/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ane Marie Sørine Hansen
Fra : vith
Vist : 976 gange
200 point
Dato : 19-01-08 17:48

I FT 1916 Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uvelse, Lystrup står hun som Ane Marie Sørine Hansen, gift med Hans Peter Hansen og 4 børn, der alle hedder Leth Hansen.

Hvor kom hun fra, og hvem var hendes forældre?

Jeg har følgende ledetråde:

Den unge pige, Laura Meta Jensigne Knudsen, er muligvis hendes søster, så Ane kan muligvis være døbt Knudsen (eller Leth eller Leth Knudsen).

I FT står at Ane er født 13/9 1882, men iflg. hendes gl. kørekort er hun født 1881, hvor hun iøvrigt står som Anna M.Hansen.

Iflg. familien kom hun fra en stor gård i Jylland.

Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 18:06

Størst sandsynlighed for at finde Leth Knudsen i Midt eller Sønderjylland...

Viborg, Randers og Århus? amter samt Ribe amt??
Foreløbig hilsen Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:15

Jeg har søgt på alle jyske amter på DDD, men ikke fundet noget, men det er mit indtryk, at deres søgemaskine ikke altid fungerer optimalt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 18:15

Måske hendes farfar med sønnen Jens som hendes far:
"
Aarhus, Framlev, Framlev, Lillering, , 104, FT-1860,
Knud Laursen 52 gift Skovfoged og Huusfader Harlev Sogn, Aarhuus Amt
Kirsten Marie Christensen 39 gift hans Kone Lyngby Sogn, Aarhuus Amt
Jens Leth Knudsen 10 ugift [deres søn] her i Sognet
Carl Knudsen 6 ugift [deres søn] [her i Sognet]
Christian Knudsen 4 ugift [deres søn] [her i Sognet]
Laura Knudsen 13 ugift [deres datter] [her i Sognet]
"
På min hjemegn Det SydVestlige Himmerland var der flere Leth familier, Svend
Hedder nogen i familien Jens

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:20

Nej, der er ingen Jens i familien, Ane fik kun piger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 18:26

Fra Family Search:
"
LETH KNUDSEN Marriages:
Spouse: METTE KIRSTINE MOGENSEN Family
Marriage: 26 NOV 1879 Harlev, Aarhus, Denmark
Husband Age at Marriage: 28
Wife Age at Marriage: 26
"
Mon det er Jens der gifter sig her?
Er der så nogen Mette Kirstiner?? Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:26

Men hvad med det der Leth - sprang det tit en generation over? Jeg kan se at "din" Jens Leths forældre IKKE hedder Leth.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:30

Jeg kender slet ikke nogle af Ane Maries aner - kun efterkommere, og der er ingen Mette eller Kirstiner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 18:36

Jeg aner jo ikke hvor Leth kommer fra i den Knudsen familie...
(hvis hun kun hed Knudsen er jo næsten umugligt uden flere oplysninger)

Gammel Harlev ligger øst for Århus, nu med golfbane, har været der forbi, Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:40

ja, det er en hård nød at knække, når jeg ikke har fødenavnet. Jeg ved heller ikke hvor Leth kommer fra, men det er ihvertfald ikke på fædrene side.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 18:41

Men jeg kunne selvfølgelig tage dine forslag med Jens og Mette og se hvem, der er deres efterkommere.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 19-01-08 18:46

Det var Jens der blev gift med Matte Kirstine:
"
Aarhus, Framlev, Harlev, Taastrup Mark Harlev Sogn Aarhus Amt, 1 Bolssted, 48, FT-1880,
Jens Leht Knudsen 29 Gift Husfader Jorbruger og Snker [Snedker] Framlev Sogn Aarhus Amt
Mette Kjerstine Mogensen 26 Gift Husmoder Harlev Sogn Aarhus Amt
Ane Marte 60 Enke Aftægtskone Harlev Sogn Aarhus Amt
Kresten Jensen 24 Ugift Sneker Galthen Sogn Aarhus Amt
"
Dette er desværre før de får børn, Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-01-08 18:51

Du må en tur på Rigsarkivet for at finde hende i de fremtidige Folketællinger eller på Landsarkivet i den del af landet hvor hun er død for at se hvad der står der - så får du sikkert forklaringen.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 19:16

Gør som Lis siger,
jeg søger kun på nettet for sjov, ligesom når du lægger pudslespil.

Familien fra Harlev er jo kun en mulighed, hvis de ikke hed Leth Knudsen er der jo mange...

Men jeg husker at golfbanen var indrettet i en gammel gård,
det kunne jo være sjovt hvis det var Ane Maries fødegård, Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 19:21

Ja, jeg er sikker på at Lis er inde på noget af det rigtige, men ... det er en hel dagsrejse for mig at komme til Kbh (og en dagsrejse tilbage) - så jeg prøver at finde så mange oplysninger som muligt via nettet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 19:47

Så let giver vi jo heller ikke op, her er dit input:
"
Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uvelse, Lystrup, 20 og 35, , FT-1916
Hans Peter Hansen 7/5-1883 Gift Husfader Sadelmager og Købmand
Ane Marie Sørine Hansen 13/9-1882 Gift Husmoder
Eli Leth Hansen 23/8-1906 Ugift Barn
Esster Leth Hansen 27/1-1908 Ugift Barn
Gerda Leth Hansen 1/7-1909 Ugift Barn
Hariet Leth Hansen 8/6-1912 Ugift Barn
Ane Henriette Hansen 12/11-1848 Enke
Laura Meta Jensigne Knudsen 14/7-1898 Ugift Ung Pige
"
Er det ikke usandsynligt at den 16-18 år yngre Laura skulle være en søster til Ane Marie?
Snarere end niece?? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-01-08 20:18

Fra DDA 1890 det her må være Hans Peter Hansen 6 Ugift Barn - Uvelse Sogn gift med Ane Marie Sørine Hansen 13/9-1882 Gift Husmoder i 1916
Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uvelse, Lystrup, Hus, N: 19, 8 F1, FT-1890, B6846
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Hansen 48 Gift Husfader Sadelmager Lyngby Sogn far til ovennævnte
Ane Henriette Hansen 41 Gift Husmoder - Frederiksborg By mor til ovennævnte og med i folket.. 1916
Lovise Marie Hansen 12 Ugift Barn - Uvelse Sogn
Vilhelm Laurits Hansen 10 Ugift Barn - Uvelse Sogn
Hans Peter Hansen 6 Ugift Barn - Uvelse Sogn
Karen Birtine Hansen Under 1 Aar Ugift Barn - Uvelse Sogn

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 21:15

Svend - jo, Laura er sandsynligvis søster til Ane Marie, for sidstnævnte havde en langt yngre søster kaldet "Signe", som hed Knudsen til Efternavn, og Laura hedder jo Jensigne.

Senta - jo, det er den samme Hans Peter Hansen, hans aner har jeg fundet tilbage til midten af 1700-tallet - men det er Ane Maries aner jeg ikke kan finde.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-01-08 21:28

Prøv at bede om et opslag på Dis-Danmark som lis foreslog og så Folketællinger fra Uvelse Frderiksborg evt 1901 osv.
jeg tror , hvis det er anne maries søster Signe", der hed Knudsen er leth sikkert et mellemnavn.
derudover hvis du ved hvor, og hvornår hun er død, har du også muligheden for at finde anne marie i kirkebogen der hvis de ellers er afleveret til arkivet.
,du skriver, efter Anna M.Hansen. gl. kørekort er hun født 1881 , hvor, hvad motorkontor er det kørekort fra ???
det var måske også en mulighed???
efternavnet Hansen har hun sikkert giftet sig til .
senta

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 21:37

Der står desværre ikke noget motorkontor i kørekortet, og heller ingen by.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-01-08 22:08

Ser lige at folketællingerne kun går til 1880 i fx. Århus Amt, så er det jo ikke så mærkeligt, jeg ikke kan finde dem.

Kirkebog for Uvelse slutter 1891.

DIS-Danmark ved jeg ikke lige hvordan virker - endnu (men jeg har også kun lavet slægtsforskning i en lille måneds tid!) Det vil jeg undersøge nærmere.

God ide med hvor og hvor de døde - det vil jeg spørge familien om i morgen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-01-08 22:16

prøv at kontakte
http://www.hillbib.dk/lokalhistorisk/Arkivetssamlinger.aspx
du kan være heldig de evt. har vejviser eller andre oplysninger om dine aner.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 10:52

Der har tidligere været spugt om Leth her i dette forum:
Prøv at skrive Leth oppe under søg og du får 9 spørgsmål, 8 før dit...

Tvivlsomt om din Leth Knudsen familie er nævnt i nogen af dem? Men måske??
Her et uddrag fra den sidste; marts sidste år...
"
Citat
Født 11 April 1904 i Willemoesgade 6.
Ricard Emil Bach
Forældre: Formand Søren Christian Bach
Jensine Madsen
36 Aar.
Døbt af Pastor Munch d. 27 Novbr. 1904
Faddere: Arbmd. Chr. Mikkelsen
Forældrene
Bestyrer P.Leth
"
En P. Leth stod altså fadder i Århus i 1904...
Måske en bror til din Ane Marie Sørine???

Hilsen og God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 10:59

Et tidligere råd til mig fra Lis:
"
Hej Svend.

Prøv at kontakte Finn Leth i Odense - han ved en del om navere. Du kan finde hans mail på Dis-Danmark.

Jeg vil samtidig skrive til og med henvisning til dette spørgsmål.
Lis
"
Kender du Finn? Måske ved han mee om din familie?? Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-01-08 11:06

ok, Svend - jeg tjekker lige hvad der er her på kandu (tænk, at jeg ikke selv har tænkt på det!)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 11:11

Og der findes en slægtsforsker i DIS: Christian West Knudsen der kender sin fars Leth familie;
Se her:
http://www.chrwest.dk/

Prøv at kontakte ham, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 12:02

Eneste familie blandt 158 Leth i Århus i 1880 hvor Knudsen navnet også forekommer:
"
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 15, 253/søndergade, 26, FT 1880
Jens Knudsen Jensen Leth 43 Gift Husfader Arbeismand Framlev
Ane Dorthea Leth Født Andersen 39 Gift Husmoder Ammitsbøll Weile Amt
Karoline Jensen Leth 13 Ugift Hans Datter Framlev
Anders Sine Jensen Leth 11 Ugift Hans Datter Framlev
Jens Jensen Leth 8 Ugift Hans Søn Framlev
Johana Marie Eline Jensen Leth 5 Ugift Hans Datter Labing
Anto Marius Jensen Leth 3 Ugift Hans Søn Labing
"
Hvis Ane Marie fødes 2 år efter og Laura Metta "Signe" hele 18 år efter,
så var moderen Ane Dorthea hele 47 år ved fødselen...

Og Signe en rigtig efternøler; var hun kvik nok? Svend

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-01-08 12:23

Wow - den ser interessant ud, svend , den kigger jeg lige nærmere på. Måske er Ane Marie født i Labing.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-01-08 12:47

Svend -

Du har simpelthen ramt rigtigt helt fra starten!

Har fået oplysninger om at Anna Marie blev født i Harlev Sogn - og har nu fundet hende i kirkebogen.

Hendes forældre var Jens Leth Knudsen og Mette Kirstine Mogensen - så du havde ret!!

Så det kan være at jeg skal kigge på golfbanen næste gang jeg kommer på Århus-kanten

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 23-01-08 12:48

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-08 14:43

Det var da godt...

Selv tak, Svend