/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PCI device?
Fra : acilia
Vist : 1189 gange
100 point
Dato : 19-01-08 14:07

Jeg har stadig ingen lyd på min computer. Under enhedshåndtering står der spørgsmålstegn ved PCI device. Her må problemet ligge eller hvad?
Det er en Intel købt hos Dell.
Skal man downloade en driver eller hvad gør jeg dog... En pc uden lyd er bare ikke særlig sjov

(har fået mindst 10 nye grå hår i hovedet den sidste uge pga. det her arrggghhh )

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-08 14:13

Det kan være et modem netkort eller lignende, er der ingen problemer, så glem det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:15

Du kan først forsøge at opdatere driver i Enhedshåndtering, men ellers er det korrekt at du skal hente en driver, med en Dell tror jeg du skal hente drivere på Dells side for support og downloads

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:17

Jamen der er problemer!
Min pc kan ikke finde mine højtalere! Jeg har ingen lyd på computeren.
Jeg har et webcam og en usb skype cordless phone og det eneste jeg kan vælge imellem til afspilning er de 2 ting.
Det virker som om computeren ikke kan finde ud af at lede musikken ud i højtalerne...
Det er bare så træls.

Det er sket efter et pc sammenbrud hvor jeg slettede alt og geninstallerede hele windows xp.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:21

Jeg har allerede forsøgt at opdatere i enhedslisten men den skriver bare at den ikke kan finde det.
Så har jeg også været på Dells hjemmeside, men af en eller anden grund kan jeg ikke finde noget at downloade derinde.
Jeg er ikke helt fix til det her computerværk må jeg indrømme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 14:31

Slettede alt.............................du har også slettet de vigtige drivere til bundkortet.
Hvis du ikke har en CD (utility) så skal du ud hos Dell og hente alle de drivere som hører til din comp.
Uden de drivere bliver det ikke godt.

Er det recovery du har brugt så må der helst ikke sidde noget andet grej i comp ved geninstallation.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:34

Driller dig lidt, er du sikker på at ledningen til højtalerne er sat i ? Nå så til det seriøse, find Lyde og lydenheder i Kontrolpanel, der kan du finde dine højtalere under Avanceret, og under fanebladet Hardware kan du fejlfinde

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:35

...altså jeg havde min it kollega til at gøre alt det der for mig! Men jeg har selv været en pilfinger og har -ja - garanteret komme til at slette en vigtig driver. (det var derfor min computer brød sammen).

Nå så må jeg have fat i Dell support! øv jeg troede bare lige at man kunne være heldig at få sendt et link som man lige kunne trykke på og så VUPTI

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:37

Nej, som sagt så kan den netop IKKE finde mine højtalere uanset hvor jeg end kigger. Den finder kun mit logitech og min skype phone.
Lyde og lydenheder - hardware - avanceret - jeg har været alle vegne men de er og bliver pist forsvundet.
Derfor tænkte jeg netop at det havde noget at gøre med spørgsmålstegnet ud for PCI device i enhedshåndteringen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:41

Jo se nu her: http://support.dell.com/support/downloads/index.aspx?~ck=mn du skal bare finde din computer, så kommer du til driver downloads, klikl klik klik så skal du vælge hvilken Windows og huske at sætte sproget til dansk, altså hvis det er en dansk sproget computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 14:49

Citat
Derfor tænkte jeg netop at det havde noget at gøre med spørgsmålstegnet ud for PCI device i enhedshåndteringen!

Ja det kan det godt være.
Men det er en større omgang at slette og geninstallere, og du må bare tage et skridt ad gangen.

Det første er at finde ud af hvilken model du har.
Og så følge O.V.N. s link ud til DELL

Er der brugt en
Backup CD
recovery CD
comp indbyggde backup

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:50

Tusind tak - så langt så godt. Hvor finder jeg ud af hvad min computer er for en?? Jeg kan ikke genkende noget af det der?

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 14:51

Jeg ved ikke hvad min kollega brugte da han installerede alt påny - ved kun at jeg mistede ALT og er startet helt fra bunden igen!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-08 14:54

Er den ikke præindstalleret. Så kør en recovery. Ctrl+F11 under opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 14:55

Det står i bunden eller bag på comp.
Men fortil hedder den måske Dell inspiron eller i den stil.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 14:57

Står der ikke et eller andet uden på sådan en Dell ? Ellers må du hente og installere Everest, den er gratis og giver en masse oplysninger om computeren og hvad der er indeni: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html klik på et af flagene for at hente, der åbner en ny side som du ikke skal klikke på, download starter automatisk

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 15:03

ok det prøver jeg - jeg har lige kigget i bunden og bagpå og der står da en masse ting - men jeg kan bare ikke finde noget der matcher med det der står på dell!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-08 15:07

Ja prøv med Everest, jeg forlader tråden så de andre kan hjælpe dig videre, arbejdet kalder

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 15:07

Der står Intel Pentium 4 HT inside udenpå bagpå står der:
DCSM
V: 115/230
A: 6.0/3.0A
hz 60/50

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-01-08 15:08

Der skal være en label under bunden med oplysningerne.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:24

Det er ikke højtalerne den skal finde det er lydkortets drivere, det vil jeg godt æde min hat på. Hvis du henter everest som tidligere foreslået kan du i det program se hvliket lydkort du har, så går du på google skriver lydkortets navn efterfulgt af driver download, så finder du garanteret et sted du kan downloade driveren til dit lydkort.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:25

Og hvis du selv har sat stikket i til højtalerne, så tjek lige for en god ordens skyld at stikket sidder i den lysegrønne udgang.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 17:29

Jeg opgav tidligere fordi jeg blev så irritabel over at jeg ikke kunne finde ud af det
Nu downloadede jeg everest og vil forsøge mig med at google mit lydkort....
Jeg krydser fingre og tær....

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 17:33

Dette her er mit lydkort:
Intel 82801FB ICH6 - High Definition Audio Controller [B-2]
Hvis nu nogen skulle kunne finde en driver før jeg selv kan finde ud af det..

Jeg har tjekket at jeg har sat stikket i den lysegrønne udgang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 17:33

Måske kan du lade Everest finde download link til driveren, prøv at se nederst i højre side vinduet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-08 17:36
Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 17:40

åh suk det er helt umuligt. Når jeg trykker på linket på everest under mit lydkort - ryger jeg godtnok ind på intel's sider men det er en side der ikke eksistere mere.

Kan det have noget med at gøre at ham som re-installerede mit system ikke brugte den cd der kom med computeren - gen-installations cd'en?

Tror I det vil hjælpe hvis jeg gen-installerer med den cd computeren kom med istedet?

Synes ikke jeg kan finde en driver til mit lydkort via google...

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:44

hmm.. ikke sådan lige at finde, du er nød til enten at finde noget der hedder en servicecode, eller en model betegnelse af din pc, og så gå herind og find driverne til din pc: http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=dk&l=da&s=gen

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 17:47

Hov, hvis du har en cd der fulgte med din com, kan du gå i enhedshåndtering og højreklikke på den device med ? tegnet, så klik opdater driver, så vælger du at den skal søge på cd'en efter driveren. Det kan også være at cd'en starter op med en menu når du sætter den i, hvis der så er et punkt der hedder noget med chipsæt eller bundkort drivere så vælg det og installer dem, så skulle det køre

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 17:53

øv det virker heller ikke - altså med at downloade fra cd'en - den skriver bare at den ikke kan finde softwaren - troede ellers lige at den var dér!! jeg forsøger med at gøre det fra menuen fra cd'en

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 17:57

har iøvrigt også været på dell - men mit servicetag er ikke genkendeligt derinde. tror det er fordi garantiperioden er udløbet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 17:58

Har du nævnt hvilken Windows du har

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 19-01-08 18:02

Ja men jeg tror måske jeg ved hvad problemet er for min kollega installerede windows xp professional - mens computeren er født med windows xp home edition. Kan det være derfor mon?
Jeg må opgive for i dag - skal ud og spise... men jeg knokler videre imorgen.

Foreløbig 1000 tak for al jeres hjælp - jeg bliver klogere og klogere.

I er nogle skattebasser!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 18:08
Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-01-08 18:10

Ok, det skulle ikke have noget at sige om det er pro eller home, dine bundkortdrivere skal nok passe uanset, der bliver ikke skelnet på den måde i kompatibilitet, der skelner man xp eller ikke xp.
Men du kan da overveje at genindstallere med recovery cden fra dell, så bliver den som da du fik den, med alle drivere osv. installeret, bare husk at opdatere den med sikkerhedsopdateringer fra microsoft når du er færdig, da der nok er kommet en del opdateringer siden du fik din pc.

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 21-01-08 19:39

Kære o.v.n. - du får pointene fordu du var mest ihærdig..
og til alle Jer andre der også gad at hjælpe mig. Tusind tak!
Historien endte med et nyt lydkort som jeg fik af min kollega. Nu virker det og jeg er lykkelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-08 03:36

Godt du fik lyd på igen tak for pointene