/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hul i bagbeklædning
Fra : kurtd
Vist : 2389 gange
50 point
Dato : 19-01-08 11:30

Hej,

Vi har lige fået et reolsystem sat op, og skal have beregnet hvor hullet til stikkontakten i bagbeklædning er.

Vi har gulvtæppe på gulvet og en udregning fra gulvet er derfor ikke nøjagtig nok.

Det skal gerne være så nøjagtig som muligt. Nogen der har en god ide da jeg ikke lige har
nogen :)

Mvh Kurt

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 19-01-08 11:36

Jamen du må jo starte med at lave hullet, hvor det nu skal være, så det passer til hvad der nu skal stå i reolen,

Så giver resten sig selv

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 11:42

Forslag:
Lave en krans på 15 cm med et hul som passer.
Så kan kransen rykkes/skrues på så det passer.

Kommentar
Fra : kurtd

Dato : 19-01-08 11:46

Undskyld jeg ikke er helt klar i spørgsmålet.

Vi skal have hele stikkontakten ind i reolen, dvs. der skal laves en ca. 5x10 cm hul i bagbeklædningen. Det er vi nød til pga. ellers kan vi ikke bruge stikkontakten til noget, da bagbeklædning er for tæt på væggen.

Mvh Kurt

ps. tak for svarene indtil videre :) det er godt nok hurtigt :)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-01-08 11:51

Citat
Vi har lige fået et reolsystem sat op, og skal have beregnet hvor hullet til stikkontakten i bagbeklædning er.

av for den, den må vist formuleres om, før jeg forstår i hvertfald.

Reolsystemet er allerede sat op?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-08 11:56

Jeg har også stikkontakten inde i nederste reolskab, dengang jeg lavede hullet havde vi gulvtæppe, men den kom da til at sidde temmelig nøjagtig, selv om jeg målte fra gultæppet, værre var det da jeg lagde trægulv, nu skulle hullet flyttes og der brugte jeg samme fremgangmåde som Eyvinds forslag: Et for stort hul som dækkes af en plade der passer nøjagtig omkring kontakten

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-01-08 11:56

hmm.. tror jeg fik den.

Sæt en lille blød blyantsstreg hvor den ene kant og overkanten af reolen skal være. Mål herfra til stikkontakten og tegn denne ind på bagbeklædningen.
Med mindre du samler reolen omkring stikkontakten er du altså nødt til at have mulighed for at løfte denne på plads, og derfor et lidt større hul end du ønsker. Du kan måske sætte en smal liste rundt om til sidst, i samme farve som bagbeklædningen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-01-08 11:58

Det skal du ikke beregne....
Lav en lille fin streg (med blyant) på ved under kanten af mudulet på vægen...

Tag modulet væk og mål afstanden op til stik kontakten og mærk stikkontakten op på modulet.
Lav hullet og sæt det på plads igen.
Så passer det....
mvh Ben

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-08 11:59

Flyt den stikkontakt! det bliver du glad ved næste gang du skal have reolsystemet flyttet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-08 11:59

Men altså - stikkontakten skal vel stadig sidde i væggen.
Og den skal kunne betjenes inde fra reolen og ledningen går så bagom til et eller andet.
Dit mål på 5x10 cm er da et meget snært mål = præsis målet på stikkontakten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-08 17:09

Ved hjælp af waterpas markerer du på væggen uden for reolen over- og underkant. Sæt evt et par post-it gule sedler på, så du ikke skriver på tapet eller vægmaling. Og tag så præcist mål, hvor langt, der er ind til kontaktens højre- og venstreside. Når så reolen står der, må du overføre målene.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-08 17:12

Eller du kan flugte med en passende lang vinkel, hovedlineal eller tegnetrekant stukket ind bag ved reolen og så det ene ben flugter med reolkanten. Og et stålmålebånd er der jo også fint plads til på grund af kontaktens dybde.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-01-08 20:48

Flyt stikkonyakten til en af siderne af reolen, så ødelægger du ikke reolen af med store huller.
Få fat i en vægdåse og monter den ved en af siderne af reolen, træk et stykke kabel bag reolen hen til den stikkontakt der er bag reolen, afmonter stikkontakten i vægen sæt kronmuffer på ledningerne, monter stikkontakten i vægdåsen, og monter kablet til kronmufferne i dåsen der er bag reolen.

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-08 22:59

Benjamin er inde på noget af det rigtige, men en god regel er at måle så lidt som muligt,- altså med tommestok.
Opmåling i cm eller tomme give altid mulighed for fejlæsning.
Derfor oveføre man så mange mål som muligt direkte.
I dit tilfælde anbringer du reolen vinkeltret ud fra vægen, der hvor stikkontskten er. Så mærker du stikkontakten af på siden af reolen, og du har højden både overkandt og underkandt.
Den sidevers, = sidelæns placering er vanskeligere, der kan du bruge tommestok eller en liste hvor du afsætte hvor hullet ti kontakten skal være.

Bjørn

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-01-08 23:52

Citat
Vi skal have hele stikkontakten ind i reolen, dvs. der skal laves en ca. 5x10 cm hul i bagbeklædningen. Det er vi nød til pga. ellers kan vi ikke bruge stikkontakten til noget, da bagbeklædning er for tæt på væggen.

HVAD skal stikkontakten bruges til ? enden du saver et hul i reolen, så overvej lige på hvad den skal bruges til, for det er letter og pænere, at flytte stikkontakten til en af siderne / eller lav en på hver side af reolen

Godkendelse af svar
Fra : kurtd

Dato : 22-01-08 23:54

Tak for svaret BjornJ.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 23-01-08 21:59

Selv tak!
Sjovt nok har jeg i dag, i hjemmet, været på samme opgave.
Opstilling af reoler fra IKEA (Billy) uden på stikontakter.

Bjørn