/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skorstenen lugter
Fra : hennooah
Vist : 7882 gange
100 point
Dato : 19-01-08 16:38

Jeg har et lille værelse på 1. sal hvor der går en skorsten igennem.

Mit problem er, at det lugter af løbesod men der er ikke noget at se.

Hvordan kommer jeg lugten til livs, uden at fjerne skorstenen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 16:44

Du kan rense den godt i bund for gammel maling tapet og hvad der ellers måtte være skrabe gammel løstsiddende puds af hvis noget sidder løst og så spartle den ud og efterfølgende isolak som fåes hos bla flugger og derefter male med din farve eller tapesere el sætte filt på ellervæv eller
Så er dit problem ovre

Mvh Sune Fisken

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-01-08 17:02

- og få en skorstensfejer til at tjekke selve skorstenen inden hytten futter af...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 17:29

I gamle dage, da man fyrede med tørv eller måske ikke alt for tørt brænde, da lugtede skorstenen af løbesod - jeg har aldrig hørt at huset er futtet af af den grund.
Man behandlede som Suno siger og smurte med sheluloselak_ man havde ikke det der isolak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 17:48

Altså selvfølgelig kan skorstenen udbrænde hvis der sidder et tykt lag Tjærelignende bej Men samtidig siges der jo også" eller skal jeg fjerne den" så egentlig tror jeg ikke den skal bruges

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 17:51

Sorry "uden at fjerne skorstenen" Skorstensfejeren kan uderingen omstændigheder gører noget ved løbesod som jo er en klæbrig vædske der kan gennemsyrer murværk mm

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-01-08 18:56

Med stor succes anvendt:
Afvadskning m. eddikevand i flere omgange.
Spray med "forseglingsmaling" fra Beckmann. mindst 2 gange. Andre har det garanteret også.
Herefter almindelig maling, når du har sikret dig at lugten er holdt op med at slå igennem.
Forslag: Mens du udfører hele denne proces, som tager adskillige dage, lader du en kop ´med ren eddike stå i rummet. Skift dagligt eddiken.
Jeg ved ikke hvorfor eddike modvirker lugt, men virke det gør det!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 19:51

Altså og undskyld men øhh min bror er proof maler og det kan godt være at den der med eddiken kan ordnes over nogle dage men det er der jo ikke lige tid til i moderne tider og så er der altså også noget med eddike og visse maling typer og fugemasser og sån der ikke går så godt i spænd men sikkert også noget hvor det ikke betyder noget

Mvh Sune Fisk

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 20-01-08 04:17

Husk lige på, at man sædvanligvis kun behandler de synlige dele at skorstenens sider, når man maler.
Løbesod er "ligeglad" med grænser som vægge og gulve.
Jeg har været ude for at en skorsten, som var behandlet på ydersiden (lak og maling) som på indersiden (isokern) mod løbesod, alligevel lugtede.
Her var problemet:

ETAGEMELLEMRUMMET.

Man kan jo ikke behandle den lille del af skorstenen, som ligger mellem loftet og gulvplanet på etagen ovenover. Medmindre man begynder at rive loftet ned/brækker gulvet op på etagen højere oppe.

Du kan defor, hennooah, være heldig at de gode råd om behandling virker, men der er en usikkerhed.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 17:43

Ja som palle siger hva med dine gamle spørgsmål har du fået gjort noget ved den skorsten ??

Mvh osv.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 10-02-08 18:56

Æv jeg troede det endnu en god ide jeg skulle ha med i min planlægning.
Så var det bare endnu en lille politimand.
Nej det har jeg ikke, der er vel ikke noget galt i at stille et spørgsmål i god tid?
Siden i har så travlt med at jeg skal lukke et spørgsmål, må det jo stå et eller andet sted.
Fortæl mig venligst hvor, så skal jeg da gerne lukke dem inden jeg har fået et brugbart svar.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 21:24

Nej det er vel et eller andet med at man sidder og bruger tid på at hjælpe nogle og så vil man jo også gerne hører om hvad man så har tænkt sig at gører eller om man gerne vil have uddybet noget altså at man er interesseret sådan rent menneskeligt og en dialog er vel ikke for meget og politimand nej du ikke her:dem findes der en masse af her på kandu men det er for mig mere sådanne typer der blander sig i hvis feks.en vil vide hvor man kan downloade en film eller lign og der så straks kommer en ind i spørgsmålet om at det er forbudt osv eller blander sig i andres svar uden selv at komme med noget til trådens løsning.Og at man lukker sådanne tråde som denne er vel også et udtryk for et tak for hjælpen agtigt.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 10-02-08 21:56

For mig virkede det som om du sprang lidt hurtigt med på pallebhansen's vogn. Han mente at spørgsmålene var over et år gamle, men det passede jo ikke.
Du gik ind på et af mine åbne spørgsmål og kom med en kort bemærkning.

Som jeg ser det kan jeg ikke godkende et svar når jeg ikke er kommet igang med arbejdet endnu, specielt ikke når jeg ikke har haft tid til at undersøge svarene nærmere.
Det er vel også vigtigt at det er det rigtige svar der godkendes af hensyn til dem der muligvis køber svaret senere.

Spørgsmålet er stillet for at få nogle ider at arbejde videre med.

Når og hvis jeg kan bruge nogle svar, skal jeg nok sørge for at give de point der skal gives.

Jeg lukker ikke spørgsmål hvor der stadig er en chance for et godt råd jeg kan bruge.

Jeg kan måske blive bedre til at forøge point'ene så der er flere der ser spørgsmålet, det må jeg arbejde videre med.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-08 22:05

Det er da helt ok det med at få spørgsmålet op på toppen af forsiden det kan du gøre 3 gange ved at forøge poient og det mindste man kan forøge med er10 p
At Palle snakker om noget om et år er jo hans fejl men det var da det der fik mig til at gå ind og se og fik så øje på skorstens spørgsmålet og jaae så er jeg her og som sagt hvis der er flere ting der kan uddybes så sig bare til vi sidder jo her for bla.at hjælpe dig ikke for at generer dig

Hav en god aften sunoFisk