/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor revner mine gulvfliser
Fra : ara
Vist : 1797 gange
100 point
Dato : 19-01-08 15:50

Hej.

Vi har en udestue hvor der er lagt gulvfliser ca 20x20 cm.

Jeg kan se at der er ca 10-15 stk langs den yderste række ved
vinduerne der revner.
Er der en forklaring på det?

Det er kun langs vinduerne det er galt.

mvh

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-01-08 15:55

Det lyder som om dit gulv er lavet i et ud til dit fundament..., og fliserne ligger med den ene del ud over fundamentet og den anden del på betongulvet, der er støbt inden i den ramme som fundamentet omkranser.

Årsagen til at fliserne knækker kan være sætninger - eller sammentrækninger som følge af temperatur ændringer.

Normalt sørger man for er der er steder hvor gulve kan arbejde og her lægger man en elastisk fuge.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 16:21

Benjamin.Hansen,har fuldstændig ret.En betongulv,der bliver lagt ind imod en eks.sokkel,vil altid afsætte en revne.
Citat
Årsagen til at fliserne knækker kan være sætninger - eller sammentrækninger som følge af temperatur ændringer.
Og ikke mindst vægtforskelle.Sokkel og gulv "sætter" sig ikke i samme grad.Derfor vil der næsten altid opstå en revne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-01-08 16:33

Mest sandsynlige er at din betongulvplade er støbt udover fundamentet uden at der er lavet en isolering imellem, så gulvpladen hviler af direkte på fundamentet. Så vil sætninger og temperatursvingninger bevirke at betonpladen revner, og revnen fortsætter op gennem klinken.
Fejlen er at gulvpladen ligger direkte an på fundamentet, og det rigtige var, at der var isolering under/imellem, men hvis det var en kold gulvkonstruktion uden isolering, ville det også kunne være hindret ved at armere (jerngitter) gulvpladen udover fundamentet .

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 16:49

Og hvis det ikke er det der er galt som er nævnt kan det også være byggesjusk at det lige der ikke er understøttet ordentligt så det synker specielt lige der så der er luftlommer under fliserne .Lyder de specielt hule når du banker på dem frem for ander steder på gulvet ??

Kommentar
Fra : ara

Dato : 19-01-08 17:16

Der er 3 der er meget hule, men de andre lyder ikke hule.

Hvad kan jeg gøre for at udbedre skaden.
Vi skal have pillet alle vinduerne ud, da vi
skal have nye i. Kan man så gøre noget
i den forbindelse.
Det hjælper jo nok ikke at skifte dem, uden
at finde det rigtige problem. Så springer de nye
jo nok også med tiden

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-01-08 17:28

Du skal helt konkret have een der kan se om det "bare" er lavet forkert, på stedet.

Du kan jo få en mure til at give en prise på at lave det ( du behøver jo ikke sige ja til hans tilbud).

Der laves meget forkert, fordi man ofte fjerne de synlige tegn på større underliggende problemer.

Det er jo vigtigt at det er det rigtige problem der løses...

mvh Ben

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-01-08 18:02

Det kan laves på flere måder. Den billigste var nok at skære lige igennem (diamantskæring) efter en retholt, og ophugge det gulvplade som ligger over fundamentet, og opbygge det påny, med en polystyrol på minimum 20 mm. mellem fundament og ny beton. Du kunne så lægge nye klinker i en kontrastfarve og fuge som delitationsfuge med elastisk fuge. Der skal selvfølgelig så skæres hvor det vil se bedst ud.