/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Snavs på billedet
Fra : Lionje
Vist : 876 gange
100 point
Dato : 18-01-08 20:32

Jeg har pludseligt fået noget, der ligner et hår på mine billeder. Det findes samme sted på alle fotos.
Det er et D100 camera og jeg har prøvet at skifte objektiv, men med samme resultat. Spejlet er rent og klapper iøvrigt op, så det kan heller ikke være der. Hvad kan det være og kan jeg selv gøre noget ved det? På forhånd tak og venlig hilsen Jørn.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-08 20:44

Jeg kender ikke lige dette kamera, men for mig lyder det som om det er et kamera til de gode gammeldaws film, ud fra den oplysning at du snakker om spejl der klapper op!
Objektiverne er åbentbart udelukket!
Check dit kamera uden film, og se om der i åben tilstand sidder et hår eller støv i lukkesystemet.
Der findes jo flere former for lukkesystem, som IRISLUKKER, SPALTELUKKER og RULLEGARDINLUKKER.
Hvis du har en indstilling på lukkerhastighed med betegnelsen B, så vil du kunne holde lukkersystemet åbent så længe du holder knappen nede, så skulle du gerne kunne se igennem kameraet uden opjektiv påsat, om der skulle være noget der ligner støv eller lignende!

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-01-08 20:45

Hvis du har tjekket kameraret for skidt og der ikke er noget, kunne det tyde på en lille ridse. Hvis der stadig er garanti på, ville jeg nok prøve at sende det ind for at se om garantien evt. kan dække det.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 18-01-08 20:59

Til Severino. Det er et Nikon D100, digitalt spejlrefleks.
Til Simmaster. Garantien er udløbet.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 18-01-08 21:02

Jeg glemte at spørge Simmaster: Hvor kan sådan en ridse opstå, og hvordan?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-08 21:06

OK! - Jeg tror ikke det er en ridse, men støv der sidder på selve billedsensoren bag spejet!

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-01-08 21:20

Det kan også godt være at det er støv, ved ikke lige hvordan den kan opstå, sand eller sådan noget, det kan sikkert også være en ganske tynd revne, hvis du f.eks har tabt eller stødt kameraret.

Accepteret svar
Fra : Simmaster

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-08 21:28

Tror du skal tage det med til en fotohandler og høre hvad de tager for at give et tilbud på reperation eller rens.

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 18-01-08 21:42

Tak for svaret Simmaster.
Det vil jeg gøre, men jeg ville lige høre, om der skulle være en god ide, der var billigere.
Tak til jer begge to.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 21:47

Hvis du vil kan du smide et upload ind her og så skrive linket til billledet i tråden her, så problemet ses, måske nogen kan se hvad det er.

http://www.peecee.dk/

Men som andre nævner, et hår eller andet uvedkommende, som er kommet ind på sensoren....eller en ridse et eller andet sted.

Hvis ikke du ved hvad du har med at gøre, bør du ikke selv indlade dig på at skille ad og rense et digitalt spejlreflekskamera....du ødelægger nemt for meget mere end det koster at inlevere det til rensning

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-06-12 15:41

Med succes har jeg med støvsuger fået flyttet hår inden i mit digital kamera.
Nu har jeg problem på ny.
overvejer at skru de 8 små skruer ud der holder ramme, det giver måske bedre mulighed for at støvsuge hår væk.
Er det andre der har prøvet?

NB: Jeg har fået et generende hår som er i billede felt især når jeg benytter fuld Zoom.