/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia
Fra : Satellit
Vist : 1941 gange
200 point
Dato : 18-01-08 13:47

Min mand og jeg overvejer at købe en brugt Skoda Fabia, men eftersom vi ikke er særlig bilsagkyndige, melder der sig en masse tvivlsspørgsmål:

Prismæssigt forestillede vi os en bil til ca. 60.000, men vi kan nu se, at vi måske bør gå op til 70-80.000 kr for at få en bil i god stand.
Vi er i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at købe en bil fra 2000 eller 2001, eller om man bør købe en fra 2003 el. 2004 istedet? Kan man risikere at alle skavankerne og reparationerne kommer efter 6-7 år, således at selvom vi bruger 70.000 kr på en bil, så risikerer vi at skulle bruge en del på reparationer, selvom bilen er nysynet? Er de sidste 10.000 kr givet godt ud, hvis man istedet køber en 3-4 år gammel bil til omkring de 80.000 kr?

Vi ønsker en 5-dørs og har kig på Skoda Fabia 16v, - umiddelbart ser det ud som om den er større og lidt mere harmonisk i designet end en Fabia 1,4. Eller er det bare synsbedrag, når man ser på billederne? Hvad er forskellen på en Fabia 1,4 og en Fabia 1,6? Er det motorens størrelse?

Dybest set er vi ikke 100% fasttømrede på at det skal være en Skoda Fabia, men vi har hørt godt om bilen, vi synes den er pæn og ser rummelig ud og den har den rette størrelse i forhold til vores behov. De krav, vi stiller til bilen, er at der skal være plads (vi er 2 høje mennesker), men vi ønsker ikke en stationcar. Desuden mener vi også at Skoda er en solid bil af god kvalitet.

Det er vigtigt at bagklappen er lige eller skrå, og ikke formet som et bagagerum, som på visse Mazda typer f.eks. Jeg har kigget på Mazda 323 og 626 og har hørt at det er rigtig gode biler, men faconen på bagklappen er forkert i forhold til de ting, vi ønsker at kunne transportere i bilen.

Er der nogen der har noget viden om ovenstående Skoda model??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-01-08 14:12

Ud til en Skodaforhandler - eller to og kik. Det er en udmærket bil. Lad forhandleren forklare forskellen. Om den er nysynet eller ikke har ikke meget at sige, udover at det sikkerhedsmæssige var i orden på netoåp den dato. Årgangen har da en betydning ligesom kilometerantallet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-01-08 14:50

Det er generelt vedligeholdelsen det kommer an på, ikke så meget om den er nysynet.
Man kan godt syne en bil, selvom f.eks. tandremmen er kørt til smertegrænsen. Er den passet med undervognsbehandling, olieskift osv. er det god indikation for, at bilen er velholdt og passet.
Er der servicebog / hæfte med stemplede km interval ?
Sæderne kan give et fingerpeg: Er de slidte og "nussede" er det som regel tegn på ligegyldighed, og er der helt nye betræk i, KAN det værefordi forhandleren vil gemme såkaldte brugsspor.
Kig på pedalgummiet. Er det meget slidt ? Sagde forhandleren at den kun havde kørt tyvetusinde km ?
Prøv nogle stykker hos forhandlere. Læg mærke til forskel i trækkraft og forbrug, og giv jer tid til overvejelser.
Håber i finder lige det i søger...
Held med det........

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 18-01-08 15:16

Tak for de foreløbige svar
Nu nævner I begge to forhandlere, vil I anbefale at købe bil hos en forhandler istedet for privat?
Kan man få lov til at køre en bil fra en forhandler til sin mekaniker og få bilen tjekket? Eller bør man køre den til en synshal og få dens tilstand vurderet inden man giver tilsagn om at man vil købe?
Vi vil helst have en bil, der har gået max. 150.000 km.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 18-01-08 15:18

Jeg kan ikke melde tilbage i løbet af weekenden, da jeg er på vej ud af døren nu. Så det er ikke manglende interesse for eventuelle kommentarer, men jeg har først mulighed for at tjekke svarene igen mandag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-08 15:29

Citat
vil I anbefale at købe bil hos en forhandler istedet for privat

Ja, for hos forhandleren er der klare regler angående reklamationsret o.s.v.....det er et meget tvivlsomt foretagende ved at købe af en privat, for der står man som regel med håret i postkassen, såfremt bilen ikke dur, man henvises til selv at sørge for at slæbe vedkommende i retten, og reklamation og garanti, kan en privat slippe udenom ved at påstå, at han ikke har forstand på biler, og ikke vidste der var noget galt med den han har solgt.

Og m.h.t. at købe en Skoda...tjae, det var nok ikke en bil jeg kunne finde på at gi' penge for, men hvis det er sådan en I er faldet for såååhhh........

I linket kan du læse lidt om de fortrædeligheder andre Skodaejere har haft sådan generelt

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=478

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-01-08 16:33

Jeg ville købt en toyota.Den er mere driftsikker.Køb en bil med lav kilometer.Tror ikke det er svært og finde.Jeg ville købe privat.Det kan du tjene mange tusser på.Tag med en der har forstand på biler,eller bed om at få tage en FDM test.Er sælger ok så deler I på regningen hvis du køber bilen.
alimak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-01-08 17:10

I kan sagtens købe privat det har jeg da også gjort flere gange Jeg mener det er hos fdm i ka få en købskontrakt med alle de betingelser der skal være i orden for at den også er juridisk gældende og vi har haft en Skoda felicia fra ny og den kørte da upåklageligt i mange år uden de store udsving på reperationskontoen i forhold til ander biler men der er jo mange biler man ka vælge Men jeg pville gå efter en europaproduceret bil da det er min erfaring at de passer bedst til vores klima.

Mvh SunoFisken

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-08 17:11

Man kan risikere at der er restgæld i en bil man køber privat. En forhandler har i regelen sikret sig mod restgæld ved at ringe til den forige sælger og høre om bilen er betalt. Det er der ikke rigtig mulighed for når man er privat køber.
Med hensyn til bilmærke - Skoda er i mange år fremsti af de tyske folkevognsfabrikker. De er da kendt for at fremstille biler med stor driftsikkerhed.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-01-08 18:34

Nu var det mest med henblik på, at kunne afprøve mere end en model, der fik mig til, at tænke i prøveture hos forhandlere. Bortset fra det, kan i sagtens handle privat, og måske spare forhandleravancen. Dog skal i sikre jer, at der ikke er behæftelser f.eks. ved kopi af indfriet kontrakt e.l.
og i kan jo altid forhøre jer om sælger har indvendinger mod FDM, Applus eller andre prøve institutioner. Har vedkommende det, er der givetvis ugler i mosen, og grund til, at lede videre.......

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 22-01-08 16:18

Så lang så godt...
Vi er nu gået bort fra idéen om at købe Skoda. jeg har begravet mig i bilannoncer og biltests de sidste 4 dage og er blevet lidt klogere. Har snakket med adskillige bilkyndige personer og også fået gode råd her.
Skoda Fabia har tilsyneladende en gennemgående fejl ved lukning af døre samt bagklap, så der er tendens til utæthed og vand der siver ind.

Vi har besluttet os for at købe en stationcar, selvom vi var imod dette i starten, men vi kan godt se, at det simpelthen bliver det mest praktiske for os.

Lige nu går overvejelserne mest på Opel eller Renault.
Vi var i weekenden ude og se på en Opel Astra stationcar fra 1999, som kun har gået 96.000 km.
Bilen skal dog igennem en servive inden vi for alvor er interesserede, men den var i meget fin stand. Opel er solidt og gedigent, så det er absolut en mulighed.

På lørdag skal vi ud og se nogle forskellige Renault Megane stationcar, også til ok pris. Det er en dejlig bil, men jeg har ladet mig fortælle, at der ofte er problemer med elektronikken i Renault. Vi får også her en bilkyndig med os til at kigge på bilen.

Tak for tippet, valde, om at tjekke i Bilbogen for at se, om der er restgæld på en bil. Tænk at nogle mennesker har moral (eller mangel på samme) til at sælge en bil med restgæld! Så det var jeg glad for at få at vide. Jeg går ud fra at man skal oplyse bilens stelnummer for at få information om evt. restgæld?
Ellers hælder vi nu bestemt mest til at købe en bil privat. At købe hos en forhandler er ikke nogen garanti for at bilen er i orden, og desuden er der jo altid leveringsomkostninger oveni samt at de skal tjene på handelen.

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 24-01-08 08:54

Tak for svaret valde..
Jeg takker for tippet om at tjekke restgæld, istedet for at annullere spørgsmålet, for jeg har ikke helt fået svar på mit spørgsmål....men så gav du mig svar på noget, jeg ikke havde forventet, så det skal du have points for

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-08 09:26

Da du ikke har fået svar annulerer sig mig hvad er det så alle os andre har brugt tid på ?? ja jeg spørger bare

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-01-08 09:59

Ja jeg siger tak for pointene - jeg håber i finder en i bliver glade for.