/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvilket dyr er det?
Fra : vaxen
Vist : 7832 gange
100 point
Dato : 20-01-08 14:48

Hej hej!

Vi kan om natten høre et dyr, der tumler rundt i vores krybekælder.
Den har fundet vej ind igennem en udluftningskanal, der var stoppet til med kyllingenet og isolering. Den har formået at få trukket det ud flere gange.

Vi hører den om natten, hvor den har en meget karakteristisk skrigen - den lyder som en kat, der hvæser i hvert åndedræt.
Ingen tvivl om, at det ikke er en kat, men hvad hulen er det så?

Nogen forslag?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-01-08 14:54
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 15:00

Siger de sådan?

Jeg synes jeg har læst mig til, at de ikke giver mange lyde fra sig...

Vi har overvejet muligheden, da vi i flere år har haft husmår i vores udebygninger.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 15:31

Her er en beskrivelse af husmårens opførsel - Den passer ikke helt med "dit" dyr:http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/husmaar.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 15:40

Husmår lugter som regel også rigtigt klamt Sprøjt lidt deodorant eller noget af konens parfume som hun ikke rigtig gider at bruge mere det kan de ikke lide De kan heller ikke lide larm sæt feks en højtaler derned og spil lidt rock med jævne mellemrum Jeg taler af erfaring Mortalin Hmmm jae de sætter lidt gift som regel og er det er så det Mår som jo egentlig er et skadedyr skal du også selv betale for at få "udryddet" og det er jo også et truet dyr såeeeee Prøv lige mine ideer

Mvh Dyrevennen SunovichFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 15:41

Hullet en mår kommer ind ud af skal ikke være meget større end et hønseæg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 15:46

Nå valdes link har jeg skrevet Nej men sku da tro det Hi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 15:47

Jeg må indrømme, at jeg nok ikke hælder helt til mår-teorien...

Vi bor i et temmelig gammelt hus, så huller af hønseægsstørrelsen er til at finde - vi har kampestenssokkel og der er da lidt indgange hist og pist. Foruden den udluftningskanal, som den jo selv sørger for at gøre tilgængelig.

Er der eventuelt nogen der ved, om mink siger lyde?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 16:34

mink: ja når de lever i farm gør de da.

ildere siger ogaå lyde men jeg kender dem ikke:http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1627

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-01-08 16:34

->vaxen
Måren er praktisk taget næsten lydløs, især om natten der er dens jagttid. Som du selv er inde på er det nok nærmere en mink, som bestemt ikke er kendt for at holde kæft.
Du må ned i kælderen og lede efter eskrementer, mårens er meget karakteristiske og ligner slet ikke minkens.
Det er ikke et problem at fange mink i fælde, det er det derimod med mår.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 16:38

Dabj, tak for infoen Siger minken netop de der hvæselyde, der lyder som en kat, der har det rigtig skidt?

Det bliver lidt svært at komme i kælderen - det er en krybekælder, så der er rigelig plads til de små dyr, men meget begrænset plads til os mennesker

Angående fælden - vi har nogle katte, der også opholder sig i krybekælderen - hvordan hulen undgår vi, at det er dem, der går i fælden?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 16:45

ilderen er måske en mulighed? Det er blevet moderne at holde ildere som tamdyr, så de kan da leve i hus.
http://search.live.com/results.aspx?srch=105&FORM=IE7RE&q=m%c3%a5rdyr

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 16:47

Vi har en minkfarm nogle hundrede meter væk fra vores hjem, så jeg anser det for at være en god sandsynlighed - vi har haft besøg af mink før, men ikke så tåbeligt et sted som i vores krybekælder

Ildere tror jeg ikke der er så mange af i mit område. Bor langt langt ude på landet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 17:01

Jeg tror ikke man kan komme så langt ud på landet at der ikke kan være ildere!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-08 17:21

Citat
Den har fundet vej ind igennem en udluftningskanal, der var stoppet til med kyllingenet og isolering. Den har formået at få trukket det ud flere gange.

Det er jeg næsten sikker på, at en mink ikke ville gøre....

Citat
Vi hører den om natten, hvor den har en meget karakteristisk skrigen - den lyder som en kat, der hvæser i hvert åndedræt.

Kunne godt lyde som en mår....og de der tror, at en mår ikke siger noget særligt, tager meget fejl

De siger nemlig lige nøjagtig den lyd du beskriver, og derudover har de nogen uhyggeligt, høje skrig, næsten som når katte er oppe at slås.

Men det kunne faktisk også være en ilder, de siger også de lyde, men en ilder ville nok ikke vælge et hus at flytte ind i.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 17:26

Jeg ved, at ingen af naboerne i omegnen har ildere, men ved selvfølgelig ikke, om ildere vil løbe kilometervis for at finde en kælder at smutte ind i...

Angående måren - jeg har søgt og søgt efter steder der beskriver deres lyde, og det eneste jeg kan finde er, at de faktisk forholder sig temmelig lydløst. Jeg har heller ikke før hørt noget til den mår, jeg ved har huseret i vores udebygninger...
Derimod har jeg kunnet finde et par steder, der beskriver en minks lyde, og det er netop en hvæsen..

Jeg ved ikke, hvad der er ret og vrang..

Det kunne være rart - er det en mår, er det vores ansvar, er det en mink, skal ejeren af minkfarmen gøre et eller andet ved krapylet....
Vi bliver jo vækket flere gange på en nat - hunden går helt besærk over de kattelignende lyde der

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 17:30

Og det passer altså ikke at mår er lydløse Men at de lugter fælt er helt rigtigt og de kan skam sagtens larme noget der lyder som en cykel der bliver pumpet altså en hvæsende lyd er når pindsvin er igang med at bolle Meeen det er nok lidt uden for parringstid endnu

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 17:33

ALtså så sig lige om der LUGTER GRIMT dernedefra for det gør der hvis det er MÅR og der ku jeg sku heller lige finde en side med lugte

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 17:38

Der lugter ikke grimmere end der plejer at gøre

Og lyden er bestemt ikke som en cykelpumpe, men som en meget gal kat, der bliver ved med at hvæse uden ophold..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 17:48

Et sikkert tegn på mårens tilstedeværelse vil være dens ekskrementer. De er normalt 8-10 cm lange og 1-2 cm tykke, og som regel er de snoede og trukket ud i en spids. Indholdet består af hår, fjer og knoglerester. Husmårens ekskrementer lugter stærkt, og den bruger ofte særlige latrinpladser, hvor der kan ligge store mængder ekskrementer.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 17:57

Jeg kender mårens ekstrementer - har tit set dem i vore stald.. Men har svært ved at få øje på dem nede i krybekælderen

Gad vide, om man kan se forskel på mink-spor og mår-spor, hvis vi drysser noget mel ud i det hul, den løber ind af.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 18:26

Det er en af jeres husmår som er flyttet ind i jeres underetage, ingen tvivl om det, hvis du vil se spor efter den, som du selv foreslår, så er her en tegning af sammenligne med, rul lidt ned på siden: http://www.skoveniskolen.dk/default.asp?m=10&a=1624 og her der minkspor, stadig rulle lidt ned: http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1701

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-01-08 19:26

Tak tak, vi går ud og svinger melposen..

Og så må vi se, om vi kan se forskel på de spor der - de ligner til en forveksling hinanden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-08 13:02

Var der slet ingen små aftryk af poter ? Er det et spøgelse som huserer ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-01-08 13:26

Spøgelse? Jeg kan ikke finde noget om dem på nettet!
Men jeg tænker lidt på hvordan ved du at det ikke har noget med jeres katte at gøre? En mår er et stort dyr- ca 70 cm med hale, en ilder er ca 10 cm mindre. Kattene vil sikkert forsvare sig når sådan en dukker op - hvæse og hyle som når de ellers slås.?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-08 19:32

Jeg ser nu, at du også nævner at kattene bruger den krybekælder....så tvivler jeg meget på det er en mår.......de undgår helst steder der lugter af kat eller hvor katte færdes i det hele taget.

Citat
Siger minken netop de der hvæselyde, der lyder som en kat, der har det rigtig skidt?

Næ, men det gør et pindsvin

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-08 20:11

Dova jeg har nævnt pindsvins hvæselyde der lyder som når manpumper cykel men godt nok i forbindelse med parring men der blev svaret nej

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-01-08 21:45

jeg ser eller hører ingen pindsvin for tiden men læs lige afsnittet om pindsvinets lyde: http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1127

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-08 21:47

Citat
Dova jeg har nævnt pindsvins hvæselyde der lyder som når manpumper cykel men godt nok i forbindelse med parring men der blev svaret nej

Jamen det er ikke DEN lyd

Det er den lyd som et utilfreds pindsvin siger , og som lyder som en en kombination af hyl og så den hvæsende, astmatiske hostelyd en kat siger når den er syg og skal brække sig.

Første gang jeg hørte et pindsvin sige sådan, troede jeg en af mine katte var alvorligt syg og i knibe under en stor træstak........nærmere undersøgelser frembragte et meget vrantent pindsvn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-08 22:58

ja selv om der er mange pindsvin her hvor vi bor har jeg sku aldrig hørt din meget levende fortalte lyd fra dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-01-08 00:00

Citat
ja selv om der er mange pindsvin her hvor vi bor har jeg sku aldrig hørt din meget levende fortalte lyd fra dem

Det havde jeg sgu heller ikke, anede ikke pindsvin kunne sige sådan........og da jeg først havde fået flyttet den træstak, og fandt det S***** pindsvin og ikke en syg eller tilskadekommen kat, var det lige før jeg havde lyst til at gi' den anledning til at sige sådan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-08 03:23

Er der ikke noget med at pindsvin ligger i dvale på denne tid af året så den kan udelukkes, medmindre at en eller anden har forstyrret vintersøvnen, så er stakkels kræ i livsfare, den er underafkølet og kan ikke finde føde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-08 08:59

Ovn! Læste lige, at de finske bjørne er vågnet af deres hi. Ja det var vist noget med os, menneskedyr, der havde forstyrret dem, ved at smadre deres livscyklus, men skidt pyt med det

Mon det også ku være sådan, med Pindsvin.???

Fra den optimistiske SunoFisk Der da bare får mer vand at svømme i med tiden

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-01-08 10:19

Nå, det der melprojekt, det holder ikke en meter, når det blæser en halv pelikan. Endnu intet resultat

Pindsvin, som I skriver om kan udelukkes.

Min mand har stået og hørt det her dyr bevæge sig ud og ind af hullet og løbe rundt i bedet nedenunder. Det er bestemt ikke noget pindsvin.

Så vi er stadig ved enten mår eller mink....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-01-08 10:21

Hov forresten - angående katte og mår, så har husets katte og husets mår opholdt sig i det samme område i flere år - nemlig i vores stald, hvor vi opbevarer halm.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-08 10:29

Så sæt et Webcam med bevægelsesprogrammet sat til og lidt lys på så må i jo ku se hvad det er Og hvis lys er for meget så er det jo måneskin i disse dage

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-08 10:30

Og så kan i efterfølgende sende det herind så vi andre også kan få glæde af det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-08 12:13

ja jeg har også set, at katte og mår kan færdes i samme område. - Jeg synes altså det er spændende det her - Husk at fortælle hvad det er hvis i flinder ud af det.
Selv om det er en mild vinter så tror jeg ikke på pindsvin, deres fødeemner skal jo også være til stede , nå men i har også set nok til at det er udelukket.

Jeg findet lidt om mink:
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1701

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Rovdyr/Mink.htm

http://www.skovognatur.dk/Nyheder/221007_2000Undslupnemink.htm