/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykelbremse piver/hyler
Fra : mtychsen
Vist : 6737 gange
20 point
Dato : 19-01-08 16:59

Hej,

forbremsen på min MBK Nobly damecykel piver/hyler enormt højt og ubehageligt, når jeg bremser. Bremsen er en V-bremse (tror jeg nok det hedder), hvor to bremseklodser går i berøring med følgen og bremser cyklen.

Bremser jeg enormt lidt, siger det ikke noget. Men lige så snart jeg bremser normalt og derover, så larmer det enormt.

Bremseklodserne er langt langt fra slidt (stort set nye), og fælgen ser også du til, at have det godt. Kan det være traffikfilm på klodserne/fælgen der skaber larmen?

Hvad skal jeg gøre, for at fjerne det? Er en grundig rengøring nok?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-01-08 17:07

- sikkert fordi at bremseklodserne er nye. Gi dem en chance, så tror jeg at lyden forsvinder...

Du må love mig ikke at smøre dem...

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:18

Hehe, nej nej, bare giv dem olie, jeg havde en dør der pev, den gav jeg olie og så holdt det op.

Kommentar
Fra : mtychsen

Dato : 19-01-08 17:41

Så vittige I er... men nej, klodserne har siddet på cyklen et år. De er bare ikke brugte, da cyklen stort set ikke har været brugt.

Jeg tror jeg forsøger med noget alkalisk rensevæske...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 17:42

Ja det kan faktisk godt være trafikfilm det er en god ide at vaske fælgene i denne tid og det kan du gører med bilshampo eller opvaskemiddel (ufortyndet)og aftørre så kan du tage et æble og dele og med den snittede side smører du fælgen med det altså saften hvis du tager kablet løst fra bremse armen så du kan få renset og smurt noget æblesaft på selve klodserne vil det også være godt Hvis den bliver ved kan det hjælpe at ombytte klodserne med hinanden Den sidste mulighed er at købe nogle nye i bedre kvalitet da dem der sidder på når man køber en ny cykel som regel er af ringeste kvallitet

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-01-08 17:48

Min kones gjorde det samme,. Jeg sprøjtede siliconespray på fælgen, - og den har aldrik været bedre.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-01-08 18:26

Det er (sansynligvis) hverken trafikfilm eller andet - det er (sansynligvis) vinklen på en af klodserne (eller begge) den er gal med - bremseklodserne kan/skal vinkles således at de griber fælgen som om hjulet kører ind fra oven i et V - - altså skal klodserne først trykke med den del der er længst væk fra den side hvor fælgen kommer ind mellem klodserne (gad vide om der er andre end mig selv der forstår DEN forklaring ??) Hvis de vinkles modsat, vil fælgen få klodserne til at ruske og hyle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-08 18:38

Nederhof har fat i noget, nogle klodser er faktisk mærket højre og venstre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 19:10

Ja og hvis det ikke lie kan lade sig gøre som på mange hurtigproducerede cykler og med tiden på andre cykler for når bremsen aktiveres vil den blivetrukket i den retning (som omtales her i de sidste svar) kan man blive nødt til at tage fat i hornet som er den rørstuds som selve bremsearmen er sat fat på og brække i den med en stor rørtang så det hele får den rigtige vinkel igen og der skal selvfølgelig ikke øves vold Men de er/bliver tit skæve er den erfaring jeg har i mit daglige arb med netop bla samme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 19:14

Niederhof - det lyder rigtigt men meget svært at fange.

Og ja det sker tit hvis bremsen "kører" for meget med frem, som jeg husker det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 11:57

Slib klodserne med slibepair omkring korn 100. Gummi får med tiden en hård overflade, og du skal ned til det friske gummi.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-08 11:58

og gør fælgen ren ved samme lejlighed; vand og en svamp tager det meste.

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 04-03-08 18:13

hej niederhof har fat i det rigtige.klodserne skal drejes så di tager med spidserne først. dersidder normalt en møttrik man kan løsne,så drejer man klodsen og spænder igen