/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Solfilm!
Fra : Laika_pigen
Vist : 1020 gange
54 point
Dato : 19-01-08 17:41

Min Bettebror har i sin bil, får monteret solfilm.

I bagruden/sideruderne bagi og sideruderne foran!

Så var han til syn igår med bilen og den bestod så ikke.

KUN FORDI DER VAR SOLFILM PÅ SIDERUDERNE FORAN!

Det hele er monteret ved BileXperten i Aalborg.

De sagde at det var LOVLIGT i sideruderne foran når bare der var MIN. 35% lys gennemtrængen!!!!

Det er der/ eller retter var der!

Nogen som kender disse regler og evt. et link dertil????

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-01-08 17:44

Citat
MIN. 35% lys gennemtrængen

Der skulle ha stået MIN 40%

Accepteret svar
Fra : Niederhof

Modtaget 64 point
Dato : 19-01-08 17:45

Prøv at læse side 4 i dette dokument http://www.fordp7.dk/pdf-filer/syn.pdf

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-01-08 17:52

Tak for svaret Niederhof.

Takker for det hurtige svar.

Fandt selv denne her bagefter, her står det mere overskueligt!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-08 17:53

Citat
Solfilm og toning af ruder

Hvor meget må man tone sine ruder?
I alle biler skal forruden og de forreste sideruder have en lysgennemgang på mindst 70%. Der må aldrig sættes solfilm eller lignende på de forreste ruder. Toning er kun lovlig som indfarvning fra fabrikkens side.

I personbiler er det nu tilladt at anvende solfilm på bagerste sideruder og bagruden, men hvis lysgennemgangen er under 70% skal bilen have et udvendigt højre sidespejl. Solfilm skal have en vis lysgennemgang, dvs. den må ikke være uigennemsigtig.

http://www.trm.dk/sw23090.asp

Så din bror er forkert informeret.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-01-08 17:56

Ans

Citat
Så din bror er forkert informeret.

Ja og jeg var faktisk selv med dernede dengang det blev ordnet.
Og nu siger de, "Det var vi aldrig sagt var lovligt!"

Sådan nogle bondee

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-08 18:02

Det er muligt at de bonde siger de aldrig har sagt det, men de må da vide, at det de monterede ikke var lovligt og have gjort din bror opmærksom på det.

Men det er jo også en måde at tjene penge på.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-01-08 18:06

Hvis montagearbejdet er udført med regning, og din bror har en kvittering, hvor det fremgår at de har monteret solfilm i det forreste sideruder..... gad vide hvad BilXperten's topledelse vil sige til sådan ensag (eller BT / Ekstrabladet) ???

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 19-01-08 18:19

Det er da udmærket at der er grænser for hvor ugennemsigtig at vinduerne må være, en af grundende er at andre trafikanter skal have mulighed for øjenkontakt med føreren af bilen.

Men uanset dette er det jo noget svineri at BilXeksperten undlader at gøre opmærksom på ulovligheden med den for tætte film.