinterferie. Så hvis du ikke har fået svar inden tirsdag, vil jeg kører op i blomsterforretningen og spørge om navnet. Egentlig vil jeg også gerne selv vide det.

Med venlig hilsen
Franksp (Fyn)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-02-03 22:02

Hej lillemig - ja den kunne godt ligne en sådan - så er spørgsmålet bare hvilken en af dem.....

Ja tak franksp, det lyder fint - havde sel i tankerne at spørge i blomsterforretningen næste gang, men hvis du allerede har svar tirsdag passer det jo så fint.

Glæder mig til at få det afklaret ....

Fortsat god søndag allesammen

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 17-02-03 07:49

til fnollerpigen.

det skulle vel ikke være grønne asparges.
hej.fjordglimt

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 17:42

iihhh jo seriøst, det ligner grønne asparges helt enormt endda .....
og med et strejf af stok-rose ....

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 17-02-03 20:28

Min blomsterhandler kalder dem voksblomster.
Jeg slog lige voksblomst op i leksikon (latin: Hoya carnosa - kinesisk slyngplante), og ledte efter hoya carnosa på nettet, men det er ikke den samme blomst.

Jeg vil bare lige skrive det, så du ved at måske har blomsterhandlerne ikke nødvendigvis helt tjek på det med blomsternavne. Men hvis du ikke skal bruge det til andet end at have fat i den blomst igen hos en blomsterhandler, så er det måske godt nok at kalde den voksblomst (med mindre seføli at det kun er min blomsterhandler der kalder den voksblomst...).

ps. savner iøvrigt en blomster-smiley

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 21:44

Ja en blomster smiley - det må vi have sådan een må vi hellere få.....

Voksblomst - ok !!
ja det lyder næsten mest som et fagudtryk .......

Glæder mig til, at høre hvad Franksp`s blomsterhandler siger .... imorgen.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-03 23:08

Hej fnollerpige

Da jeg bliver på Sjælland et par dage og da jeg ikke vil svigte dig, skrev jeg en mail til min egen planteskole. En af de største i Danmark. Den ligger i Langeskov.
Her kan du se hvad jeg skrev:

Til: charlotte@langeskov-planteskole.dk <charlotte@langeskov-planteskole.dk>
Dato: 17. februar 2003 16:32
Emne: Hvad hedder denne blomst?

Kære Charlotte

Kan du venligst oplyse mig om, hvad den blomst hedder, som jeg har vedlagt 2 billeder af.
Den bruges ofte i buketter og jeg synes den er meget smuk.

Kan den dyrkes i Danmark? - og overvintre?

Er det en plante som I sælger?

Jeg vil være dig meget taknemmelig, hvis du kan hjælpe mig. Jeg har ledt i alle mine blomsterbøger, men kan ikke finde den.

Med venlig hilsen

Frank .........................

Her kan du læse deres svar:

Kære Frank.

Planten hedder Chamelancium uncinatum. Den bruges meget som afskåret, men kan også dyrkes i havestuer eller som stueplante. Den er ikke hårdfør.
Vi har små eksemplarer i butikken i øjeblikket. Den findes i flere farver. Forvent ikke at kunne klippe af den foreløbig.

Venlig hilsen

Charlotte Andersen.

Her har du et par links, så du kan se hvordan arterne ser ud. Når jeg om et par dage kører hjem fra Sjælland, stopper jeg i Langeskov og prøver at købe et par planter.

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/gall2ae.html#cu-image

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/APOL28/dec02-8c.html

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/APOL10/jun98-3c.html

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/APOL16/dec99-1a.html

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/APOL26/jun0214c.html

http://farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/APOL26/jun0214f.html

Det var en sjov opgave at gå i gang med. Jeg ville løse den, da jeg også selv synes blomsten er meget køn.

Med venlig hilsen

Frank

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 23:20

Tusind tak franksp - jeg er hermed overbevist - måske det så osse er rigtigt at den bare i daglig tale kaldes voksblomst ..... ( det er vist osse nemmere end Chamelaucium )
- men du skal have tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 23:22

Tak for svaret Franksp.

glæder mig til at høre mere om hvordan det går dig med de eksemplarer du evt. køber - er enig med dig det er en meget, meget smuk plante

hold mig gerne uderrettet ( hvis du gids altså )

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-02-03 23:24

P.S fandt lige en side hvor den omtales som voksblomst ( wax flower )
så NinaM du var på rette spor

http://www.australiaplants.com/Chamelaucium_uncinatum.htm

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-02-03 06:50

Hej Fnollerpige.

Jeg skal nok holde dig underrettet om planterne trives.

M.v.h.
Frank