/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hardware problemer?
Fra : nettys-sauna
Vist : 2514 gange
200 point
Dato : 20-01-08 13:35

Jeg har haft en del problemer med min computer og har derfor været nødt til at købe Windows Vista Home Premium på disc fremfor den præinstallerede version, der lå på computeren før.
Det virkede også fint nok uden de store problemer, men pludselig begyndte computeren at melde om fejl og mit dvd-drev virkede ikke. Det stod ikke engang registreret inde i "Denne computer".
Det har så gjort, at jeg nu slet ikke kan komme ind i min computer. Jeg har prøvet diverse ting med de funktioner, som lå på discen med Vista bl.a. systemgendannelse, startreparation, geninstallering af Vista, hukommelsesgiagnosticering osv.
Men ingen af delene hjalp. Enten fik jeg besked på, at jeg kunne ikke pga. fejl på disk ellers så udførte den fx hukommelsesdiagnoticeringen men åbnede op og endte i sort skærm, uden at jeg kiunne komme ind på computeren. Men i hukommelsesdiagnosticering stod der så noget med, at der var registreret hardwarefejl og man skal kontakte producenten.
Så jeg kan altså slet ikke logge ind på computeren, da den ender i sort skærm efter den grønne loading-dims er færdig med at loade.
Jeg har endda forsøgt at logge ind i fejlsikret tilstand, men det kunne jeg heller ikke få lov til, da computeren bare stopped/frøs, da den ellers havde fundet de nødvendige filer til fejlsikret tilstand, som lå i system32.

Så altså - jeg føler mig lidt på bar bund og håber virkelig at nogle af jer kloge hoveder ;) vil kunne hjælpe mig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 13:40

Hvis du har formatert din harddisk og lagt Vista ind fra en dvd, så mangler du drivere til dit bundkort, det er derfor at der er en recovery disk med, i stedet for en ren Vista dvd

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-01-08 13:42

hej - jeg kører nu ikke vista,men prøv følgene:
1) boot fra din windows cdrom (tryk del under start i bios sættes cdrom til at boote først - find det der inde),lav derpå en reperation ved hjælp af vista når du få tilbudet.
2)ta alt unødvendig hardware ud af maskinen,netkort,lydkort osv kun bundkort,og hardisk og grafikkort tilbage,sæt evt et andet grafikort i.

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 13:43

Hvad skal jeg så kunne gøre ved det, for at det virker?
Jeg har jo haft computeren op at køre, men så begyndte den så at gå i sort
Er der ikke noget jeg selv kan gøre?

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 13:44

Citat
hej - jeg kører nu ikke vista,men prøv følgene:
1) boot fra din windows cdrom (tryk del under start i bios sættes cdrom til at boote først - find det der inde),lav derpå en reperation ved hjælp af vista når du få tilbudet.
2)ta alt unødvendig hardware ud af maskinen,netkort,lydkort osv kun bundkort,og hardisk og grafikkort tilbage,sæt evt et andet grafikort i.

Jeg fik ikke lige nævnt, at det er en bærbar computer jeg har, så kan ikke lige se, hvordan jeg selv skal kunne rode med hardware.
Jeg har prøvet de reparations-muligheder, der lå i Vista, men resultatet ender som sagt bare i sort skærm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 13:52

Hvilken bærbar har du ? Du kan sandsynligvis hente bundkort drivere inde hos producenten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 13:53

Formaterede du harddisken dengang du kørte den nye Vista dvd ind ?

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 13:58

Citat
Hvilken bærbar har du ? Du kan sandsynligvis hente bundkort drivere inde hos producenten

Jeg har en Acer Aspire 9410, men hvordan skal jeg kunne installere noget, når jeg ikke kan komme ind i computeren?

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 13:58

Citat
Formaterede du harddisken dengang du kørte den nye Vista dvd ind ?

Ja, jeg formaterede den som det allerførste, da jeg fik det nye Vista.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 14:00

Du er jo på her hent drivere og brænd dem på en cd, start din bærbare fra cd og installer

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 14:03

Citat
Du er jo på her hent drivere og brænd dem på en cd, start din bærbare fra cd og installer

Det er fra en anden computer ikke min egen..
Men hvis jeg brænder bundkort-driveren ud på en cd og booter derfra, skulle jeg så gerne kunne installere det på trods af at jeg ikke kan komme ind på selve computeren?
- Og i så fald, vil du måske hjælpe mig og fortælle hvilke af driveren på Acers hjemmeside, som er mit bundkort?

Linket til lige præcis min computer er her:
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_9410.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-01-08 14:12

Ubesvarede spørgsmål fra nettys-sauna
--------------------------------------------------------------------------------

1 20-01-08 200 Hardware problemer? (10) MS Windows

2 07-01-08 50 Varmepude (8) Andet helbred

3 28-11-07 20 Rippe DVD til AVI (10) Film

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 14:15

Citat
Ubesvarede spørgsmål fra nettys-sauna
--------------------------------------------------------------------------------

1 20-01-08 200 Hardware problemer? (10) MS Windows

2 07-01-08 50 Varmepude (8) Andet helbred

3 28-11-07 20 Rippe DVD til AVI (10) Film

--------------------------------------------------------------------------------

Tak for påmindelsen.. Skyndte mig da lige at give point

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-01-08 14:16

- fint nok...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 14:18

Intet jeg hellere vil, end at hjælpe dig, men jeg er ikke den store nørd når det kommer til bundkort, vent lidt der kommer sikkert nogen som kan fortælle dig hvilke drivere, måske dem alle, du skal hente herfra:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/aspire_9410/vista/Applications

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 14:20

Citat
Intet jeg hellere vil, end at hjælpe dig, men jeg er ikke den store nørd når det kommer til bundkort, vent lidt der kommer sikkert nogen som kan fortælle dig hvilke drivere, måske dem alle, du skal hente herfra:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/aspire_9410/vista/Applications

Mange tak for hjælpen i hvert fald alligevel ;) Håber i hvert fald der er nogen, der vil hjælpe, og skal nok give point med det samme ved svar, der kan bruges.
For jeg vil virkelig gerne få min computer til at virke.

Kommentar
Fra : nettys-sauna

Dato : 20-01-08 14:53

For lige at gøre det mere klart, så lå der før et Vista derpå, som fulgte med computeren. Sådan et hvor man skulle bruge Recovery-disce, men det virkede af en mystisk grund ikke, så valgte at købe et helt nyt vista. Derfor formaterede jeg computeren først og lagde det nye Vista ind.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-01-08 15:01

Citat
så lå der før et Vista derpå, som fulgte med computeren. Sådan et hvor man skulle bruge Recovery-disce, men det virkede af en mystisk grund ikke

???

- har du nogen anelse om hvor pc'en stammer fra? Hvis du køber en OEM Vista, så har du også et licensnummer...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-01-08 15:07

- min brors Acer virkede i 5 dage...
Retur, 5 uger, tilbud om en ny eller pengene tilbage...
Han tog pengene...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-08 15:43

Hvis ikke ovenstående virker.

Altså den kan køre lige efter at du har installeret din Vista.

Formater din comp og installer Vista. (har du flere partitioner på den comp)
Lad netkabel være isat mens den installerer.

Sig NEJ til auto opdatering.

Nu skal du ud og hente drivere på nettet som du har fundet

Linket til lige præcis min computer er her:
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_9410.html
Og det er i drivers and utilitys du skal hente.
Du skal bruge dem alle sammen, men jeg er lidt i tvivl om hvilken der skal installeres først...........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 23:37

Her i aften har jeg fået fingrene i en Acer TravelMate 7520, som jeg kører vedligehold på, belært af dit spørgsmål har jeg fået brændt backup dvd nu, både en Factory Default Configuration Backup og en driver og application backup, det er den sidste som er interessant for dig, gad vide om du kan bruge disse drivere ? De kunne jo sendes til dig, det er en ISO fil, klar til at lægge i dvd skuffen og installere
Men jeg er så usikker på om de vil kunne bruges på din bærbare Acer Aspire, at jeg vil anbefale dig at ringe til support i morgen, alle dine nødvendige drivere ligger til download, men du skal have dem installeret på din maskine, det vil sige brænde en boot bar dvd og de skal installeres i rigtig rækkefølge, prøv at ringe til Acer support på nummer 38 48 73 42 og lyd så uvidende at de sender dig en ny recovery dvd, du får så sendt nogle papirer som du skal udfylde og sende tilbage, du vil så få sendt en recovery dvd med Vista og alle nødvendige drivere, simpelhen som din Aspire skulle være den første dag du startede den, når du kører den ind skal du bruge din licens som er på Vista mærkatet, som er klæbet på under bunden, så skriv den af før du begynder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 23:42

TravelMate som jeg omtaler, har Viste Home Premium installeret

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-01-08 14:47

nå noget skal der ske -
lav en ram test - klik her
http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip
pak filen ud er en iso fil brænd det med nero (eller andet ) som billed fil på en cd.boot fra cden og kør programmet i 6-7 timer.