/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Verygood Vending.
Fra : Mosebaek
Vist : 1046 gange
50 point
Dato : 19-01-08 15:30

Har i også nogle "good`e vendinger",hvor sproget bliver fordrejet "a little bitt"
Så kom frem med dem. Faldt lige over denne,kom til at smile,selvom sagen er nok så tragisk:

Citat
Fem blev dræbt, og 25 mistede livet,

Citatet stammer herfra:

http://www.nordjyske.dk/Nyheder/udland.aspx?ctrl=10&data=3%2c2638658%2c5%2c2&count=1

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-08 15:41

My dear= møj dyr... sagt til mine unger da de var små og nogle gange umulige... jeg sagde altså kun My dear, resten tænkte jeg mig til

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 15:45

Ja-a Dengang de tre baltiske lande endnu var under sovjetisk styre, opstod der nogen uro. det må jo have været i Letland, for avisen bragte en oveskrift, der undrede mig " 11 lettere dræbt"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 15:48

Kender du betegnelsen "uægte barn", der findes mange kirkebøger?

Børnene er selvfølgelig ægte nok, de er blot født uden for ægteskab...
Betegnelsen er forkert oversat fra tysk: "ohne Ehe". Svend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 16:05

Citat
Kender du betegnelsen "uægte barn",

Ja,det kan du bande på jeg gør,svendgiversen.Og nu mistede jeg lige mit glade grin.
Ikke på grund af dig.Men jeg farer lige i harnisk,når jeg hører dette udtryk.En mennske ka`vel ikke være uægte.Man ku`måske sige uægte forældrer.Men det er jo også noget sludder.Man kan jo ikke sige "delvis" far til et barn.Der fanger bordet.(Enten/eller).Man kan tale om uægte danskere,men det er straks et helt anden diskussion.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 16:18

Jeg husker tydeligt første gang jeg hørte udtrykket uægte - om børn. Det er mange år siden - Jeg er ikke så ung mere. Under krigen var kaniner i en høj pris. Vi havde besøg af naboens dreng og hans bedstemor. Jeg havde lige vist ham mine ægte og nogle uægte kaniner. da vi så kom ind og skulle have en godbid, lyttede vi til de voksnes snak, da faldt bemærkningen fra drengens bedstemor - "Ja men hun var jo også uægte" Vi to knægte fik et latteranfald, vi kendte ikke den betydning af udtrykket.
Jeg fik en otdentlig gang skæld ud af min mor, for min uhøflige opførsel.
Som jeg husker det, var der en lille smule forargelse i tonefaldet da der blev sagt "Ja men hun var jo også uægte"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-01-08 16:29

Det er koldere i dag end ude.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 16:48

Citat
Det er koldere i dag end ude.

Også acceptabel.èn af de der "goddag mand økseskaft".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 17:00

Citat
Som jeg husker det, var der en lille smule forargelse i tonefaldet da der blev sagt "Ja men hun var jo også uægte"

Jamen,det tror jeg gerne valde.Jeg kan selv huske det,når mine forældre havde "nabo komsammen"
og samtalen,faldt hen i den retning.I dag er vi heldigvis blevet klogere på dette område.At det så kniber meget på andre.........

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:01

Jeg lukker døren op, burde det ikke være jeg åbner døren?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-08 17:18

Endnu værre om bilruder...
Jeg ruller op, men lukker jo ikke op men i.

På sønderjysk: "E' ta'r min frakke o"; betyder på ikke af.
Længere nordpå: "A tar min frakke å"; som naturligvis betyder på...

Mange eksempler på forvekslinger, Svend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 17:24

Igen en par gue eksempler fra Simmaster & svendgiversen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-01-08 17:59

Det har jeg ikke en stand forski på = det har jeg ikke en ski forstand på!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-01-08 18:17

Selvom vi i dag (måske) er blevet klogere, bliver der stadig fejet meget ind under gulvtæppet!

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-01-08 18:18

Man sidder ned om dagen, men sidder oppe hele natten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 19:27

Og vi går i biografen, svenskerne går på bio...
Sidder de mon oppe på bygningen?

Iøvrigt en rettelse:
"A tar min frakke å"; som naturligvis betyder på...
Forkert; som naturligvis betyder af...

Ellers var der jo ikke de beskrevne fejlmuligheder mellen Sønderjysk og rigtigt Jysk, Svend

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-01-08 20:10

Helt galt går det, hvis et sammensat ord ved et uheld bliver delt:

KYLLINGE LEVER--Hip,hip,hurra
UDSTYR I SÆR KLASSE--en klasse helt for sig selv
BAMSE SUTTER--ikke noget for småbørn
BRUNSTENS BATTERIER-måske til massageapparater
FJERN ØSTEN--der forsvandt det rejsemål
EN HALV NØGEN DAME-så må man dele
VISE SANGERE-de har noget på hjerte
SÆR UDSTILLING-får nok mange besøgende
TYVERI SIKRET-kosterne er så godt som stjålet
ROCK IDOL-vil måske hellere vugges
KALVE LEVER I SKIVER-ikke længe
DANSK GENERAL AGENT-han er afsløret
EN TROMPET SOLO-makkeren skred

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 20:54

Svend,æ trow do æ sønderjyde. Æ do skås i æ bowser.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 20:57

I Næstved havn står derpå et hvidt skilt rettet mod de sejlende" langsom fart "
og en teil agtig fra min barndom "der er længere til rådhuspladsen end på cykel "
eller min egen "Dem Som Ingen Pærer Har De Ævler"
Og en lille sød en jeg selv overhørte "den ene enæggede tvilling til den anden(de var ikke til at
kende forskel på)ved du hvad du er!! ?? nej sir den anden!! Du er bare så GRIM!!

Hav en fortsat god aften Mvh Suno som er sprunget ud af skabet som Fisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 21:00

Thank you werry much" tak jo æblemost"
Danke schoon "nej damhussøen det den anden vej"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-08 21:05

Vi var i en sportshal min ven siger hvad er klokken, medens han kigger sig omkring er der ikke noget halur? jeg siger det ved jeg ikke men der hænger et helt et derovre

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 21:09

Hvad så med den slagter, der satte et skilt i vinduet:
Lever kun i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 21:12

Jeg må lige sige tak til Svend Giversen.
http://www.kandu.dk/spg115633.aspx#1302731

Jeg fik lige åbnet for begrebet "uægte barn" som jeg nu kan se bare betejner et barn født ........"Udenfor ÆGTEskabet"

Jeg har tit hørt udtrykket og syntes det var noget underligt at sige.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 21:40

Den der smak om enægede tvillinger, får mig til at tænke på et par enægede tvillinge jeg engang kendte, De hed Kaj og Tage. De havde masser af spas af det. F.eks. når man mødte en af dem og sagde goddag Tage, så fik man svaret "Det er ikke mig, - det er min bror" Ja og hvis man sagde goddag Kaj fik man samme svar. "Det er ikke mig, - det er min bror"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 21:43

Nej jeg er ikke sønderjyde (og vælger ikke at forstå),
selv om jeg har boet her dobbelt så lang tid som i hjemme i Himmerland.

Som så mange andre spørgsmål, er dette ikke ved at udarte?

Her er et i genren helt uden relationer:
"
Hvad forskel er der på en krokodille?
??
Jo, den kan hverken cykle...
"

Og så en klassisk i genren hvor enhederne ikke stemmer:
"Hvad er højest en flagstang eller et tordenskrald"

Og et par lige så gamle, hvor ord delíngen er forkert:
"Kulde poter i Nordeng land" og "træ kvinden" når det suser lidt...

Til slut, da min kone kom som øst dansker til det sønderjyske, et par hvor trykket i udtalen er flyttet:
Hun kørte rundt i flere timer og ledte efter byen Lýs abild og spurgte de lokale mange gange,
den hedder selvfølgelig lysÁbild.
Og i denne uge havde jeg besøg afkollegaer fra Slovakiet, de omtalte vor fabrik i o´Dense,
(der hvor de brygger Albani, og hvor H.C Andersen kommer fra).

Nok for i aften, Svend

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-01-08 22:05

Foreløbig tak.Æ lukker osse nie,fo i jawten.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-08 22:25

Og så lige den sidste i dag...

Vor lokale gartner havde et skildt foran sin stalddørs salg forretning:

STEDMODER GRAV SELV OP

hvortil min køremakker sagde: "Jeg har nok i én"

Godnat Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 00:56

Jeg husker tydelig nyhedsoplæseren på TV2, ulykken var alvorlig nok, men han fik mig godt nok til at trække på smilebåndet, han sagde i indlægget, at 12 var dræbt heraf 3 alvorlig enten er personen dræbt eller hvad ?
Forresten kender i entrepenøren som havde en reklame med store bogstaver på sin kassevogn, der stod: Højtrykspuling udføres (nej i får ikke telefon nummeret)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-08 01:07
Kommentar
Fra : iah

Dato : 20-01-08 01:30

Hørt i vejrudsigten i radioen for nogle år siden:

Gældende for Skattegat og Kagerak

og det blev minsanten genudsendt en time efter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-08 09:19

Citat
Dem Som Ingen Pærer Har De Ævler

Nej Sune, det er ikke din opfindelse, men passer fortrinligt på dig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 12:56

Ja om arv og miljø:
Æblet falder ikke langt fra pæretræet, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-01-08 12:57

Svend altså...det hedder: Pæren falder ikke lang fra hesten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 13:24

Og så Mosebaek faldt jeg lige over:
"
Navn: Mosebaek By: Thisted
En kænguru kommer ind på en bar og ber om en whisky.- Det bli`r lige 80 kr.siger bartenderen.Og han fortsætteret er ellers ikke så tit,vi ser kænguruer her i baren.kænguruen svarer:- Nej,det tror fanden med de priser.
"
Se her: http://www.aminjensen.dk/jokes/index.php?action=laes&page=10

Det skulle vel ikke være fra dig? Så forstår jeg bedre dit lidt fordrejede sønderjyske...
Svend, der ellers forbinder Mosebæk med Køge/Ringsted egnen...

PS: Lidt for afslørende, nu bliver du jo snart nødt til at lukke her; men har du fundet din familie?
Hvis ikke; bare spørg under slægtsforskning og jeg finder dine forfædres nedfalds frugter...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-08 14:41

Mosebaek der er også disse par at tænke lidt over
Kærlighedens dør er svær at åbne,og svær at lukke.
Gode venner kan lave alting sammen-men kun de bedste venner er i stand til at lave ingenting sammen.
Med venlig hilsen og god søndag Sunofisken

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-01-08 15:33

Den gamle skoda lå godt i svinget - henne om hjørnet ligger der elleve af dem....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 15:45

Det med Mosebaek/Mosebæk får mig til at tænke på, at vi jo helt glemte navne genren i går...

Dengang vi lærte at stave i første klasse var der en der hed Peter Møller,
og før han lærte hele alfabetet klarede han sig alligevel: Jeg hedder Peter med et "M" og to "øller".

En der hed Møjbæk skiftede navn til Majbæk, og så var der Gunnar Erik Hansen
der ikke havde plads til det hele på sit dørskildt og skrev: Gunnar E. Hansen...

Nu må du vist hellere lukke Mosebaek.

Svend, har arbejdet samme med en Moseby, men han var fra Fyn.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-01-08 16:53

Ja,nu griber det godtnok om sig.Det er mulig jeg må til at lukke.Tråden har vel også udspillet sin rolle.Den der med Amin Jensen,kommer lidt bag på mig.Der kan jo være en navneforveksling.Selvom jeg aldrig har set navnet Mosebaek i andre sammenhænge.Og den der med Thisted.... Joe,jeg har bekendte der,men har aldrig boet der.Og så:Det lidt fordrejede sønderjyske.Helt ærlig,det sku`være en "morsom" forsøg på thybomålet.Men det beviser jo så desværre,hvor lidt jeg forstår af både det sønderjyske og thy`ske.

Mosebaek,fra (ja hvem ved). Men jeg kan sige at min familie har haft relationer til Giesegård.
Og hvor ligger den................ Ja,ikke sandt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 17:19

Nå men nu jeg er klar over at i forstår jysk, så skal i da have den her:
Det var to jyske lystfiskere der var nede ved åen og fiske, der var en lille ø i åen. Da det blev mørkt kaldte den ene på den anden "Herman hvor er du" Så lød svaret : "A æ u o æ ø i æ å æ a"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-01-08 17:28

Ha ha Valde, den var go'... jeg skulle bare lige øve mig på udtalen før den fes ind

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-01-08 17:32

En oversættelse til dem der måtte have behov: Jeg er ude på øen i åen er jeg,

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-01-08 18:07

Glemte lige at anføre at jeg hverken er adelig,godsejer eller noget som helst i den retning.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-08 18:33

Jeg mente du nok du var fra Ringsted egnen, din dialekt afslørede dig Mosebaek...
(og så findes der et vandløb med det navn på disse kanter)
"
Skoven er et aktiv for de lokale børnefamilier. Når Giesegaard stiller et stykke af skoven til rådighed for en af Ringsted Kommunes skovbørnehaver, er det blandt andet for ...
"
Lidt uden for spørgsmålet Svend, og russerne er ved at hente os...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-01-08 22:12

Jammen, farvel da Svendgiversen og hils derovre i korruptenland

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-01-08 20:10

Tak for svaret svendgiversen. Nu kan vi vist ikke tærske mere langhalm........

Tak til alle bidragyderne.

V.H. Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-08 21:00

Selv tak Mosebaek,
nej, men der var mange sjove vendinger.

En dag må du vende tilbage med dine relationer til Giesegaard...
Min vinter hobby Svend